10 ימים לפתיחת שנת הלימודים בבתי הספר ובגני הילדים ולמשבר בין הסתדרות המורים למשרד האוצר טרם נמצא פתרון. במסגרת המאמצים, ערך היום (ראשון) ראש הממשלה יאיר לפיד מספר פגישות בנושא, בין היתר עם שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון.

שרת החינוך לשעבר טוענת: זו הסיבה הפוליטית בגללה יפה בן דויד מציבה קשיים במו"מ
גורם בכיר במשרד החינוך ל"מעריב": "נדמה כי הצעת האוצר נכתבה לצורכי יחסי ציבור בלבד

כאמור, רה"מ לפיד נכנס לעובי הקורה בנושא המשבר במערכת החינוך ונפגש עם שר האוצר ושרת החינוך. עם ליברמן דן לפיד בסוגיות העומדות על הפרק ובדרכים בהן ניתן למצוא פתרונות לפתיחת שנת הלימודים הקרובה, כסדרה ובמועדה. לאחר מכן, הוא שוחח גם עם מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, ממנה שמע על התקדמות המו"מ. 

בהמשך, שוחח יו״ר הנהגת ההורים הארצית מירום שיף עם ראש הממשלה לפיד. מהנהגת ההורים הארצית נמסר כי השיחה עסקה בקידום החינוך במדינת ישראל ובצעדים הדרושים למנוע שביתה ולפתוח את שנת הלימודים הקרובה כסדרה. שיף הדגיש בפני ראש הממשלה את חשיבות מציאת פתרון למשבר המורים וביקש לעשות הכל למנוע את הפגיעה בילדי החינוך המיוחד.

החל משעות הצהריים נפגשו הצדדים במשרד האוצר שבירושלים וניסו לגשר על המחלוקות. לא נרשמה התקדמות משמעותית במשא ומתן בין הצדדים ונקבעה ישיבה נוספת למחר.

כזכור, על ההצעה האחרונה שפורסמה אמרו המורים כי מדובר בהצעה מעורפלת ומביכה. "מדובר בהצעה שפוגעת עוד יותר בתנאי העסקתם של עובדי ההוראה. אנו קוראים שוב לראש הממשלה יאיר לפיד להתערב אישית במשבר שמאיים להחריב את מערכת החינוך, ולמנוע את ההשבתה".

בתוך כך שר האוצר ויו"ר מפלגת "ישראל ביתנו", אביגדור ליברמן, התייחס למשבר בחשבון הפייסבוק שלו והבהיר כי הוא מתנגד למעורבותו של ראש הממשלה יאיר לפיד במשא ומתן. "שמעתי הבוקר את חבריי לממשלה - שר השיכון, זאב אלקין ושרת הקליטה, פנינה תמנו-שטה, קוראים בתקשורת לראש הממשלה להתערב במשא ומתן המתנהל בין משרד האוצר להסתדרות המורים ועל כן חשוב לי לומר מספר דברים", כתב ליברמן.

"אני מאוד מעריך את הדאגה הכנה שלכם לפתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר. אני מציע שאישים פוליטיים שנמצאים קצת יותר מחודשיים לפני תקופת בחירות ישאירו את ניהול המו״מ לדרגים מקצועיים בלבד, נטולי שיקולים זרים. הבהרתי במפגש אצל רה״מ עם שרת החינוך כי מי שינהל את המו״מ על הסכם שכר הוא אך ורק הממונה על השכר במשרד האוצר. אנו לא זקוקים לא למשקיפים ולא למשגיחי כשרות".

יאיר לפיד (צילום: מארק ישראל סלם)
יאיר לפיד (צילום: מארק ישראל סלם)

"אכן יש פערים אמיתיים עקב גישות שונות ברמה העקרונית", המשיך ליברמן. "הדגש ששמה הסתדרות המורים הוא על ותק ובמשרד האוצר הדגש הוא על מצוינות".

עוד הוסיף, כי "בסוף יש לזכור כי מדובר בכסף ציבורי ומישהו גם חייב לשמור על הקופה. עלות ההצעה שהונחה היא מעל לארבעה מיליארד שקלים וזה בהחלט סכום מכובד שיודע לתת מענה לצרכי המערכת".

לסיום כתב, "ואולי הדבר הכי חשוב, אחרי שנתיים של קורונה - גם המסר החינוכי הוא חשוב ויש להסיר את המילה 'שביתה' מהלקסיקון. צריך לשבת ולדבר כמה שצריך מתוך הבנה שאין אלטרנטיבה אחרת מלבד הסכם בין הצדדים".