על רקע המשבר במערכת החינוך קיים אתמול ראש הממשלה יאיר לפיד סבב שיחות בנושא פתיחת שנת הלימודים, כשבמקביל - מתקפה נוספת מכיוון משרד החינוך לעבר משרד האוצר.

גורם בכיר במשרד החינוך ל"מעריב": "נדמה כי הצעת האוצר נכתבה לצורכי יחסי ציבור בלבד"

איך פותרים את משבר החינוך? הפתרונות שמציעים אלו שהיו שם

תחילה נפגש אתמול לפיד עם שר האוצר אביגדור ליברמן. השניים דנו בסוגיות העומדות על הפרק ובדרכים בהן ניתן למצוא פתרונות לפתיחת שנת הלימודים הקרובה, כסדרה ובמועדה. בהמשך, שוחח ראש הממשלה עם שרת החינוך יפעת שאשא ביטון. שיחתם התקיימה בהמשך לפגישה שהתקיימה ביום רביעי האחרון עם שרת החינוך וצמרת משרדה. לאחר מכן שוחח לפיד עם מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד ושמע ממנה על התקדמות המו"מ, ובהמשך גם עם יו"ר הנהגת ההורים הארצית מירום שיף.

הפגישה בין נציגי משרד האוצר להסתדרות המורים הסתיימה אתמול ללא התקדמות משמעותית. גורמים באוצר מסרו כי "הפערים נותרו אותם הפערים", והצדדים קבעו להיפגש שוב היום. הפגישה נערכה לאחר שלא הצליחו להגיע להתקדמות בנוגע לסוגיות המרכזיות בדיונים שנערכו בשבוע שעבר, ובצל הטחת האשמות הדדית של משרד החינוך והסתדרות המורים כלפי האוצר ולהפך.

יאיר לפיד, אביגדור ליברמן (צילום: מתוך פייסבוק)
יאיר לפיד, אביגדור ליברמן (צילום: מתוך פייסבוק)

הסוגיה המרכזית שבה עוסקים הצדדים היא הניסיון לגשר על הפערים במשכורת המורים. בעוד משרד האוצר מעוניין להעלות את המשכורת מ־6,900 שקל ל־9,000 למורה מתחיל, בהסתדרות מעוניינים שהוא יעמוד על 9,500 שקל. כמו כן, הצדדים מנסים להגיע לפשרה בענייני קיזוז ימי החופש של המורים בחגים.

גורם בכיר במשרד החינוך תקף כאמור את התנהלות משרד האוצר ואמר כי "הם שכחו ששנת הלימודים נפתחת עוד עשרה ימים". לדבריו, "טוב עושה ראש הממשלה שמנסה להתערב בפתרון המשבר, אבל חבל שזה קורה רק עכשיו. השבוע כבר אמורים להתקיים ימי היערכות ברחבי הארץ ואם בכל שנה פתיחת השנה היא מורכבת, השנה על אחת כמה וכמה".

ליברמן עצמו התייחס אתמול לקריאות של כמה שרים בממשלה ללפיד להתערב במשבר ומתח עליהם ביקורת בעמוד הפייסבוק שלו. לאחר שתיאר איך שמע "את השרים זאב אלקין ופנינה תמנו־שטה שקראו בתקשורת לרה״מ להתערב במו״מ המתנהל בין משרד האוצר להסתדרות המורים", הוסיף וכתב השר: "אני מציע שאישים פוליטיים שנמצאים קצת יותר מחודשיים לפני תקופת בחירות ישאירו את ניהול המו״מ לדרגים מקצועיים בלבד, נטולי שיקולים זרים. הבהרתי במפגש אצל רה״מ עם שרת החינוך כי מי שינהל את המו״מ על הסכם שכר הוא אך ורק הממונה על השכר במשרד האוצר. אנו לא זקוקים לא למשקיפים ולא למשגיחי כשרות".

ליברמן הוסיף כי "אכן יש פערים אמיתיים עקב גישות שונות ברמה העקרונית. הדגש ששמה הסתדרות המורים הוא על ותק ובמשרד האוצר הדגש הוא על מצוינות. יש לזכור כי מדובר בכסף ציבורי ומישהו גם חייב לשמור על הקופה. עלות ההצעה שהונחה היא מעל ארבע מיליארד שקלים וזה בהחלט סכום מכובד שיודע לתת מענה לצורכי המערכת. אחרי שנתיים של קורונה", הוסיף שר האוצר, "גם המסר החינוכי הוא חשוב ויש להסיר את המילה 'שביתה' מהלקסיקון. צריך לשבת ולדבר כמה שצריך מתוך הבנה שאין אלטרנטיבה אחרת מלבד הסכם בין הצדדים".

חברת הכנסת נעמה לזימי (העבודה) התייחסה אתמול למשבר במערכת החינוך ואמרה כי "מאבק המורות מראה איך אלו המגדלות את ילדינו ודור העתיד שלנו הפכו לשק החבטות ומושמצות בלי בושה תחת תדרוכי האוצר והדה־לגיטימציה, שלצערי רבים בציבור נוטלים בה חלק. דרישת האוצר בהסכם השכר לצמצום תוספת הוותק, לפגיעה בקידום בדרגות, להעלאה נמוכה יותר ממה שהסתדרות המורים מציעה, פגיעה בימי החופשה של המורות במקום התאמה להורים ועוד. הסכם שכר חותמים אחת להרבה זמן, אם הוא ייחתם גרוע את ההשלכות נשלם כולנו, באובדן מורות ומורים מוכשרים ובחינוך מיטיב לילדינו", הוסיפה.