כתשעה ימים לפני מועד שנת הלימודים, ונראה כי המשבר במערכת החינוך רחוק מלהסתיים. שרת החינוך יפעת שאשא ביטון עדכנה היום (שלישי) בכנס היערכות של מחוז צפון של משרד החינוך, על פגישתה עם שר האוצר אביגדור ליברמן שנערכה אתמול. לדבריה, במהלך הפגישה היא הציגה בפניו מתווים ישימים ופתרונות מעשיים לפתרון המשבר.

המו"מ בין האוצר למורים תקוע: עימות בין לפיד וליברמן, גנץ קרא לכנס את הממשלה

הרבה מעבר לדרישות כספיות: אלו הסיבות העיקריות להתפטרות המורים

ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, שוחח היום עם ענת דוידוב ב-103FM והתייחס למשבר החריף: "אחרי כל היצירתיות והעוצמה של העיר מבחינה תקציבית חסרות שבע גננות בגני תקשורת, חינוך מיוחד. בכל בית ספר חסרים מורים מקצועיים ומחנכים, בממוצע בין 4 ל־5 עובדי הוראה. המקצועות בתיכון הם דווקא המקצועות שהכי חשובים לנו, ביסודי הליבה, אלה בשורות מאוד רעות".

"אנחנו מתעסקים כל היום האם תפתח או לא תפתח, זה השולי - הבעיה היא מה יהיה בשנת הלימודים. ילדי ישראל נפגעים יום יום כי אי אפשר לספק להם חינוך מיטבי ואף אחד לא שם את האצבע על הבעיה האמיתית. הבעיה היא לא מתי יגמר המשבר הזה, המשבר הזה מוצדק כי חלקו נובע מהתנאים הלא ראויים שהצוותים זוכים להם, כל אחד צריך לעשות את המאמץ שלו, כולם צריכים לשדרג את צוותי ההוראה בכל מובן, אם זה היחס, השכר, מאיך שחדר המורים נראה, שלא יצטרכו להביא קפה וסוכר בבית, שיהיה להם איפה להתרענן ובטח ביחס שההורים מתייחסים אליהם", הוסיף.

כמו כן, אמר כי הוא מאמין שהמורים הוותיקים צריכים לקבל 400 ש"ח. "אני מוכן גם להשתתף בעלות הזו. אנחנו משלמים היום בפועל למורה חיצוני כדי להשלים פערים אנחנו משלמים יותר פר שעה. אז למה למורה וותיק לא? עובדה שמורים לא באים, מבחן השוק, וזה שוק ארצי, מבחן השוק צריך לתגמל את המורים בצורה משמעותית. אני אומר, לתת להם שכר ראוי, אני לא בקיא להגיד לך כמה זה לשעה או יום, אני מדבר על העלאה משמעותית. אם צריך להטיל תשלום מיוחד נוסף, ואני מוכן לשים יד בכיס ולתמוך בזה. שווה לקצץ בדברים אחרים בערי, החינוך זה קודש הקודשים. משרד הביטחון שלי כעיר זה אגף החינוך, אני לא מוכן לקחת שם סיכונים", אמר. 

בהתייחסו, לוויכוח בין שרת החינוך למשרד האוצר, אמר שאמה הכהן כי "זה לא טענה של ארגון כזה או אחר - יש משבר כוח אדם. אנשים נוטשים את המקצוע, אנחנו מנסים לתת להם בונוסים ברמה המקומית, ועדיין זה לא עוזר. המחסור הולך וגובר, אנחנו נשענים על אנשים שאנחנו מבקשים לא לצאת לפנסיה, יותר ויותר כיתות עם מחנך אחד, יותר ויותר מסתמכים על חברות חיצוניות להשלמת שיעורים - זו לא מערכת חינוך שתדע להבטיח את הפיתוח של כיפת ברזל הבאה, זו מערכת שפועלת על האדים של מיכל הדלק מהעבר וזה חבל מאוד. השאלה של 1 בספטמבר או לא, לאור המשבר הגדול, האמיתי והמהותי היא שאלה מצחיקה". 

יפעת שאשא ביטון (צילום: אבשלום ששוני)
יפעת שאשא ביטון (צילום: אבשלום ששוני)

על פתיחת שנת הלימודים בעירו, אמר ראש העיר כי "אנחנו צריכים לשבות עוד לפני כי השביתה היא לא רק של המורים, אנחנו, השלטון המקומי. היה לנו היום שיח להשבית את העירייה גם כהזדהות וגם כהתרעה על המשבר. השביתה לא נגד האוצר, יפה בן דוד, כבוד השרה שאשא, היא נגד המצב, והיא לומר 'אנחנו רוצים לזעזע כדי שיהיה פה פתרון אמיתי ולעומק'. אנחנו מתנהלים במשבר תמידי, הקורונה קצת עיממה את זה".

"אני מדבר על יוזמה עצמאית אבל אני קורא לחברי בשלטון המקומי להשבית ולו אפילו ליום אחד. אני לא מדבר שיהיו ערימות של זבל ויפגע השירות לתושב, אבל זה בנפשנו, אנחנו אמורים לומר את האמירה שלנו ורמת גן תאמר את האמירה שלה. אני לא רוצה לפרט מקרים שהם מזעזעים וכואבים בלב מה קורה עם הורים וילדים, במיוחד בחינוך המיוחד. אחד הפתרונות שמציעים לנו זה לקצר להם את יום הלימודים, מה אומרים? זה בלתי נתפס, ישראל 2022", סיכם. 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm