מנשה לוי, יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל יסודיים, שוחח היום (רביעי) עם ענת דוידוב בתכניתה ב-103FM על המשא ומתן בין נציגי האוצר והמורים שנותר במבוי סתום, בתום פגישה שנערכה מוקדם יותר בין הצדדים ונמשכה כחמש שעות, בה לא נרשמה התקדמות. 

"אין מה לדבר על צווי מניעה": שרת החינוך שאשא ביטון במסר לאוצר
איך פותרים את משבר החינוך? הפתרונות שמציעים אלו שהיו שם

"אין חדש, אני כבר חודש וחצי עוקב אחרי פקידי האוצר ויש לי כותרת לשיחה שלנו - פקידי האוצר התבלבלו. אני חושב שהמו"מ שהגיע למבוי סתום גם עם ההסתדרות וגם עם הארגון, נובע מכך שהם התבלבלו, הם חושבים שהם מנהלים את מערכת החינוך", אמר לוי בפתח השיחה, "הם מעזים לקבוע רפורמות פדגוגיות, חזון חדש, ממציאים בעלי תפקידים חדשים שצריכים להיות במערכת החינוך". 

לטענה כי מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, הגיעה עם דרישות כספיות, ענה ש"זה לא 4 מיליארד ש"ח, פקידי האוצר מומחים גדולים לתחמן מספרים על פי מה שיפה בן דוד טוענת, ואני מאמין לה יותר מאשר למשרד האוצר. מדובר על 2.7-2.5 מיליארד ש"ח ולא 4 מיליארד. עוד דבר, למה משרד האוצר מכניס 'עיזים' כמו מדידת מורים - מי מצטיין ומי לא, ולשלם למורה מצטיין יותר מאשר למורה שאינו מצטיין? מערכות חינוך מתקדמות בעולם לא הצליחו לכמת את ההצלחה". 

לשאלתה של דוידוב, כי אולי מדובר בחשיבה אחרת, ומדוע למורה מצטיין לא מגיע תמריץ בעצם, השיב לוי: "איך אני מודד מורה מצטיין? יש מדדים מדוייקים שיכולים לקרוא כמה ק"ג אמפטיה יש למורה עם תלמידיו? האם יש או אין הבדל בין מורה שמלמד כיתת מצטיינים לחינוך מיוחד, וההישגים כנראה יהיו שונים? ההשקעה, הדם היזע והדמעות בחינוך המיוחד הם עשרת אלפים יותר. פקידי האוצר צריכים לחשוב מה זה עושה למערכת החינוך".

לטענה של דוידוב כי לוי, כפדגוג ותיק, כן יכול לדעת לעשות את ההפרדה בין מורה מצטיין, ענה שהוא איננו מעוניין לפרק את חדר המורים: "את יודעת מה זה יעשה בחדר המורים? זה יפרק את המורים. אני אתחיל להתעסק כמנהל מי שווה, מי פחות מי יותר. למה צריך? אני רוצה את כל המורים איתי". 

בסיום הריאיון לוי התייחס למה שעתיד להתרחש בימים הקרובים: "תשפ"ג ותשפ"ד אבודות כבר, יהיו חסרים הרבה מורים בהרבה מקצועות לימוד. תלמידים יסיימו מוקדם יותר. צריך לפתור את המשבר הנוכחי העמוק וצריך לטפל בתשפ"ה. קשה לי לדעת מה יוליד יום", ציין, "אם שנת הלימודים תפתח יש לנו שנתיים קשות ביותר בהם נתחנן למפקחים שיפסיקו כי זה מיותר ויחזרו. אני חושב שלא צריך אותם ולא צריך שבע מחוזות. שאלוהים ירחם על ילדי ישראל, אבל יהיה בסדר, ואני אומר את זה בציניות - מישהו מהממשלה צריך להתעורר ולשחק את המבוגר האחראי, וזה ראש הממשלה. פקידי האוצר כועסים, הם רוצים לקבוע מדיניות במקום ליישם מדיניות של ממשלת ישראל".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו, 103FM.