שר האוצר, אביגדור ליברמן, פנה היום (ראשון) לפרקליטות המדינה בבקשה להוציא צווי מניעה לארגוני המורים, שיאסרו עליהם להשבית את הלימודים עם פתיחת השנה ביום חמישי הקרוב, אם לא יגיעו להסכמות על תנאי השכר. בתוך כך, ליברמן נפגש עם ראש הממשלה יאיר לפיד לדיון בנושא החינוך. השניים סיכמו שיעשו כל מאמץ לפתוח את השנה, ולפיד הוסיף: "אנחנו פועלים לפתוח את שנת הלימודים כסידרה. ראש הממשלה יבחן את נושא צווי המניעה אבל מבקש מהצדדים למצות תחילה את תהליכי המשא ומתן". 

הצדדים מתבצרים בעמדותיהם: המו"מ בין האוצר למורים עדיין תקוע

"נאלצנו לפנות לפרקליטות להוצאת צווי מניעה על מנת שהלימודים יפתחו כסדרם ב-1 בספטמבר. פעלתי מתוך אחריות ואני מקווה שגם משרד החינוך יצטרפו לדרישה שלנו לפתוח את הלימודים. במקביל אנחנו נמשיך לנהל מו״מ עד הצלצול הראשון ונעשה הכל כדי להצעיד את מערכת החינוך קדימה", צייץ ליברמן.

הוא התייחס למהלך והסביר בשיחה עם עיתונאים: "ראיתי שהיום במגזר החרדי פתחו את הלימודים בלי קשר לשום דבר ושם הם מתקיימים. אני פעלתי מתוך אחריות כי רק להסתפק בניהול מו"מ והעצות מהדרגים זה לא נכון, אני מקווה שגם משרד החינוך יצטרפו לדרישה שלנו לפתוח את הלימודים". השר הדגיש כי "במקביל, המשא ומתן נמשך, כאשר יפה בן דויד ודלית שטראובר (מנכ"לית משרד החינוך) נמצאות במשרד האוצר. אנחנו נעשה הכל וננהל את המשא ומתן עד הצלצול הראשון. יש צמצום בפערים, אך הם עדיין משמעותיים".

יפה בן דויד  (צילום: אבשלום ששוני)
יפה בן דויד (צילום: אבשלום ששוני)

"אני לא מנהל מו"מ", הוסיף ליברמן, "אך הבעיה היא לא בתקציבים אלא בתפיסה, זוהי מהות הוויכוח. אני סבור שצריך לשים דגש ולעודד מצוינות, וגם לתת למנהלי בתי ספר אפשרות לתגמל מורים מצטיינים בלי קשר לוותק, עם זאת, יפה מאמינה שצריך קודם כל לשים דגש על הוותק- זה אחד הוויכוחים הקשים". השר ציין עוד "יש קושי בהשמה בחופשים, בין מערכת החינוך לחופשים במשק. אבל אני חושב שהוויכוח הוא לא סביב הכסף למרות שגם שם יש פערים, זה לא עיקרי".

הוא נשאל על רמת התיאום עם ראש הממשלה יאיר לפיד, ומדוע הצווים מוצאים רק כעת, והשיב: "חיכיתי מקסימום זמן כדי להספיק לראשון לספטמבר, מי שמכיר את התהליך בבית הדין יודע שהוא די מייגע, צריך פה פרק זמן של שלושה ארבעה ימים, בלי קשר לסכסוך עם הסתדרות המורים. התנעת התהליך לוקחת שלושה ארבעה ימים, אני מנסה לפעול במישור המקצועי, מי שמוביל זה הדרג המקצועי, תפקידי לאשר בלי לחצים, לנטרל את הלחצים הפוליטיים וככה זה- יש עבודה בינינו, אני עוד מעט אפגש עם רוה"מ ואעדכן אותו, מקווה שיתמוך".

בהמשך, ליברמן נשאל על הצהרתה של בן דויד, לפיה היא נמצאת "תחת טרור". "אני שומר על ערוצים פתוחים עם יפה בן דויד, אנחנו מדברים כל הזמן כולל אתמול בערב מאוחר גם היום בצהריים, אנחנו מדברים על הסכם עבודה. הייתי כבר שר הביטחון, היום אני לא מתעסק בטרור אלא בהסכמי עבודה. כל האנשים במשרד מנסים לעשות את זה בצורה הכי מכובדת".

 

אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל)
אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל)

שר האוצר הביע אופטימיות זהירה והעריך כי "במידה ויהיו רצון טוב והבנה - ניתן יהיה לחתום על הסכם עד ה-1 בספטמבר. אם רוצים לסגור את הנושא אפשר להסכים את מה שהוסכם, להתחיל את שנת הלימודים, וגם להמשיך עד ה-23 בספטמבר, לא חייבים לשבות, לא צריך לחכות להכל. לכן אני מאמין, נסתכל על כל מה שמוסכם ונצא לדרך, ומה שלא - נשתדל לתקן בהמשך". 

לדבריו, במידה והדיונים יתקיימו - אפשרי להשיג עד 4 בבוקר הסכמות על כל הנושאים. "זכותה המלאה של שרת החינוך לעשות מה שהיא רוצה, לא יכול לדבר בשם בית הדין לעבודה, אני מכבד מה שהוא יחליט", הוסיף. הוא נשאל על הכרזת השביתה של ארגון המורים ואמר: "אני לא מבין מה הולך עם ארגון המורים, כי על פניו סיכמנו הכל. אני נפגשתי עם רן ארז, שאלתי מה מפריע לך אמרתי לך בוא נחשוב תן לי לחשוב, אחרי יום ועוד חצי יום. אחר כך הוא הודיע על פיצוץ המשא ומתן ושלח מסמך עם 29 סעיפים, זה בעיקר ענייני כבוד".

רן ארז (צילום: אבשלום ששוני)
רן ארז (צילום: אבשלום ששוני)

בתגובה לדברים, מסרה שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון כי "מי שמבקשים צווי מניעה, בזמן בו יושבים הצוותים מכל הצדדים למו״מ כדי להגיע להסכמות שיביאו לפתיחת שנת הלימודים כסדרה - מוכיחים שאינם מעוניינים להגיע להסכם, ולא מתעניינים בעתידה של מערכת החינוך ועתיד הילדים".

"משרד החינוך בנה והציע פתרונות ומענים לכל הפערים בין הצדדים. הגיעה העת שמשרד האוצר יציב את ילדי ישראל והוריהם בראש סדר העדיפויות, ויעשה הכל כדי להגיע להסכמות שיאפשרו את פתיחת שנת הלימודים, לא רק בשנה הנוכחית, אלא גם בשנים הבאות, תוך כדי קידום מורים חדשים במערכת ושימור והמרצת המורים האיכותיים שנמצאים במערכת כיום. מדובר במשבר לאומי. זה הזמן לכנס את הממשלה כדי לפתור אותו", הוסיפה. 

יפעת שאשא ביטון (צילום: אבשלום ששוני)
יפעת שאשא ביטון (צילום: אבשלום ששוני)

ליברמן הגיב לשאשא ביטון וצייץ: "לידיעת שרת החינוך: צווים למניעת שביתה במערכת החינוך מבוקשים באופן מסורתי ע״י משרד החינוך. גם בשנת 2019 וגם בשנת 2020 כשהסתדרות המורים איימה בשביתה, משרד החינוך ביקש להוציא צווי מניעה עוד באמצע אוגוסט וזאת מתוך ההבנה שלוקח זמן להיערך עם צו כזה, ובתאריך ה-27 באוגוסט הבקשות הוגשו. היום אנחנו כבר ביום שאחרי ה-27 באוגוסט ובגלל שמשרד החינוך הפעם בחר משיקוליו שלא להוציא צווים נאלצתי אני, מתוך אחריות, לעשות זאת".