יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי) שוחח היום (ראשון) עם אריה אלדד וגיא פלג בתכניתם ב-103FM ברקע המשבר בחינוך, ואחרי שקרא לראש הממשלה להתערב בדברים ולכנס את הממשלה בנושא, ונשאל האם הוא תומך בעמדת שרי הממשלה.

"זה הזוי שכל שנה מחדש אנחנו מגיעים לדקה ה־90 ולא יודעים מה יקרה"
"פקידי האוצר מומחים גדולים בלתחמן": יפה בן דויד זוכה לגיבוי

"אני חושב שצריך למנוע את המשבר ולפתוח את השנה כראוי", השיב ביטון, "האוצר גרר רגליים, המעשה של שרת החינוך לבוא ולהגיד כבר לפני חודשיים 'בואו נסגור את הסיפור ונפתח שנה כמו שצריך', זה המעשה הראוי. ביקשנו מכחול לבן לכנס ישיבת ממשלה דחופה על הנושא הזה, זה דיני נפשות לפתוח את שנת הלימודים". 

בכל הנוגע ל-4 מיליארד ש"ח שהציע האוצר, ובאשר לכך שזה המקסימום שיועמ"שית יכולה לאשר בעת הזו, ענה יו"ר ועדת הכלכלה: "קודם כל, האוצר מדגיש את המורה הצעיר והוא צודק כי מורים צעירים מהססים ולא מתמידים, אבל בין השורות הוא קצת משמיץ את הוותיקים. מורים וותיקים הראו לי את התלוש שלהם, זה תלוש של 9 אלף, 10 אלף ש"ח אחרי 30 שנות עבודה, הם הביאו את החינוך ואת הילדים שיודעים לייצר פה מדינה עם מדע, טכנולוגיה, צבא וסייבר. אז קודם כל צריך לחשוב גם על המורה הוותיק ומעמדו".

ביטון הוסיף כי בתקופת בחירות צריך למצוא פתרונות יצירתיים: "צריך לבוא ולהגיד 'ניתן עכשיו תוספות קבועות לקבוצות כאלה ואחרות, ניתן מענק השנה ונקבל שקט במערכת, ונבנה פתרונות בשנה הקרובה עם הממשלה שתבחר'. אבל המסר פשוט - צריך ממשלה שלמה כדי לפתור את המשבר עם המורים, זו לא אחריות רק של האוצר, זו אחריות של כל הממשלה לשבת ולהגיד 'לא נאפשר מצב שהשנה לא תפתח'".

עוד אמר ש"אני לא יושב במו"מ, אבל אני יודע שזה אפשרי. במו"מ מגיעים לקצה, האסטרטגיות האלו מיותרות ברגע הזה, גם ככה אנחנו במערכת בחירות - בואו נמנע את הפוליטי ונשב בלילות, איך אני אדע שהם רציניים? שהם לא מחכים לרגע האחרון? שבכל לילה ישב שר האוצר עם שרת החינוך כדי לפתור את זה הלילה ולא בעוד שבוע, אז אני אדע שהכוונות הן רציניות". 

יו"ר ועדת הכלכלה ציין כי שביתה היא נזק למדינה, בשווי מאות מיליונים בכל יום. "מספיק שמערכת חינוך שובתת שבוע, המשק משלם את המחיר של עלות תוספת השכר הזו. שביתה עולה כסף, עולה למשק, לכלכלה, לפריון ולתפקוד", אמר, "יש הורים בבית שאומרים 'המורים ראויים למשכורת, אנחנו רוצים את הטובים ביותר'. גם אני הייתי הורה לחמישה ילדים ומעולם לא חשבתי לבקר מורים על זה שהם נאבקים על מעמדם. הייתי ראש עיר, ראיתי מה זה בריחת כוחות הוראה, מטפלות בגיל הרך המשכורות שלהם פחותה מסייעת בגנים שגם ככה מקבלים שכר מינימום. יש לנו כברת דרך כמדינה לרומם את מעמדם של כל שדרת החינוך שלנו. אם אנחנו רוצים להיות מדינה שאין לה מינרלים, אדמות ומרחבים אינסופיים, יש לנו רק את ההון האנושי וזה היתרון שלנו. אני בעד הסכם ולא להגיע לקצה. הלילה צריך לשבת".

לנושא צווי המניעה, ביטון ענה ש"זה כלי שייבדק, והאם כל הדרכים האחרות נעשו". 

לטענה כי אם המדינה מוכנה לשלם 4 מיליארד ש"ח - לא נכון שבעת הזו יטפלו בעוד חולי במערכת כמו היעדר תגמול למורים ומנהלים מצטיינים, הסביר יו"ר ועדת הכלכלה לקראת סיום הריאיון כי "כשאתה מנסה לדחוף את כל הרפורמות שלך ברגע הקריטי אז אולי תפסת מרובה לא תפסת. אני לא שולט בפרטי המו"מ ועל כך אני מתנצל, אני רק יודע שאת הרפורמה בחינוך הדרמטית שתציל את מערכת החינוך בישראל לא נעשה שבוע לפני תחילת שנת הלימודים. אם יש נכונות לשים 4 מיליארד ואומרים שהמיליארד הנוסף הוא לשנה אחת בלבד ופה יהיו דיונים על רפורמות שלמות ומערכתיות, אתה יכול לתת דברים כמענק חד פעמי באותה השנה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו, 103FM