גורמים המעורים בהתרחשויות המו"מ בין משרד החינוך לאוצר בשלב האחרון לפני הסגירה על ההסכם שהושג הבוקר (רביעי), מסרו כי ראש הממשלה יאיר לפיד היה זה שעיכב את צווי המניעה. לפיד אמר לכל הצדדים - ״זה לא יקרה, שבו עד שתסכמו״.

השביתה נמנעה: אלו ההסכמות שאליהן הגיעו הסתדרות המורים והאוצר

בתוך כך, רה"מ לפיד פרסם בחשבון הטוויטר שלו בתגובה לחתימה: "אני שמח ששנת הלימודים תיפתח כסדרה ומברך את שר האוצר אביגדור ליברמן, את שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ואת מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד, על העבודה הקשה והגעה להסכם טוב שיחזק את מעמד המורה בישראל וישפר את רמת החינוך שמקבלים ילדי ישראל. השקעה במערכת חינוך טובה עם מורים צעירים ומורים ותיקים שמתוגמלים כראוי היא השקעה בילדינו ובעתידה של מדינת ישראל".

שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון צייצה: "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה. ילדי ישראל- עשינו זאת למענכם, למען צוותי ההוראה ולמען עתיד מערכת החינוך".

מטעמו של שר האוצר, אביגדור ליברמן, נמסר: "שנת הלימודים תיפתח מחר כסדרה עם מערכת חינוך חזקה יותר ואיכותית יותר. לאחר חודשים ארוכים של משא ומתן הצלחנו להביא לשינויים עמוקים שלא נראו מעולם במערכת החינוך בישראל. בראש ובראשונה, שונה העקרון מתגמול אך ורק על פי ותק לתגמול גם על מצוינות, השקעה והישגים".

שר המשפטים גדעון סער פרסם גם הוא בטוויטר וכתב: "שמח על השגת ההסכם החשוב בין המדינה להסת׳ המורים. יישר כח ענק לחברתי שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, אשת חינוך מובהקת ולוחמת, שהוכיחה נחישות ומסירות למען הילדים. מברך את שר האוצר ידידי אביגדור ליברמן שמשיחות שניהלנו אני מכיר את האיכפתיות שלו לחינוך. והלב כבר מתרגש: מחר שירה מתחילה כיתה א׳!"

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, מסרה כי "אחרי מאבק ארוך הצלחנו להביא בשורה אמיתית לעובדי ההוראה, לשמר את תנאי ההעסקה שלהם ולשפר את שכרם לטובת מערכת החינוך. זה רק צעד ראשון שאנו מציינים בטיפול שורש שמערכת החינוך בישראל זקוקה לה".

שר התרבות והספורט חילי טרופר ברך: ״ברכות על ההסכם הקיבוצי החדש עם עובדי ההוראה. חברה מתוקנת היא חברה שבה מעמד אנשי ונשות החינוך גבוה, יציב ומכובד. מעמד שמקבל ביטוי בין השאר בתנאי העסקה הולמים. כולנו רוצים, שהילדים שלנו יפגשו בכיתות את המורים והמורות הכי טובים שיש, הכי גאים בעבודתם והכי פנויים להתמסר למעשה החינוכי. אני מקווה שההסכם החדש יתרום לכך. ברכות לשרת החינוך, לשר האוצר, להסתדרות המורים ובעיקר למורי ומורות מדינת ישראל. שתהיה שנת לימודים טובה״.

ארגון הגננות מבית ההסתדרות הלאומית הגיבו בחוסר שביעות רצון להסכם שנחתם: "אנחנו בהלם, השתמשו בנו וזרקו. הגננות נותרו בחוץ וילדי הגנים הופקרו. המאבק שלנו רק מתחיל. שכחו את ילדי הגנים. אנו בארגון הגננות מחנכות בהלם מוחלט מההסכם שנחתם, ובו אין אף ייצוג לטובת הגננות. לאורך המו״מ נותרו הגננות באפלה,  ודבר לא תוקן. המצב המחפיר של גני הילדים והתנאים המחפירים של הגננות נזרקו החוצה. יפה בן דוד השתמשה בגננות להפגנות ושביתות ולבסוף לא קיבלנו דבר בהסכם. היא ומשרד החינוך שכחו כנראה שהחינוך מתחיל בגן״.

הנהגת ההורים הארצית הצהירה כי הסכם השכר שנחתם אינו הפתרון ל'אסון החינוך': ״הנהגת ההורים הארצית מברכת בכל ליבנו על כך שילדי הגנים ובתי הספר היסודיים הנרגשים יפתחו מחר את שנת הלימודים, אך כמו שזעקנו לאורך הדרך - הסכם השכר אינו הפתרון לאסון החינוך. ברור לכל כי הסכם השכר אשר נחתם עם הסתדרות המורים אינו יורד לעומק הצורך בשינוי הדרוש לשיפור איכות החינוך במדינת ישראל ואינו נותן  מענה למשבר המתמשך ולאסון החינוך המתרחש במדינת ישראל מזה שני עשורים. אנו מצרים בנוסף על כך שאיש בקרב מקבלי ההחלטות לא ריחם גם על תלמידי התיכון והם לא יתחילו מחר את שנת הלימודים. המדינה חייבת להכיר במשבר החינוך כאסון לאומי. כל הבעיות השורשיות שהצטברו במערכת החינוך, הכוללות בין היתר לדוגמא את צמצום הכיתות, צימצום פערים לימודיים ורגשיים. חוסר היכולת לתגמל עבור מצוינות וחוסר היכולת המשווע לפטר מורים שאינם מתאימים למערכת, כמו גם תשלומי ההורים, הפגיעה בילדי החינוך המיוחד, בגנים ובצהרונים, התאמת המענה הפדגוגי כראוי לשנת 2022 והתאמת ימי החופשות לכלל המשק - כל אלה ועוד הוזנחו ולא טופלו ביסודיות במשך שנים והביאו את המערכת אל המצב הקטסטרופלי שאליו היא נקלעה. באסון החינוך חייבים להתחיל לטפל במיידית, השעה דוחקת״.

נשיא התאחדות התעשיינים, ד״ר רון תומר, ברך על ההסכם עם הסתדרות המורים: ״אנו שמחים שההסכם שנחתם כולל את הנושאים המרכזיים עליהם נאבקנו, בהם התאמת ימי החופשות של המורים למשק, עידוד מצוינות וחיזוק המנהלים ומודים לראש הממשלה, שר האוצר ושרת החינוך שהצליחו להוביל לסיום הסכסוך. בכך הם מנעו נזק עצום שיכול היה להיגרם למשק בהיקף של מיליארדי שקלים, כתוצאה משיתוק חלקי של כוח העבודה. אנו נמשיך ונפעל בעתיד לרפורמות משמעותיות יותר במערכת החינוך, ובמיוחד נפעל להתאמה מלאה בין ימי חופשות התלמידים וההורים במסגרת תוכנית אוגוסט תשרי והרחבת בתי הספר של הקיץ״.