שר האוצר אביגדור ליברמן, שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ומזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד ערכו הערב (רביעי) מסיבת עיתונאים בה התייחסו להסכם הקיבוצי החדש של עובדי ההוראה שהושג מוקדם יותר היום (רביעי) ובכך מנעה את השביתה במערכת החינוך. האירוע התקיים גם בהשתתפות מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר והממונה על השכר באוצר קובי בר נתן.

הבגרויות בסכנה? יו"ר ארגון המורים מאיים: "נשבות כל עוד לא נחתם הסכם קיבוצי"

בפתח מסיבת העיתונאים, אמר שר האוצר ליברמן: "ראשית אני רוצה להביע תודתי והערכתי לשרת החינוך וכמובן ומזכלית הסתדרות המורים. הקושי הגדול היה להשאיר את הפוליטיקה מחוץ לדלת ולקחת את הנושא לגופו של עניין ולהתנהל בצורה אחראית. באווירה לא פשוטה כשמדברים על בספטמבר ורובם מתכוונים לראשון בנובמבר ולהשאיר פוליטיקה בחוץ זה קשה מאוד. אני מעוד מעריך את הגישה העניינית של השרה, היו הרבה מחלוקות ומשא ומתן מאוד קשה".

"ההסכם זה חג גדול למערכת החינוך, לילדי ישראל, להורים ולמשק כולו אני לא רוצה להיכנס לפרטי ההסכם אבל אני רוצה להדגיש שני דברים חשובים, הראשון ההסכם הזה מעניק יציבות הוא עד סוף 2026 לא נצטרך יותר לשבור את הראש האם תפתח שנת הלימודים בשנים הקרובות.  את עקרונות ההסכם הקיבוצי החדש של עובדי ההוראה, ובכך מנעו את השביתה במערכת החינוך, שתיפתח מחר כסדרה". 

אביגדור ליברמן (צילום: אבשלום ששוני)
אביגדור ליברמן (צילום: אבשלום ששוני)

שרת החינוך הוסיפה: "אני רוצה ברשותכם לפתוח בברכות לך שר האוצר על הדרך הארוכה בחודשים האחרונים עם אווירה חגיגית להסכם עבור מערכת החינוך. אני רוצה להודות לך מזכלית הסתדרות המורים יפה בן דויד שנלחמת על המורים כמו שרק הם יודעים, ועל שיתוף הפעולה והנכונות לשמוע כדי להביא להסכם. לא היה פשוט, לא קל, לא תמיד נעים אבל הגענו למקום שנכון עבור ילדי ישראל. אנחנו נמצאים כרגע כמה שעות לפני פתיחת שנת הלימודים ואני חייבת לומר שמאוד מתרגשת, בעיקר מזה שאנחנו מגיעים לשנה הזו עם הסכם שכר היסטורי, פורץ דרך עם יציבות לא רק למחר בבוקר, אלא שנים קדימה".

"לא מגיע לילדים שלנו להיות כל שנה מחדש להיות במתח אם שנת הלימודים תפתח, ההסכם נותן ביטוי גם למורים חדשים וגם לאלו הוותיקים שבמערכת. ההסכם לא מושלם, ניסינו עד הרגע האחרון למצות כל שקל, אבל ההסכם מיטיב קודם כל עם ילדי ישראל, היה ברור שבשביל לתקן את המשבר במערכת החינוך היה לנו ברור שצריך הסכם שנותן אופק", אמרה.

בסיום, התייחסה גם יפה בן דויד להסכם: "אני רוצה להודות לך שרת החינוך על התמיכה שלך במערכת, מודה גם לך דלית שטאובר, את אשת עשייה שיודעת לתווך ולקדם את התהליך כולו. אני מודה גם לשר האוצר ליברמן שיודע לחתוך בזמן אך גם להתערב כשצריך ולתת דחיפה לסיום המשבר והבאנו בשורה גדולה לאנשי החינוך, המורים והתלמידיים. ההסכם הוא לא רק הסכם שכר, זה הסכם שמקדם את מערכת החינוך קדימה. זה מביא לפריחתה של מערכת החינוך במדינת ישראל ומקדם אותה, מגיע גם המון תודות לאנשי מערכת החינוך, אני בטוחה שמחר הם יהיו נרגשים בפתיחת שנת הלימודים". 

בין עיקרי ההסכמות שהושגו בתום המשא ומתן: 

-העלאת שכר לעובד הוראה המתחיל ל-9,000 שקלים ותוספות של 1,100 שקלים לכל הפחות לעובד הוראה. כמו כן, יינתן מענק התמדה של 10,000 שקלים לאחר שלוש שנים במערכת. בנוסף העלאת שכר המנהלים המתחילים ל- 19,000 שקלים.

-התאמת לוח החופשות: מוסדות החינוך יעבדו בימי אסרו חג, ל"ג בעומר ותענית אסתר. ימי האיסרו יועברו לגשר בין יום כיפור לסוכות ולמורים יינתנו שני ימי חופשה לבחירה.

-עידוד מצוינות: יינתן סל גמולי תפקיד גמיש למנהל, כך שמורים מצטיינים יוכלו לקבל גמול בשווי 1000-400 שקלים בגין ביצוע יוזמה ולקיחת תפקידים. כמו כן, מתן אפשרות לחוזים אישיים למומחים מחוץ למערכת.

-גמול חינוך לא יפחת מ- 1,000 שקלים או גמול אחוזי הגבוה מבין השניים. גמול ריכוז שכבה וסגן מנהל שני לא יפחת מ- 1,100 שקלים או גמול אחוזי הגבוה מבין השניים. גמול ניהול גן לא יפחת מ- 1,500 שקלים או גמול אחוזי הגבוה מבין השניים.

-הוספת גמול למחנכות ומנהלות גן המשלבות בכיתתם ילדים עם צרכים מיוחדים והגדלת גמול הייעוץ מ-12% ל-18%. כמו כן, העלאת שיעור המשרה המינימלי עד ל-100% בהדרגה, ייעול בהליך הפיטורים, הארכת התקופה לקבלת קביעות לשלוש שנים.