שרת החינוך יפעת שאשא ביטון היא "המנצחת" הגדולה של משבר החינוך - כך עולה מסקר שנערך עבור "מעריב" על ידי מנהל פאנלס פוליטיקס מנחם לזר. מבין הנשאלים שהשיבו כי יש להם דעה בנושא, 44% סבורים כי השרה היא המנצחת הגדולה של האירוע, בעוד 31% טענו כי דווקא שר האוצר אביגדור ליברמן סיים כמנצח. 25% נתנו את הקרדיט לראש הממשלה יאיר לפיד.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

בקרב כלל המשיבים התוצאות היו שוויוניות יותר. 22% הכתירו את שאשא ביטון כמנצחת בעוד 16% העדיפו את ליברמן ו-13% את לפיד. רוב המשיבים (49%) הודו כי אינם יודעים את מי להכתיר כמנצח. שנת הלימודים תשפ"ג נפתחה אתמול ללא תקלות. על פי נתוני משרד החינוך, ישנם קרוב ל־2.5 מיליון תלמידים במערכת, ובהם כ־177 אלף שעלו לכיתה א' וכ־136 אלף שעלו לכיתה י"ב.

בחינוך המיוחד ישנם 290 אלף תלמידים, ובהם כ־114 אלף שלומדים בכיתות חינוך מיוחד וכ־176 אלף שמשולבים בכיתות רגילות. בנוסף, ישנם כ־21 אלף תלמידים המוגדרים מחוננים וכ־129 אלף תלמידים המוגדרים מצטיינים. על אף המחסור החמור בעובדי הוראה, מועסקים כיום בישראל כ־218 אלף עובדי הוראה אשר מלמדים ב־22,050 מוסדות גני ילדים וב־5,440 בתי ספר.

את הבוקר פתחה שרת החינוך יפעת שאשא ביטון יחד עם ראש הממשלה יאיר לפיד בבית הספר היסודי ניצני המדע ברחובות. ראש הממשלה ושרת החינוך התקבלו על ידי תלמידי כיתה א' ברחבת בית הספר לצלילי השיר "הללויה", ובירכו את התלמידים לשנת לימודים מוצלחת ומעשירה. לאחר מכן, הצטרפו לפיד ושאשא ביטון לשיעור הראשון של תלמידי כיתה א'.

פתיחת שנת הלימודים (צילום: אבשלום ששוני)
פתיחת שנת הלימודים (צילום: אבשלום ששוני)

בפתח דבריו אמר ראש הממשלה יאיר לפיד לתלמידים: "יש משהו שאתם ממש טובים בו, ואתם עוד לא יודעים עליו. אבל כל האנשים סביבכם, כל המורים שלכם, נמצאים בשביל לעזור לכם לגלות את המקום הזה". שרת החינוך הוסיפה: "1 בספטמבר הוא יום חג של מערכת החינוך, ואני רוצה לאחל לכולם חג שמח. עשינו מאמצים רבים כדי לפתוח את שנת הלימודים בזמן, לצד המאמצים הרבים שעשינו כדי שהמורים יקבלו את השכר שמגיע להם". כ־290 אלף תלמידים מכל המגזרים פתחו את שנת הלימודים בגנים ובבתי הספר בירושלים, ובהם כ־20 אלף תלמידי כיתה א'.

ראש עיריית ירושלים משה ליאון פתח את שנת הלימודים בבית הספר היסודי מקור חיים, ומשם המשיך לסייר בשורת בתי ספר ברחבי העיר. "זהו יום מרגש מאוד וחגיגי במיוחד, שבו חוזרים תלמידי בית הספר לספסל הלימודים", ציין ליאון. גם באשקלון, שרק לפני כחודש הייתה תחת מתקפת רקטות במהלך מבצע עלות השחר, נפתחה שנת הלימודים בחגיגות ובהתרגשות. 34,156 תלמידות ותלמידים פתחו את שנת הלימודים במוסדות החינוך בעיר, ובהם 2,567 ילדים שעלו לכיתה א'.

בבית הספר על שם יצחק שמיר בהרצליה נראה כוכב העבר של מכבי תל אביב ונבחרת ישראל מיקי ברקוביץ', שהגיע ללוות את נכדו לכיתה א'. למקום גם הגיע ראש עיריית הרצליה משה פדלון, והשיחה גלשה במהרה גם לכדורסל. לצד פתיחת שנת הלימודים החגיגית, בכפרי הנוער השונים המצב רחוק מלהיות אופטימי. אלי שטיין, מנכ"ל כפר הנוער הודיות שבצפון, מלין על המצב הכלכלי: "התקציב שכפרי הנוער מקבלים הינו זעום, המדריכים עושים עבודת קודש ומצילים את בני הנוער מהרחוב וממקומות קשים יותר. הייתי מצפה שהמדינה תשקיע בתחום זה, ולו רק כדי לחסוך למדינה מיליונים בהמשך".