לא לכל ילד יש "שמש" שמחממת ומאירה לו את הדרך. עבור רובנו המשפחה וההורים בפרט הם העוגן שמחזיק אותנו, תומך בנו ומלווה אותנו מיום לידתנו לאורך שנים רבות. אך לא כל הילדים זוכים למעטפת תומכת של ארוחות חמות, שבתות בחיק המשפחה, ארוחות בחגים, טיולים משפחתיים או להכוונה כלשהי.

בישראל חיים כיום כ-10,000 ילדים אשר הוצאו ביוזמת רשויות הרווחה ממשפחות לא מתפקדות, המתמודדות עם התמכרויות, מחלות קשות, תקופות מאסר, נטישה או יתמות. אותם ילדים, שחלקם חוו שנים ארוכות וקשות של הזנחה, התעללות וכאב, חיים בפנימיות ובמשפחות אומנה ברחבי הארץ.

מתוך כ-7,000 הילדים הגדלים בפנימיות הרווחה בישראל, לכ-20% מהם אין כל עורף משפחתי. המשמעות היא, בין היתר, שאין להם בית לחזור אליו בסופי שבוע, בחגים ובחופשות, והפנימייה משמשת עבורם כבית 365 ימים בשנה.

עמותת "ילדים בסיכוי" כשמה כן היא - מעניקה סיכוי אמיתי לילדים, נוער וצעירים בסיכון, ולמעשה מכניסה את אותה שמש חסרה לחייהם. לא במקרה הלוגו של העמותה הוא שמש עם קרניים מאירות. העמותה תומכת מעל 35 שנה בילדים חסרי עורף משפחתי הגדלים בפנימיות ובבוגריהן, ושואפת לספק לכל ילד וילדה הזדמנויות דומות לאלה העומדות בפני ילדים שגדלים על ידי הוריהם בבתים נורמטיביים. כמו כן, העמותה מפעילה תוכניות טיפוליות, שיקומיות וחינוכיות ברחבי הארץ הנותנות מענה מיוחד לאותם ילדים, וחלקן אף פותחו במיוחד עבורם.

נותנים סיכוי לילדים בסיכון. וואלה ועמותת "ילדים בסיכוי" בשבוע התרמה מיוחד. לתרומות היכנסו>>

משרדי עמותת ''ילדים בסיכוי'' (צילום: באדיבות העמותה)
משרדי עמותת ''ילדים בסיכוי'' (צילום: באדיבות העמותה)

"כל ילד צריך שמש בחיים, ו'ילדים בסיכוי' עוטפת את הילדים הבוגרים באמצעות אנשי מקצוע מעורבים ואכפתיים המהווים עבורם קרני שמש מאירות ומקדישה את כל פעילותה ליצירת עתיד אחר עבורם", אומרת עדנה גלבוצקי, מנכ"לית העמותה. "יש לנו מגוון תוכניות שמטרתן לתת להם סיכוי אמיתי לצאת ממעגל הסיכון. פיתחנו מודלים ייחודיים כדי לענות על הצרכים עבורם ואנו מפעילים תוכניות טיפוליות ושיקומיות שמסייעות להם, כמו: משפחות מלוות, מלווי דרך, אפוטרופוסים המהווים דמות משמעותית בחייו של הילד, תכנית הבוגרים, הורים שותפים, תוכניות העשרה ואמנות, ימי כיף והנאה ומסיבות בני/בנות מצווה.

חלק משמעותי מעבודתנו נעשה בשיתוף האגף החוץ ביתי במשרד הרווחה והביטחון החברתי, הפועלים גם הם רבות למען הילדים והצעירים. חשוב לציין שעבודתנו אינה מסתיימת כשהילד מגיע לגיל הבגרות. גם בגיל 18, עם צאתו מהפנימייה, הוא זוכה למעטפת תומכת המסייעת לו עם דיור, מלגות לימודים, סיוע רגשי, כלכלי, מלווה לחיים ועוד".

"אני מרגישה שזו זכות להיות מוקפת באנשים טובים ומלאי לב, שילדי ובוגרי הפנימיות עומדים בראש מעייניהם, ולהיות שנים רבות בעשייה חשובה ומבורכת למען ילדים, בני נוער ובוגרים נפלאים, שבוחרים לקחת אחריות על חייהם ולקבל הזדמנויות כדי להגיע הכי רחוק. גם אחרי שנים רבות, אני עדיין שמחה ונרגשת לפעול למענם, כדי שיהיה להם סיכוי טוב יותר בעתיד".

כל ילד צריך מבוגר שיאמין בו
אבנר ברקאי, מנהל הגוף לאפוטרופסות ע"ש דבורה פישר בעמותה, אשר מלווה מאות ילדים ובוגרים במשך שנים מספר: "אני מאמין שכל ילד צריך לפחות מבוגר אחד שיאמין בו, מבוגר שירתום עוד מבוגרים וכוחות למענו, כדי שהשמש תוכל להאיר את חייו ואת נפשו. עמותת 'ילדים בסיכוי' פיתחה מודל פורץ דרך בתחום האפוטרופסות בישראל. היא מאמינה שילד צריך קשר חם וקרוב, טיפולים רגשיים, אכפתיות ומעורבות - ושזהו תפקיד האפוטרופוס שלו: ללוות אותו ברגעי הקושי והכאב וברגעי השמחה וההצלחה ולהיות שם איתו, נוכח ומעורב".

נותנים סיכוי לילדים בסיכון. וואלה ועמותת "ילדים בסיכוי" בשבוע התרמה מיוחד. לתרומות היכנסו>>

חיבוק חם מאבנר ברקאי, מנהל תחום האפוטרופוסות בעמותה (צילום: באדיבות העמותה)
חיבוק חם מאבנר ברקאי, מנהל תחום האפוטרופוסות בעמותה (צילום: באדיבות העמותה)

"מזה 13 שנים משפחתי ואני משמשים כמשפחה מלווה לצעיר שכיום הוא חייל בן 20", מספרת סיגל בר-און, יו"ר ד"ר פישר וחברת הוועד המנהל של העמותה, שהיא ומשפחתה מלווים ילד שגדל בפנימייה וכיום הוא כבר בוגר. "מגיל 7 הוא הגיע אלינו בכל סופ"ש שני, בחגים ובחופשות ומבלה עמנו. הוא חלק מאיתנו ואנו רואים בו ילד ואח לילדיי. ליווינו אותו במעברים בין פנימיות, בתי ספר, בר מצווה, גיוס וכדומה. כמובן שאנחנו שם בשבילו לא רק בחגיגות, אלא גם בצמתים ובאתגרים השונים בחיים. והכי חשוב, אני מאמינה שהוא יודע שכולנו פה בשבילו, אוהבים אותו ללא תנאים ומהווים עבורו גב ומקום בטוח בכל עת. חשוב שלכל ילד בעולם יהיה מבוגר משמעותי".

"שימשתי חברת וועד מנהל במשך כ-30 שנה בעמותה, עסקתי בגיוס כספים ואני ממשיכה בכך באופן מצומצם יותר גם כיום", מספרת יהודית נוסבאום, מבעלי קבוצת אשטרום, תומכת ותורמת נדיבה של העמותה, שותפה ופעילה מזה שנים רבות בישיבות הצוות של הגוף לאפוטרופסות. "בכל פעם שאני מחבקת את הילדים והנכדים שלי, אני חושבת על כך שישנם ילדים שאין להם אף אחד והם גדלים בפנימיות ללא תמיכה משפחתית, חום ואהבה. החיים האירו לי פנים אך אני לא שוכחת שהייתי יכולה להיות גם אחת מהילדים האלה, המחכים למשהו שיבוא לבקר אותם. בשבוע ההתרמה של העמותה, כולנו צריכים להתגייס ולהירתם למענם ולהעניק להם כפי יכולתנו, לקידום ולהצלחה שלהם".

ברור לכולנו עד כמה זה הכרחי שלכל ילד וילדה תהיה שמש בחיים שלהם. אז אולי מעכשיו, כשתשבו עם האהובים שלכם בחג, תסעו לבקר את סבא או סבתא או תצאו לטיול משפחתי בסופ"ש, תחשבו לרגע גם על אלו שמזלם לא שפר עליהם, המתמודדים עם מציאות חיים לא פשוטה ללא עורף משפחתי. אבל אנחנו יכולים לתת להם סיכוי גדול!

נותנים סיכוי לילדים בסיכון. וואלה ועמותת "ילדים בסיכוי" בשבוע התרמה מיוחד. לתרומות היכנסו>>