לפני כ-3 שנים עמותת "ילדים בסיכוי", המסייעת לילדים ובוגרים חסרי עורף משפחתי הגדלים בפנימיות באמצעות מגוון תוכניות שיקומיות וטיפוליות, הקימה במסגרת "תכנית הבוגרים" של העמותה את "אמא קדימה" - תוכנית ייעודית עבור אימהות צעירות שהינן בוגרות פנימייה ומשפחות אומנה. המטרה: להעניק להן תמיכה והעצמה אישית ונשית באופן שיאפשר להן להיות האימהות שהן רוצות ומקוות להיות עבור ילדיהן, ולעצור את ההעברה הבין דורית של קושי ומצוקה.

התוכנית כוללת ליווי רגשי-אישי בו האימהות זוכות לאוזן קשבת, תמיכה והכוונה, ליווי מעשי שכולל סיוע ברכישת השכלה, הכוונה מקצועית, מיצוי זכויות בקהילה ועוד. בנוסף, עצם התוכנית יוצרת עבורן קהילה שתעניק להן תחושת שייכות ומקור לתמיכה וייעוץ.

נותנים סיכוי לילדים בסיכון. וואלה ועמותת "ילדים בסיכוי" בשבוע התרמה מיוחד. לתרומות היכנסו>>

אחת הצעירות המלוות בתוכנית היא רבקה סימן טוב - בת 27, נשואה ואם לשלושה ילדים קטנים שגדלה במשפחת אומנה. "לאחר החתונה והלידות, מצאתי את עצמי הרבה לבד, מתמודדת עם הקושי של להיות אמא בגיל צעיר" היא משתפת. "אחרי לידת ילדי השני עברתי ניתוח שבעקבותיו נכנסתי לתקופה לא פשוטה בה התמודדתי עם קשיים נפשיים, פיזיים, זוגיים ואימהיים. היה לי מאד קשה לתפקד ולהתנהל. פניתי לעובדת סוציאלית ופרקתי אצלה את כל מה שאני עוברת. היא הפנתה אותי לעמותת 'ילדים בסיכוי' ומאז החיים שלי השתנו לטובה. מיד קיבלו אותי בחום ובאהבה וממש הרגשתי שאני נכנסת לתוך חממה. תמיד חסרה לי תחושת שייכות ובעמותה הרגשתי שייכת מהרגע הראשון".

מקדמת מבצע התרמה נרחב על מנת לסייע לעמותה להמשיך ללוות כמה שיותר אימהות צעירות בוגרות פנימייה ומשפחות אומנה. רשת ''מחסני השוק'' (צילום: מחסני השוק)
מקדמת מבצע התרמה נרחב על מנת לסייע לעמותה להמשיך ללוות כמה שיותר אימהות צעירות בוגרות פנימייה ומשפחות אומנה. רשת ''מחסני השוק'' (צילום: מחסני השוק)

"פתאום את מרגישה שאת לא לבד, שיש עוד אימהות שעוברות מה שאת עוברת - ומרגישה שהכל יהיה בסדר", היא אומרת. "מהרגע שהכרתי את המלווה שלי רינה נוצר בינינו קשר מדהים. אני לא יודעת איך להגדיר אותו כי זה יותר מקשר אימהי או חברי. בכל רגע ובכל מצב, בתקופות טובות וקשות, היא תמיד שם בשבילי ותמיד לצידי, לא משנה מה. זה כל כך חשוב שלאמא צעירה יהיה מי שיעמוד מאחוריה. רינה עומדת מאחורי במלוא מובן המילה, ומעניקה לי תמיכה וייעוץ. לא מזמן אחד הילדים שלי הרגיש לא טוב ואושפז בבית חולים לכמה ימים. הראשונה שביקרה אותנו הייתה רינה. היא אפילו לא שאלה אם לבוא, היא פשוט באה".

"בנוסף, התוכנית מאוד עזרה לי להתפתח בתחומים שונים. אני אוהבת לכתוב אז מימנו עבורי קורס כתיבה. סייעו לי בלימודי נהיגה. כשחוויתי דיכאון אחרי לידה, הם היו הראשונים לעזור לי והעניקו לי טיפול רגשי. כשגיליתי שהילדה שלי מתמודדת עם אלרגיות - רק סיפרתי לנעמית, מנהלת התוכנית, והיא מיד שלחה אותי למומחית בנושא שתעשה לי סדר בדברים. בעבר הייתי מתכנסת לתוך עצמי עד כדי כך שלא הייתי מצליחה לתפקד, ולא היה לי עם מי לדבר והכל נשאר אצלי בפנים - מה שגרם לקשיים ביני לבין עצמי וביני לבין בעלי. כיום יש מי שיתמוך בי, שנותן לי להרגיש שאני לא לבד. מאז שאני מלווה ב'אמא קדימה' - הרבה יותר קל לי להתמודד עם דברים. יש הרבה אנשים שתומכים בי, וזה פשוט מדהים לראות את הנתינה של אנשים שלא חייבים לאף אחד שום דבר. זה גורם לך להבין איזה אנשים טובים יש בעולם".

נעמית שלמה, מנהלת התוכנית: "אנחנו מעניקים לאימהות הצעירות מעטפת של מענים מתוך הצרכים שזיהינו ומההיכרות והקשר איתן. המענה הראשון והמשמעותי ביותר הוא הקשר האישי-רגשי. כל אמא שמלווה אצלנו יודעת שיש מישהי לצידה שתתקשר ותשאל אותה אם הכל בסדר ושהיא תמיד יכולות לפנות אליה. לחלקן יש מתנדבות צמודות הפוגשות אותן באופן שוטף. מהר מאוד הן הופכות עבורן למשמעותיות מאוד. גם למי שאין מתנדבת צמודה יש אשת צוות צמודה, כך שלכל אחת יש כתובת ברורה בעמותה לכל דבר ועניין, לא רק לנושאים הקשורים ההורות. מעבר להעצמה הורית ומיומנויות הוריות, אנו מחזקות אותן באמצעות סדנאות של העצמה אישית, כדי לאפשר להן לתת מקום לעצמן".

כהמחשה לכך מספרת שלמה על מפגש "אימהות יוצאות לטבע" שערכה העמותה בקיץ האחרון. חלק מהמפגש, הוקדש לעבודה עם האימהות על משמעותה של היציאה לטבע עבור ילדים. וחלק ממנו הוקדש לנשים עצמן, שקיבלו שעה של תרפיה בטבע, בעוד שצוות "אמא קדימה" דאג לילדים. "האימהות סיפרו שהשעה הזו הייתה הדבר הכי משמעותי עבורן במפגש כי היא אפשרה להן לקבל זמן לעצמן", מספרת בהתרגשות. "המפגש העצים גם את תחושת הקהילה של האימהות, שהיא דבר מרכזי מבחינתנו. הנשים להן אנו מסייעות מתמודדות עם קשיים אימהיים וגם מגיעות מרקע מורכב. כולן בוגרות פנימייה או משפחות אומנה וחסר להן מודל הורי או עזרה הורית שיש בדרך כלל לאימהות צעירות. לכן אנו משקיעות רבות ביצירת ופיתוח הקהילה, עורכות מפגשי זום בנושאים שונים, מפגישות את האימהות אצלנו בעמותה מספר פעמים בשנה, ומתחזקות קבוצת וואטסאפ דרכה הן מדברות ונעזרות אחת בשנייה.

המשך פעילות עמותת "ילדים בסיכוי", ותוכנית "אמא קדימה", מתאפשרת בעיקר הודות לתרומות מהמגזר העסקי והמגזר הציבורי. "מחסני השוק" - רשת קמעונאות מזון מהגדולות בישראל, המונה כיום 62 סניפים בפריסה ארצית פעילה ביוזמות חברתיות רבות ותורמת באופן תדיר לחברה הישראלית.

בימים אלו מקדמת רשת "מחסני השוק" מבצע התרמה בקופות ברחבי הארץ, במסגרתו מוצע ללקוחות לתרום סכום של 10 ש"ח או יותר. זאת, על מנת לסייע לעמותה להמשיך ללוות כמה שיותר אימהות צעירות בוגרות פנימייה ומשפחות אומנה ולהרחיב את פעילותה המבורכת וכך להעניק לאותן נשים רשת תמיכה וקרקע יציבה. "התרומות עוזרות לנו מאוד ורשת ״מחסני השוק״ זיהתה את הצורך הזה", אומרת שלמה. "משפחות נעמן וכהן, בעלות ומנהלות הרשת, זיהו שהאימהות הצעירות המלוות אצלנו זקוקות לעזרה משמעותית והביעו נכונות לתרום לתוכנית ולעמותה. חלק מהאימהות הן חד הוריות, חלקן לא עובדות או משתכרות בקושי. הן נאבקות ביומיום שהוא ממילא קשה בישראל, אז על אחת כמה וכמה עבורן. כך שכל עזרה וכל תרומה היא משמעותית ומאד מוערכת וזאת הזדמנות מצוינת לומר שוב תודה".

מוזמנים להיכנס לסניפי רשת מחסני השוק ולתרום 10 שקלים או יותר עבור עמותת ״ילדים בסיכוי״! שיתוף הפעולה נעשה ומנוהל על-ידי חברת ״אג’נדות".

נותנים סיכוי לילדים בסיכון. וואלה ועמותת "ילדים בסיכוי" בשבוע התרמה מיוחד. לתרומות היכנסו>>

''התרומות עוזרות לנו מאוד ורשת ״מחסני השוק״ זיהתה את הצורך הזה'' (צילום: מחסני השוק)
''התרומות עוזרות לנו מאוד ורשת ״מחסני השוק״ זיהתה את הצורך הזה'' (צילום: מחסני השוק)