אוריאן אושדי לומוב גדלה במציאות חיים מורכבת. בילדותה היא חוותה אלימות במשפחה, הייתה במקלט לנשים מוכות ושוטטה ברחובות. "כשהתחלתי להתבגר הבנתי שמציאות החיים שלי לא נורמטיבית ורציתי חיים טובים יותר. אז הלכתי לשירותי הרווחה וביקשתי שיוציאו אותי מהבית. העבירו אותי למשפחתון שזה היה מקום מדהים. סוף סוף הייתה לי מיטה, פעם ראשונה שמישהו הקריא לי סיפור לפני השינה", היא נזכרת.

"בהמשך, הרגשתי שקשה לי להתפתח ולהשתלב כמו שאר הילדים אז עברתי לכפר הנוער "כנות". שם עשיתי בגרות מלאה, הייתי בנוער שוחר מדע, הרגשתי שאני בעלייה. סיימתי את הלימודים אבל לא היה לי לאן לחזור. לא היה לי בית" מוסיפה אוריאן. "אמרו לי שאם אעשה בגרות מלאה ושירות משמעותי, אוכל להגיע לכל דבר שארצה, אבל בפועל זה לא כך. התקשרתי למנהל הפנימייה שלי וביקשתי ממנו עזרה והוא הפנה אותי לעמותת 'ילדים בסיכוי' ומשם החיים שלי השתנו".

עמותת "ילדים בסיכוי" כשמה כן היא - מעניקה סיכוי אמיתי לילדים וצעירים בסיכון. העמותה תומכת מעל 35 שנה בילדים חסרי עורף משפחתי הגדלים בפנימיות ובבוגריהן, ושואפת לספק לכל ילד וילדה הזדמנויות דומות לאלה העומדות בפני ילדים שגדלים על ידי הוריהם בבתים נורמטיביים. כמו כן, העמותה מפעילה תוכניות טיפוליות, שיקומיות וחינוכיות ברחבי הארץ הנותנות מענה מיוחד לאותם ילדים, וחלקן אף פותחו במיוחד עבורם.

כשאוריאן נכנסה לעמותה היא הייתה חלק מ"פורום מנהיגות" - קבוצה של צעירים בוגרי פנימיות שמבקשים להשפיע ולשנות את המצב של צעירים כמותם באמצעות העלאת נושאים בוערים ומכאיבים לדיון בכנסת. "למעשה, זה גרם לי לבחור את המקצוע שלי, הבנתי שאני רוצה לייצר שינוי חברתי ונרשמתי ללימודי תואר ראשון במדיניות ציבורי, ממשל ומשפט וסיימתי בהצטיינות" היא מספרת בחיוך.

נותנים סיכוי לילדים בסיכון. וואלה ועמותת "ילדים בסיכוי" בשבוע התרמה מיוחד. לתרומות היכנסו>>

באותו הפורום, היא הכירה את בחיר ליבה שגם לו רקע דומה לשלה. "שנינו בוגרי פנימיות וכשהגענו לעמותה שנינו התנדבנו ב'פורום מנהיגות' ופשוט התחלתי איתו. בהתחלה פחדתי שאנחנו לבד, שאין לנו הורים, איך נתחתן? אבל תמר (מנהלת תוכנית הבוגרים בעמותה) ונעמית (מנהלת תוכנית 'מלווי הדרך' בעמותה) היו שם איתנו לכל אורך הדרך".

בנוסף, אוריאן לוותה בתוכנית שנקראת "מלווי דרך" בה הצוות עושה כל שביכולתו כדי שהצעירים ירגישו עטופים ופחות בודדים ומסייע להם בכל תחומי בחיים - החל מניהול כלכלי, קידום הפוטנציאל האקדמאי והתעסוקתי ועד להענקת ליווי רגשי על ידי אנשי מקצוע ומתנדבים הפועלים כמלווי דרך לאותם צעירים. "המלווה דרך שלי לא מסכים שאני אקרא לו 'מלווה', הוא אומר שהוא אח גדול או אבא ואני יכולה סוף סוף להרגיש שיש לי משפחה".

אוריאן מוסיפה: "לי אישית קשה מאד להצטייר כקורבן. כשאתה מגיע ללשכת הרווחה אתה מגיע כילד מסכן. מה שייחודי בעמותת 'ילדים בסיכוי' הוא שפשוט שואלים אותך מה אתה רוצה להיות וביחד איתך בונים תוכנית. זה הדבר הכי מדהים שיש".

נעמית שלמה, מנהלת תוכנית "מלווי דרך" בקהילה בעמותה: "אוריאן התמודדה עם המון קשיים אבל אחד הדברים שאפיינו אותה לאורך כל הדרך הוא המוטיבציה שלה להצליח. כשהיא נכנסה לעמותה הכוחות שלה התעצמו יותר, והיא הצליחה למצב את עצמה במקום מרכזי בתוך צעירי העמותה. החלק הכי מרגש עבורי היה לפני כמה חודשים כשאוריאן התחתנה. בטעימות המלווה שלה הגיע איתה והמלווה של בן זוגה הגיע איתו ופתאום נוצרה משפחה".

"תוכנית הבוגרים של העמותה מציעה מעטפת רחבה של מענים עבור צעירים וצעירות בוגרי פנימייה ומשפחות אומנה", סיכמה שלמה. "אנחנו מפעילים דירות בכל רחבי הארץ, מעניקים סיוע בהשכלה ובתעסוקה, ומעבירים קורסים וסדנאות. בנוסף, אנחנו מאפשרים לצעירים להיחשף לדברים אחרים, ופותחים עבורם את הצוהר לדברים שלא רק קשורים להישרדות ויומיום כמו טיולים והנאות. אנחנו מנסים לחשוב על כל מה שצעיר במדינת ישראל צריך כדי להצליח".

נותנים סיכוי לילדים בסיכון. וואלה ועמותת "ילדים בסיכוי" בשבוע התרמה מיוחד. לתרומות היכנסו>>