הצעת חוק חדשה, שהוגשה היום (רביעי) על ידי חבר הכנסת עמיחי שיקלי צפויה לסייע לסטודנטים המשרתים במילואים. בהצעה נכתב כי "מספר משרתי המילואים בצה״ל אינו גבוה ועומד על אחוזים בודדים בלבד מאוכלוסיית המדינה. מבין המשרתים במילואים נמצאים סטודנטים וסטודנטיות רבים שנקראים למילואים לעיתים במהלך שנת הלימודים".

"החוקים והכללים הנוגעים לזכויות הציבור הסטודנטיאלי המשרת במילואים, מנוסחים באופן המקשה על רוב הסטודנטים לעמוד ברף השירות המזכה בהקלות לימודים. מצב זה מייצר חוסר אחידות בין זכויות הסטודנטים והסטודנטיות במוסדות השונים, עד כדי אי קיום החוקים כלשונם במוסדות מסוימים", נכתב, "יתרה מכך, נוצר אי שוויון ופערים לימודיים בין הסטודנטים המשרתים במילואים לבין יתר הציבור הסטודנטיאלי. סטודנטים בשירות המילואים נאלצים לעיתים קרובות לבחור בין שירות מילואים לבין הצלחה אקדמית".

סעיפי ההצעה העיקריים: 

  1.  קיצור רף השירות מ-14 ימי מילואים בשנה ל-10.
  2. ניתן יהיה ״לצבור״ את ימי המילואים על פני השנה האקדמית כולה, ותישלל היכולת ממוסדות הלימוד לדרוש מכסה מינימלית של ימי מילואים ברצף.
  3. קיזוז שכר הלימוד בגין נקודות הזכות שהסטודנטים זכאים להן בגין השירות.

ח״כ עמיחי שיקלי הדגיש כי "הצעת החוק שהגשנו היום היא צעד ראשון בשורת צעדים שבכוונתנו לקדם במטרה להקל על סטודנטים יוצאי צבא ומשרתי המילואים. משרתי המילואים הם חוד החנית של החברה הישראלית. מיעוט של מתנדבים המבינים היטב כי גם בעידן של אינדיבידואליזם גובר ושסעים פוליטיים, אם לא נדע לעמוד כחומת מגן אחידה מול מבקשי נפשנו - לא נהיה פה".

חבר הכנסת עמיחי שיקלי (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
חבר הכנסת עמיחי שיקלי (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

"מחובתה של מדינת ישראל לעמוד לימין משרתיה, להוקיר אותם ולחזק אותם בכל דרך אפשרית. הצעת החוק שהגשנו היום היא צעד קטן אחד למען הסטודנטים משרתי המילואים ויהיו בעזרת ה׳ צעדים נוספים", הוסיף.

יו״ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית אלחנן פלהיימר ציין כי "החקיקה כיום יוצרת אי שוויון ופערים לימודיים אשר פוגעים בסטודנטים ובסטודנטיות המשרתים במילואים. מדובר באחוז קטן מהציבור הישראלי שתורם מזמנו גם לאחר שחרורו מצה״ל אבל בעת חירום – הוא יכול להכריע את המערכה. החקיקה הקיימת אינה משרתת מספיק טוב ציבור זה ויתרה מכך, היא גם מעורפלת ומאפשרת שיקול דעת רחב מידי למוסדות האקדמיים כך שזכויותיהם של משרתי המילואים אינן אחידות".

לדבריו, התוצאה היא אי שיוויון ופערים לימודיים בין הסטודנטים והסטודנטיות המשרתים במילואים לבין שאר הציבור הסטודנטיאלי עד כדי כך שמשרתי המילואים נאלצים לעיתים לבחור אם לוותר על השירות כולו או לוותר על הלימודים האקדמיים.