הרפורמה המשפטית: חלקים רבים בציבור מביעים מחאה כלפי הרפורמה המשפטית אותה מקדמת הממשללה, זאת לאחר ששר המשפטים יריב לוין הציגה אותה. בין המוחים, ניתן למצוא גם סטודנטים רבים. 

פסקת התגברות ברוב 61 ושינוי בבחירת השופטים: לוין הציג את התוכנית המשפטית

תמר פישר, סטודנטית למשפטים וממארגני מחאת הסטודנטים בשלוחה של אוניברסיטת תל אביב, סיפרה על המחאה: "חשוב לנו לציין שאנו לא מזוהים עם אף צד פוליטי מובהק, יש בינינו סטודנטים ימנים, שמאלנים, דתיים וחילונים, ערבים ויהודים, שדואגים לעתידה של המדינה וחרדים להשלכות ההרסניות של הרפורמה".

מה המטרה שלכם?
"מטרת העל היא עצירת הרפורמה במתכונתה הנוכחית. זאת מתוך הבנה שההשלכות שלה הן שינוי הרסני לשיטת המשטר הדמוקרטי – למה? כי היא משנה את מערכת היחסים בין הרשויות – המחוקקת, המבצעת והשופטת". 

טענתנו היא שהרפורמה תביא בסופו של דבר להרס הדמוקרטיה ולפגיעה אנושה בעיקרון הפרדת הרשויות ובאיזונים והבלמים העדינים הקיימים בשיטתנו, לדוגמא – שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים יוביל לשליטה ללא עוררין של הפוליטיקאים בה,  ובכך הלכה למעשה תיווצר כפיפות של הרשות השופטת לממשלה, שלא הייתה קיימת עד היום".

"אנו סוברים שאם רוצים לערוך שינוי בסדרי המשטר של מדינת ישראל, יש לעשות זאת בהסכמה רחבה של כלל סיעות הפרלמנט, ולא תוך ניצול סמכותו הפורמלית של רוב מזדמן לבצע שינויים חוקתיים".

מחאת הסטודנטים נגד המחאה החברתית  (צילום: אריק מרמור)
מחאת הסטודנטים נגד המחאה החברתית (צילום: אריק מרמור)

איך אתם מגיבים לטענות שהרפורמה היא הכרעת הרוב, זה מה שהעם בחר?
"הכרעת הרוב היא עקרון חשוב בדמוקרטיה, אך היא עומדת לצד עקרונות וערכים דמוקרטיים יסודיים נוספים וחשובים לא פחות כמו שלטון העם, שלטון החוק, הגבלת השלטון, חופש הפרט וכבוד האדם ויש לפעול על פיהם גם כן. ידוע לכל כי העקרונות הללו לא יכולים לעמוד בפני עצמם, ולכן אי אפשר לתת משקל מכריע לאחד מהם ועל כולם לקבל ביטוי".

תמר פישר (צילום: ללא קרדיט)
תמר פישר (צילום: ללא קרדיט)

"הנחת המוצא שלנו היא שדמוקרטיה תחדל להיות דמוקרטיה אם לא תגן על מיעוטים ותקבל על עצמה הגבלות שלטוניות. מכיוון שבמדינת ישראל אין חוקה פורמלית הקובעת "מסגרת" למשחק הדמוקרטי, יש חשיבות עליונה למוסדות הפיקוח על השלטון ולהפרדת הרשויות, המונעת ריכוז של כוח בידי גוף אחד".

"מטרת הרפורמה כפי שאנו מבינים אותה, היא הלכה למעשה ריכוז כוח רב בידי הרשות המבצעת, בצורה הפוגעת בעקרונות הדמוקרטיים שמנינו מעלה, ולכן, הכרעת הרוב לא יכולה לקבל משקל רב מידי. בנוסף, העדכונים שהוצגו אתמול לחוק מבהירים שמטרת הרפורמה היא דחיקה של יתר העקרונות הדמוקרטיים והתעלמות מהם".