לקראת סוף סמסטר א' באוניברסיטאות, המרצים באוניברסיטאות החלו לנקוט בעיצומים, הכוללים שיבוש מהלך הבחינות של סמסטר א'. העיצומים ייכנסו לתוקף באופן מיידי וכוללים את האוניברסיטאות: העברית, בן-גוריון, בר-אילן, חיפה, הטכניון, ת"א ומכון ויצמן.

נשיאי האוניברסיטאות בפנייה לממשלה והכנסת: "הימנעו משינוי חוקתי ללא שיח פרלמנטרי"

פרופ' ענת זעירא, יו"ר המועצה המתאמת של ארגוני הסגל האקדמי הבכיר באוניברסיטאות, מסרה: "ההתנהלות מצד הנהלות האוניברסיטאות, בגיבוי של גורמי המדינה, לא הותירה לנו ברירה אחרת. אנחנו לא מבקשים תוספת לבסיס השכר, רק ביקשנו לעדכן את שכרנו בהתאם לשחיקה הקיימת. ככל שלא תהיה התקדמות במו"מ עימנו, ניאלץ לנקוט בצעדים ארגוניים נוספים שיחריפו בהדרגה".

"חשוב לנו לומר: לא רצינו להגיע לרגע הזה. מקום העבודה שלנו והסטודנטים שלנו יקרים מאוד לליבנו, אבל ההתנהלות מצד הנהלות האוניברסיטאות, בגיבוי של גורמי המדינה, לא הותירה לנו ברירה אחרת", הוסיפה זעירא. "אנחנו לא מבקשים תוספת לבסיס השכר, רק ביקשנו לעדכן את שכרנו בהתאם לשחיקה הקיימת. מעבר לצעדים המדודים, הזהירים והמדורגים המתוכננים לתקופה הקרובה, ככל שלא תהיה התקדמות מיידית ומספקת במו"מ עימנו, ניאלץ לנקוט בצעדים ארגוניים נוספים שיחריפו בהדרגה. עדיין לא מאוחר, ואנחנו מקווים שהמו"מ יתקדם באופן ענייני ואינטנסיבי כך שהפגיעה בסטודנטים תהיה מזערית". 

בין היתר, הוחלט כי חברי הסגל האקדמי הבכיר באוניברסיטאות יבדקו עבודות ובחינות של סמסטר א' - אבל לא יעבירו ציונים, לא יעבירו נוסח של בחינות למועדי ב', ויימנעו ממתן מענה לסטודנטים בפניות הקשורות בבחינות סמסטר א'. 

סטודנטים באוניברסיטת חיפה (צילום: הדס פרוש)
סטודנטים באוניברסיטת חיפה (צילום: הדס פרוש)


כזכור, עילת סכסוך העבודה, לדברי המרצים, הינה "התנהלות בדרך שמנוגדת ליחסי העבודה הקיבוציים רבי השנים במקום העבודה ובחוסר תום לב; גרירת רגליים במשא ומתן לחתימה על הסכם קיבוצי חדש לאחר שהאחרון הסתיים לפני שנים; ניהול המשא והמתן בחוסר תום לב ובדרך בלתי מקובלת, באופן שהביא את המשא והמתן לסף מבוי סתום".

סכסוך עבודה במכללת כנרת-בעקבות הכוונה לפטר מרצים ולצמצם את המחלקות

הנהלת מכללת כנרת נערכת, כך לפי הסגל האקדמי במכללה, לסגור או לצמצם משמעותית את החוגים לתקשורת, לתיירות וללימודי ארץ ישראל כשההשלכות המיידיות, לדבריהם, הם הפחתה משמעותית בהיקף עבודת המרצים במחלקות שונות עד כדי פיטוריהם. בעקבות ההחלטה הכריזה נציגות הסגל האקדמי במכללה המאוגדת בכוח לעובדים על סכסוך עבודה.

איגוד הסגל האקדמי במכללות הציבוריות המאוגד בכוח לעובדים הביע תמיכתו במאבק וציין כי: "הידיעה נחתה על ראשם של חברי הסגל כרעם ביום בהיר. רק ב-4.1.23 הם נפגשו עם נציגי ההנהלה ונאמר להם כי  ההנהלה שוקלת  לבצע שינויים בתכנית הלימודים משיקולים תקציביים. ואולם מאז הפגישה הובא לידיעתם, על מהלכים חד צדדים הנעשים במחשכים במטרה לקבוע עובדות בשטח ללא ידיעת הארגון וועד העובדים. מדובר בסטירת לחי עבור סגל המרצים המסור שרואה במכללה את ביתו המקצועי. חמור לא פחות- מדובר בהפרה בוטה של החובות הקיבוציות שהמכללה מחויבת בהן כמעסיק - כל שכן במצב של שינויים כל כך מאסיביים".

נציגות העובדים תובעת מהנהלת המכללה להעביר אליה בהקדם וכנדרש את כלל הנתונים הכלכליים והאחרים העומדים בבסיס ההחלטה לשינויים בתוכניות הלימוד וכן את כלל הראיות התומכות בצורך הנטען לשינויים ובסיבות הנטענות לו. בינתיים, דורשת נציגות העובדים שהמכללה תעמוד במחויבויותיה הקיבוציות ותקפיא את כל הצעדים החד צדדיים עד להשלמת תהליך ההיוועצות עימה ומשא ומתן על ההשלכות על העובדים.

"עצוב לגלות את אטימות הלב של המכללה ואת נכונותה להפר את מחויבויותיה, במקום לנהל הידברות כנה עם ועד הסגל האקדמי שלה. חשוב להבין, כי אנו בתחילתו של כדור שלג שבסיומו – תמחקנה מחלקות שלמות, חלקן מעמודי התווך של המכללה, ותימנע מן הסטודנטים בצפון נגישות לתחומי לימוד חשובים שטיפחנו במכללה משך שנים והפכו למקור גאוותה. אם תתמיד ההנהלה בסירובה, לא נהסס אף להשבית את פעילות המכללה", מסכמים בוועד הסגל האקדמי במכללת כנרת.