נתונים מדאיגים: חל זינוק משמעותי במספר התלמידים שדיווחו על מצוקה נפשית, כך עלה הבוקר (רביעי) ממדגם שבחן את תלמידי מערכת החינוך הישראלית, כחלק ממחקר בינלאומי. במדגם נבחנו ממדים של כ-10 אלף תלמידים בכיתות ו', ח', י'-י'ב ונאספו במהלך החודשים מאי-יוני 2022. מטרת המחקר הייתה לזהות את המגמות ולבחון היכן ישראל נמצאת ביחס לעולם בכל אחד מהמדדים.

כאמור, מהנתונים עולה כי חל זינוק משמעותי במספר התלמידים המדווחים כי הם סובלים ממצוקה נפשית. העלייה המשמעותית התרחשה בקרב תלמידות, ומדובר בעלייה של 25% לפני פרוץ מגיפת הקורונה, ל-35% בשנת 2022. זאת, על אף החזרה למסגרות מערכת החינוך, ולמרות החזרה לחיים חברתיים וקהילתיים מלאים לאחר פרוץ המגיפה. כמו כן, חלה עלייה בתחושת הבדידות, ירידה באחוז התלמידים שחשים שיש להם תמיכה מצד חבריהם, וירידה ניכרת בדיווח של בני הנוער על תחושת שביעות רצון מהחיים.

משרד החינוך (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
משרד החינוך (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בנוסף, ממצאי המדגם מצביעים גם על שיעור כפול של בני נוער שחזרו לדפוס בילוי של שתיית אלכוהול מופרזת לאחר המגיפה, מכ-7% ל-14%. בנוסף, חלה מגמת עלייה ניכרת בעישון סיגריות וצריכת אלכוהול, ועלייה משמעותית באחוז התלמידים המסווגים כמשתמשים בעייתיים (״מכורים״) במדיה החברתית, בעיקר בקרב תלמידות. בתוך כך, השר קיש הנחה להעמיק בממצאים ולנתח כדי לקבל החלטה באשר לצעדים הנכונים לטיפול בנושא. 

בתגובה לנתונים, מסר שר החינוך: "אני רואה חשיבות רבה בממצאי המחקר במיוחד לאחר הריחוק החברתי בתקופת הקורונה. אין ספק שיידרשו שנים של עשייה והתמודדות עם נזקי המגיפה. היכולת להתקדם בלמידה מבוססת ראשית כל ביכולת ההתמודדות הנפשית שאנחנו מחויבים לחזק לאור הממצאים המדאיגים".

השר במשרד החינוך, חיים ביטון, אמר: הצורך בהעמקת והבנת תחום ההתמודדות הנפשית הולכת ומתרחבת גם בקרב המגזר החרדי, עם זאת צריך שתהיה הכרה במצוקה של בני הנוער בתוך כותלי בית הספר בכדי לקדם את רווחתם הנפשית ובכך את התקדמותם הפדגוגית חינוכית. מטרתה של התוכנית שנשיק תהיה לעשות זאת במקצועיות תוך למידת הנתונים ומעקב על הטמעתם".

מנכ"ל משרד החינוך, אסף צלאל: "ממצאי המחקר מעלים תמונת מצב מדאיגה מאד, שמחייבת את כולנו למקד את המאמצים שלנו בדאגה לרווחה הנפשית של התלמידים והתלמידות שלנו. תלמיד שסובל ממצוקה נפשית וחש בדידות וחוסר תמיכה אינו פנוי כלל ללמידה, ולכן הבסיס לקידום למידה והישגים היא תחושת הרווחה הנפשית של התלמידים שלנו. נעמיק בנתונים בהקדם כדי לשפר את תחושתם של ילדי ישראל".