מטה המאבק של השלטון המקומי הודיע הערב (יום חמישי) כי מחר לא תתקיים שביתה במערכת החינוך, על רקע הבנות בנוגע לשכר הסייעות - כחלק מהסכם השכר הכללי בין יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד לאוצר.

שכר הסייעות עומד על 29 שקלים לשעה ובשלטון המקומי טענו כי קיים מחסור של כ-3,000 סייעות, דבר היוצר שיבושים בפתיחת גני ילדים וצהרונים בכל הארץ וגורם לנזק גם לילדים עם צרכים מיוחדים. במרכז השלטון המקומי דרשו בנוסף לפתרון סוגיית הסייעות שלא לפגוע בתקציבי האיזון לרשויות.

השביתה בשלטון המקומי התרחשה על רקע הבחירות לרשויות המקומיות והאזוריות, שאמורות להתקיים ב-30 באוקטובר, כאשר בחלק מהרשויות כבר החלה ההיערכות של ראשי ערים ומתמודדים נוספים.

השביתה כללה את מרבית הרשויות המקומיות, אבל היו גם רשויות שלא הצטרפו אליה, בהן עיריית ירושלים. היו רשויות בהן התקיימה השבתה חלקית של מערכת החינוך, בהן רמת גן, שם בתי הספר היסודיים היו פתוחים בין השעות 11:45-8:00. כמו כן, ברמת גן רשמו הפקחים דו"חות חנייה רק במקרים מיוחדים, בעקבות קריאות של תושבים, כמו בעת חסימת מדרכה, מעבר חצייה או חנייה על מדרכה. 

ברשויות השובתות גם לא התקיימה קבלת קהל ולא היה מענה טלפוני. העובדים הגיעו למשרדים ובהתאם להנחיית מרכז השלטון המקומי קיבלו שכר. בחלק מרשויות המקומיות בוצעו עבודות פינוי אשפה, בין היתר על ידי קבלנים פרטיים העובדים עבורן בכל ימות השנה.

סגירת גני הילדים ובתי הספר עוררו חילוקי דעות בקרב תושבים. "הפסדתי יום עבודה, כדי להישאר עם הילד שלא יכול היה ללכת לגן הסגור. שביתות מהסוג הזה פוגעות לא רק בילדים אלא גם בהורים רבים. באופן אישי הורידו לי יום חופש מהעבודה, אבל היו הורים שעובדים על בסיס יומי או שעתי ומי יפצה אותם על אובדן יום העבודה?", התלונן חיים המתגורר ברמת גן.

אבי שי, אב לשתי בנות מתל אביב אמר עוד: "זו החלטה חד צדדית, שפוגעת ברבים. תאמין לי שהרוב לא מבינים על מה השביתה. אי אפשר לבצע התייעלות בשלטון המקומי? אני תומך במאבק של השלטון המקומי והסייעות לשיפור שכרן. זו בושה שסייעת שעובדת כל כך קשה תקבל רק 29 שקל לשעה ובגלל זה יש מחסור בסייעות. אבל השכר הנמוך שלהן הוא לא מהיום, מדוע דווקא כעת החליטו על ההשבתה שפוגעת ברבים?".

לעומתם, זיווה, תושבת תל אביב, הגיבה בהבנה: "במדינה הזו בלי שביתה כנראה שקשה להזיז דברים. אני מקווה שלפחות השכר של הסייעות ישתפר ושלא יהיו לנו עוד שביתות".