שלוש שנים לאחר הפסקתן: משלחות הנוער לפולין יחזרו לפעילות, כך הודיעו היום (שלישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ אלי כהן ושר החינוך יואב קיש. זאת לאחר שנמצא פתרון למשבר שמנע את הגעתן של משלחות הנוער לפולין עד כה בשל הקיפאון הממושך ביחסים בין ישראל לפולין. 

הפתרון למשבר הגיע בהמשך למגעים ולסבב שיחות שהוביל ראש הממשלה נתניהו עם ממשלת פולין, במהלכן נפסק קיפאון של כשנתיים ביחסים בין המדינות, והוסכם בין הצדדים על החזרת משלחות הנוער הישראליות.

בהמשך לסבב השיחות בין המדינות של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מקבילו ולשיחה שקיים שר החוץ אלי כהן עם שר החוץ הפולני לפני כחודש, במסגרתה ביקש לקדם את הפתרון להחזרת המשלחות לפולין, הודיעו היום נציגי משרד החוץ הפולני כי פולין רואה בחיוב את חידוש הגעתן של משלחות הנוער לפולין ומכירה בחשיבותן להמשך קידום הקשרים בין המדינות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר: "אחרי שנה מבוזבזת, אנחנו מחזירים את משלחות הנוער לפולין. את לקחי השואה אפשר ללמוד בהרבה דרכים, אבל אין טוב יותר ממראה עיניים. אני מברך על כך שהצלחנו להחזיר את משלחות התלמידות והתלמידים שלנו לפולין כדי ללמוד מקרוב על השואה הנוראה. תודה לשר החוץ אלי כהן ולשר החינוך יואב קיש על התרומה למהלך. דע מאין באת ולאן אתה הולך". 

שר החינוך יואב קיש הוסיף: "מכניסתי לתפקיד הצהרתי כי ההחלטה להחזיר את משלחות התלמידים לפולין עומדת בראש סדר העדיפויות ובקדימות. אני מברך על שיתוף הפעולה עם מקבילי שר החינוך הפולני ומודה לו על הנכונות להגיע להסכמים. קיימת חשיבות רבה להנחלת זכרון השואה לתלמידי ישראל ולהעברת תכנים אלה, שהינם חלק בלתי נפרד ממורשתינו כעם היהודי. משרד החינוך בהובלתי יפעל להחזרת המשלחות בהקדם האפשרי". 
 
שר החוץ אלי כהן סיכם: "להחזרת משלחות הנוער לפולין יש חשיבות גדולה בעיצוב הזהות הלאומית של בני ובנות הנוער, והיכרות עם ההיסטוריה של עם ישראל בכלל, ושימור זיכרון השואה בפרט. החזרת המשלחות הינה עדות נוספת להתחממות שחלה ביחסים בין המדינות בהובלת ראש הממשלה נתניהו, וכן הודות לעבודה מאומצת של משרד החוץ ומשרד החינוך".    

פסח האוספטר, יו״ר פורום "רום - מחנכים לזיכרון השואה והגבורה״, מסר: ״רצה הגורל ודווקא היום בחג הפורים - נקודת ציון מרכזית במאורעות עמנו, התבשרנו על שובם של המסעות הזיכרון של בני הנוער הישראלים למחנות ההשמדה בפולין, שאף הם מפעל אדיר של זיכרון לדורות, את שאירע לבני העם היהודי בתקופת השואה על ידי הצורר הנאצי. 

"אנחנו מבקשים להודות הערב הזה לראש הממשלה בנימין נתניהו, שעמד על שילוב החזרת המסעות בקווי היסוד של הממשלה. לשרי החינוך והחוץ, השר אלי כהן והשר יואב קיש והצוותים המקצועיים במשרדם שעמלו במלאכה מול ממשלת פולין, למרכז השיחות הקואליציוניות ח״כ יריב לוין ולנציגות משרד החוץ בוורשה בראשותו של השגריר יעקב ליבנה שעשו ימים כלילות לחזרת המסעות. 

"דווקא בימים אלו שבהם ישראל מתמודדת עם אתגר פנימי, אי אפשר להפריז בחשיבות הגעת בני הנוער למחנות ההשמדה בפולין ועמידתו מקרוב אחר מאורעות השואה, כדי להבין את המחוייבות לביצורה של מדינת ישראל מעל לכל וויכוח פנימי״.

מועצת התלמידים והנוער הארצית: "אנו מברכים על חזרת המסעות לפולין אחרי המתנה ארוכה של התלמידים, לאחר דרישותינו החוזרות להשבתם. המסעות לפולין הם אבן יסוד קריטית בעיצוב זהות בוגר מערכת החינוך ועל כן חזרתם באופן מלא היא הכרחית. 

"שמחנו למצוא קשב מלא ומחויבות לפתרון הקשיים, מהיום הראשון, מצד שר החינוך ומצד מנכ״ל המשרד. וזאת בהמשך לעבודה המאומצת של משרד החינוך בשנה האחרונה בהובלת שרת החינוך הקודמת.  

"אנו מודים לראש הממשלה שהתגייס לפתרון הסוגיה בעקבות בקשותינו בשנים האחרונות, גם במסגרת ועדת החינוך של הכנסת. כן, לשר החינוך ולשר החוץ על פועלם להנחלת זיכרון השואה ועל האחריות שלהם לנוער הישראלי, וליו״ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, על השותפות המלאה".