סרטון שצולם בפברואר לרגל חג הפורים באולפנת חורב שבירושלים בשם "אם האולפנה הייתה מזרחית" ובו נראות תלמידות האולפנה צובעות את פניהן ומחקות סטראוטיפים מזרחיים, הופץ ברשתות היום (חמישי) ועורר סערה וביקורת נרחבת על הגזענות שנחשפה בו. בעקבות הסערה הסרטון הוסר מחשבון היוטיוב של האולפנה. 

בסרטון, בו השתתפה גם אשת חינוך מהאולפנה, התלמידות "החליפו" את שמות משפחתן, צבעו את פניהן בחום וחיקו בלעג מוזיקה, ריקודים ומסורת מזרחית. בתור "מזרחיות" הן הורידו שלטים עם פתגמים מהמסורת היהודית ובמקומם תלו תמונות של הרב עובדיה יוסף והבאבא סאלי, רקדו ודפקו על שולחנות במהלך תפילות ועוד. נציין כי מדובר באולפנה נחשבת בירושלים, מוסד דגל של הציונות הדתית, שבוגרותיה מכהנות בתפקידים בכירים במשק, בהן שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. 

בהודעה שיצאה מטעם האולפנה נמסר כי "מדובר בסרטון שטוב שלא היה בא לעולם, ובשגגה שנפלה תחת ידינו. האולפנה מתנצלת ומצטערת על תוכנו על אף שנעשה על ידי תלמידות כסאטירה ופרודיה במסגרת אירועי פורים".

הסרטון (צילום: צילום מסך)
הסרטון (צילום: צילום מסך)

באולפנה מסבירים: "כל מי שנחשף לפעילות האולפנה לאורך השנים, יודע כי הסרטון אינו משקף כלל את הנעשה באולפנה שמביאה לידי ביטוי באופן הרמוני ואמיתי את החיבור בין העדות והגוונים השונים בחברה הישראלית".

עוד נמסר כי "צוות האולפנה יתכנס בשבוע הבא לדיון בו יופקו לקחים על מנת שדבר דומה לא יישנה. זאת, יחד עם עבודה חינוכית שתיעשה מול צוותי החינוך ותלמידות האולפנה".

מנהל האולפנה, הרב יעקב מייזליש אמר: "ממש הצטערתי והתנצלתי, ודאי ממי שנפגע מהדבר הזה. זה ממש לא משקף את הערכים של האולפנה, את מה שקורה באולפנה, את הכבוד והשילוב בין כל העדות. ממש בדיחה תפלה, מטופשת ומיותרת שפשוט מביכה אותי ואני חושב שגם את הבנות שלנו. צריך לדעת לעשות חשבון נפש. יש דברים, יש בדיחות שאפילו כבדיחה לא אומרים אותם. זה פשוט כואב לי, פשוט טעות גדולה מאוד. צריך ללמוד לקח, אין מה לומר".

שר החינוך יואב קיש מסר: "נחרדתי לצפות בסרטון המזעזע שמציג גילויי גזענות נוראים שאסור לנו בשום אופן לקבלם, בחברה כולה ובמוסדות החינוך בישראל בפרט. הנחתי את מנהל מחוז ירושלים ומנהלת החמ״ד לזמן לבירור מיידי את כל הנוגעים בדבר ולדווח לי בטווח הזמן המיידי. גזענות לא בבית ספרנו!".

ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה: "דוחה על הסף את גילויי הגזענות מצד תלמידות באולפנה בירושלים, שלא מייצגות את הציבור הדתי לאומי. אין לאפליה ולגזענות שום מקום במדינת ישראל. כולנו עם אחד".

יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן נשאל על הסרטון בגל"צ ואמר: "לא צפיתי בו. יש אנשים שחושבים שגזענות זה דבר מצחיק - אני אף פעם לא התחברתי לזה". 

יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי מסר: ""הסרטון שצולם באולפנת חורב בירושלים ולועג לתלמידות מזרחיות, הכאיב לי מאד. גזענות עלובה ומקוממת, דעות קדומות, בוז ולעג לגדולי הרבנים שלנו. אני פונה לראשי האולפנה: זה לא סתם סרטון לפורים, זו גזענות טהורה נגד ציבורים גדולים מאד במדינה. עשו הכל כדי לעקור זאת מהשורש".

ח"כ נעמה לזימי, חברת ועדת החינוך, מסרה: "הגזענות הקשה של נערות האולפנה מרסקת את הלב. כמה עמוקה השנאה והבוז למזרחים של קהילתן והסביבה החינוכית שזה הביטוי שיצא מהן. נורא".

"בעוד הקואליציה מפילה חוק שישלול תקצוב ממוסדות מפלים, זו בדיוק המדיניות שהם עוצמים למולה עיניים. אמשיך להילחם על קידום החוק ומצפה ממשרד החינוך לפעול מיידית מול בית הספר והנהלתו, את הגזענות הזו צריך לעקור מהשורש", הוסיפה.

חה״כ דבי ביטון (יש עתיד): "כבת גאה למשפחה מזרחית התכווצה לי הבטן כשצפיתי בסרטון הזה. זוהי לא דרכה של הדת שלנו! רק במרץ האחרון הפילה הקואליציה הצעת חוק חשובה של ח״כ מאיר כהן השוללת תקציב ממוסדות חינוך המפלים תלמידות ותלמידים לרעה על רקע מוצאם.

"זו ההוכחה שהימין מלא על מלא שלא מפסיק לזעוק שהמזרחיים מקופחים, בפועל מנציח את הסטראוטיפים ומנחיל אותם לדורות הבאים. מצופה מהמנהיגים החרדים ודתיים לאומיים להשמיע את קולם באופן ברור: אין מקום לגזענות", הוסיפה.

סגנית ראש עיריית ירושלים ומחזיקת תיק החינוך חגית משה: ״מדובר בסרטון חמור שאסור להעביר על סדר היום. אני נמצאת בקשר רציף עם ראשי המוסד והצוותים החינוכיים ובשבוע הבא אגיע לשוחח עם התלמידות באופן אישי כדי להסביר את ההשלכות והמשמעות הקשה שיש לפרסום סרטונים מסוג זה״

עם זאת, כמי שמכירה את המוסד מקרוב אני מבקשת מהציבור להנמיך את הלהבות, ברור לכולנו שהבנות טעו טעות חמורה אך אסור להעמיד את המוסד או את הבנות על המוקד לפני שנעשה בירור מעמיק - אני יכולה להבטיח שלא אשאיר אף פתח לגזענות במכוון או בהלצה במערכת החינוך הירושלמית״, אמרה.