סיפור חייה של שורדת השואה טובה פדר יכול בקלות להפוך לסדרת מתח בנטפליקס. כשהייתה בת 8.5 התחזתה טובה לבתו של קצין גרמני שמת במלחמה ועלתה בעזרת מסמכים מזויפים על קרון רכבת שהובילה קצינים נאצים ובהם אדולף אייכמן להונגריה. ביום ראשון הקרוב תספר פדר את סיפורה הבלתי נתפס בטקס "זיכרון בסלון בכנסת", וכעת הוא מגיע גם לתלמידי ישראל דרך הוואטסאפ

כדי לחשוף את סיפור ההישרדות עמותת הסיוע לניצולי שואה 'חסדי נעמי' חיברו את צוערי קורס קציני המודיעין, לאנשי הכנסת ברעיון לייצר פיתוח טכנולוגי מיוחד שיעזור לשמר את סיפורה של טובה לדורות הבאים. בהאקתון הצליחו מסיימי קורס הקצינים של אגף המודיעין להפוך את סיפורה של טובה לשיחת ווצאפ שמתבססת על בינה מלאכותית מתקדמת.

לאחר שפיתוח האפליקציה הושלם פנו בכנסת אל משרד החינוך בבקשה להקדיש שיעור היסטוריה ייחודי לסיפורה של טובה בבתי הספר באמצעות הדבר שבני נוער הכי אוהבים לעשות – להתכתב בווטסאפ ולהתנסות בפיתוח הצה״לי המתבסס על הצ'אט GPT.

טובה פדר (צילום: באדיבות המשפחה)
טובה פדר (צילום: באדיבות המשפחה)

איך מצליחים לתפוס את תשומת הלב של בני נוער בישראל בשנת 2023 כדי לזכור את השואה? על מנת להשיב על שאלה זו יצרו קשר צוערי קורס קציני המודיעין עם עמותת "חסדי נעמי" וביקשו מהם להקדיש את ההאקתון לפיתוח יוזמה חינוכית ש"תדבר אל הדור הצעיר בשפה שלהם". 

הכנסת הפנתה אליהם את סיפורה יוצא הדופן של ניצולת השואה טובה פדר והציעה כי את היוזמה שמתבססת על בינה מלאכותית יקדישו לסיפורה של הניצולה ששרדה כנגד כל הסיכויים. הצוערים סיימו לאחרונה את קורס הקצינים, אחריו השתלבו בתפקידי מפתח בעולם הסייבר באגף המודיעין.

ב-16 לאפריל, יומיים לפני יום השואה יתקיים במשכן טקס "זיכרון בסלון בכנסת" ובמהלכו תחשוף שורדת השואה פדר כיצד הילדה שהייתה רק בת 4 כאשר פרצה השואה - שרדה כנגד כל הסיכויים. את סיפורה תציג לחברי כנסת ומאות צעירים ובני נוער שיגיעו לכנסת לאירוע זיכרון מרגש במיוחד.

"אני זוכרת שהיינו במקלט בתחילת המלחמה. אמרו לנו שהגברים חייבים לברוח כי לוקחים אותם לעבודות, אבל לנשים, הגרמנים מתנהגים יפה. אבא שלי ברח, ואנחנו עברנו לביתה של סבתא בלודז'. אחרי שבועיים או שלושה שהיינו אצל סבתא, נכנס אלינו אדם עם בגד קרוע ועיניים מפוחדות. כולנו הסתכלנו עליו להבין מי זה, ואז הבנתי שזה אבא. התנפלנו עליו, ככה זכרנו את תחילת המלחמה".

פדר בת למשפחת חסידות גור מאמינה שסיפור הישרדותה הוא נס משמיים והשגחה עליונה. במהלך השואה מבריח היה צריך להעביר אותה ואת אחיה בן ה-3 לבודפשט אך זה קיבל רגליים קרות והשאיר את שני האחים לבד בחצר בית מדרש. "מצאתי בחורה שמצאה חן בעיניי, שדיברה גרמנית. ניגשתי אליה ושאלתי אותה היכן בית הכנסת בגרמנית, ידעתי קצת את השפה. האישה הזו מסתבר, הייתה יהודיה. היא הכניסה אותנו לבית יתומים. היינו מתחת לראדר חודשים ארוכים.

בהמשך ילדי משפחת פדר הגיעו לבודפשט, והגרמנים כבשו את העיר. הם נמלטו משם, ולאחר מכן חזרו לבודפשט ברכבת. "נסענו בקרון של הקצונה הגרמנית, כיוון שמי שלקחה אותנו הייתה כביכול אלמנה של קצין גרמני ואנחנו כביכול ילדיה. באחת התחנות עלתה קבוצה גדולה של קצינים כשבראשה לא אחר מאשר רב המרצחים אדולף אייכמן. לא ידעתי את זה, לא הבנתי מי הוא בכלל. פחדתי. שכבתי יחד עם אחותי כשראשי לקיר. כאשר הם נכנסו האמא אמרה להם שהילדות מאד עייפות והן צריכות לישון: אייכמן ליטף את פני כשחשב שאני יתומה גרמנייה".

את המידע הזה ושעות רבות של דפי עדות שהעבירה פדר ליד ושם, קיבלו הקצינים החדשים של אגף המודיעין באמצעות הכנסת ובמהלך מרתון פיתוח החלו לייצר את אפליקציית הצ'אט שמתבסס כאמור על בינה מלאכותית.

"אנחנו כקבוצה של קצינים צעירים באמ"ן מרגישים שנתנה לנו זכות לפתח דבר מיוחד שכזה. חיפשנו דרך לספר את הסיפור של שורדי השואה בדרך אינטרקטיבית, מעניינת ועכשווית שתגרום לאדם שנמצא מול הצ׳אט לרצות לקרוא עוד ועוד על סיפורו האישי של שורד השואה. את היוזמה המרגשת הזאת פיתחנו במסגרת יום ״האקטון״ מיוחד בו הצוערים בקורס קציני המודיעין מתחלקים לקבוצות ועובדים על פרויקטים ייחודים למען הקהילה", אמרה מובילת הפרויקט סג"ם ט'.

סרן ר', מפקדת הקורס שהובילה את הפיתוח מול הכנסת והעמותה: "זכות גדולה לפקד על קורס קציני הסייבר של אמ"ן עם צוערים וצוערות מוכשרים ואיכותיים, שנטלו חלק בפרויקטים בעלי השפעה חברתית גדולה. השקעת הזמן ואנרגיה המרובים של הצוערים לטובת אפיון צורך משמעותי שייתן מענה לפער חברתי או ציבורי ופיתוח מענה בר-קיימא שווים את מחיר הויתור על עוד סיור ועוד שיעור״.

אמיר אוחנה  (צילום: אבי אוחיון, לע''מ)
אמיר אוחנה (צילום: אבי אוחיון, לע''מ)

יושב-ראש הכנסת אמיר אוחנה: "בפעם הראשונה אי פעם נבקש מתלמידות ותלמידי ישראל להשתמש בנייד בזמן הלימודים כדי ל'התכתב' עם טובה וללמוד את סיפור חייה ברוח התקופה ובדרך חוויתית. באופן זה הם לא רק ילמדו אלא גם ייקחו חלק פעיל בשימור זיכרון השואה וסיפורי הגבורה. שיתופי פעולה פורצי דרך וחדשניים כמו זה של הכנסת, עמותת חסדי נעמי, צה״ל ומשרד החינוך היא הדרך בה ננצח את כל מי שמבקש להכחיש את זוועות השואה ונקיים את החובה המוסרית לזכור ולעולם לא לשכוח״. 

בעקבות הצלחת הפרויקט פנו אנשי הכנסת אל משרד החינוך בבקשה לחשוף את היוזמה לתלמידי ישראל ובמשרד שהתרגשו מהמיזם נעתרו לבקשה בשמחה. ד"ר אורנה כץ אתר, מפמ"ר ההיסטוריה בחינוך הממלכתי אמרה: ״את הפיתוח המיוחד יקבלו באמצעות הקישור מורי החטיבות העליונות וחטיבות הביניים, ומשם הוא יגיע אל התלמידים כמובן״.

יו"ר עמותת חסדי נעמי הרב יוסף כהן: "חסדי נעמי תומכת ביותר מ 100 אלף ישראלים באמצעות צי לוגיסטי שמשנע מזון וציוד חירום ל45 נקודות חלוקה בישראל, בהם אלפי ניצולי שואה. בשנים האחרונות כשאנחנו מגיעים לניצולים הם מספרים לנו על החשש שיישכחו את ההיסטוריה ואנחנו משתדלים לעשות כל שניתן כדי להבטיח שזיכרונות השורדים, יישרדו גם הם. אנו מודים לצוערי 8200 על פיתוח הצאט GPT של זיכרונות השואה הראשון בעולם, למערך ההדרכה בצהל, לכנסת, למשרד החינוך ולכל השותפים".