חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית התכנס היום (רביעי) בתל אביב, במלאת 70 שנה למדינת ישראל, ואשרר הצעת החלטה שמהותה מחויבות מחודשת של העם היהודי לעקרונות היסוד הבסיסיים של מגילת העצמאות, שהוכרזה על ידי דוד בן גוריון ב-12 למאי 1948. 

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, יזם את ההחלטה בעקבות פנייתם של חברי חבר הנאמנים ובהם פרופסור אוריאל רייכמן, חבר בחבר הנאמנים ונשיא המרכז הבינתחומי. חבר הנאמנים הדגיש בהצעת ההחלטה את הסעיף במגילת העצמאות שהבטיח כי המדינה תקיים יסודות חירות, צדק ושלום ותקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני מוחלט לכלל אזרחיה ללא הבדל דת, גזע ומין. בנוסף לכך הדגיש חבר הנאמנים כי הכרזת העצמאות היא המסמך המכונן של מדינת ישראל וכי בית המשפט העליון ציין לא אחת כי הקביעות שבתוכה הן שמאפיינות וקובעות את דמותה של המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית. 
הרצוג, שיזם את ההחלטה אמר בפני חבר הנאמנים בעת הצעת ההחלטה: "לפני 70 שנה דוד בן גוריון הכריז על הקמתה של מדינת ישראל על בסיס של מסמך מכונן שקבע את עקרונות היסוד של מדינת העם היהודי כמדינה יהודית ודמוקרטית לאור חזונם של נביאי ישראל. עקרונות היסוד של מגילת העצמאות הם הבסיס המוסרי, המשפטי וההיסטורי לקיומה של מדינת ישראל".

לפני ההצבעה שקיבלה את ההחלטה, כיבדו חברי חבר הנאמנים את השיח' מוואפק טריף, המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית, שזכה לתשואות ארוכות וכבוד רב בעקבות נאום מרגש שנשא על מדינת ישראל. יושב ראש הסוכנות אמר בדברים שנשא כי, "אין עוד קבוצה או עם שהתגייס בכל מאודו למען עצמאות ישראל כמו העדה המופלאה הזו". הרצוג הזכיר כי ההמנון הלאומי 'התקווה' נכתב על ידי נפתלי הרץ אימבר בכפר הדרוזי דלית אל כרמל.
 

השייח' מוואפק טריף, ראש העדה הדרוזית בישראל אמר כי "במהלך השנים הדרוזים בישראל השתלבו בחיי המדינה, ואנחנו מהווים נדבך חשוב, בחברה, בכלכלה ובביטחון ישראל, ומובילים בתחום החינוך בארץ". הוא הוסיף: "יחד עם זאת, שבעים שנה מקום המדינה, ואנחנו עדיין סובלים מאפליה מוכחת בתקציבי המדינה, בהקצאת קרקעות לבנייה לזוגות הצעירים, בפיתוח היישובים ובתחומים נוספים. בעוד בצה"ל, כשאנחנו במדים  אנחנו שווים – הרי שמחוצה לו ובאזרחות אנחנו מופלים".
לדבריו, בימים האלה, בני העדה מרגישים כאב עצום כתוצאה מחוק הלאום אשר עוסק בהגדרת המדינה שאנחנו נאמנים לה, אבל לא מזכיר במילה את הדרוזים ואת תרומתם. "החוק הפך את בני העדה שלנו בין לילה לאזרחים  סוג ב'", סיכם, "אני קורא לראש הממשלה, לשרים ולחברי הכנסת לתקן את החוק, על מנת לשמור על האיחוד בין המדינה לבין אזרחיה הדרוזים וגם האחרים".