"אנחנו צריכים את ניקי היילי אבל לא באו"ם. אנחנו צריכים שהיא תגן על שמה ומעמדה של ישראל בקהילה", אמר לי מנהיג יהודי בניו יורק. "אני לא מתלוצץ", הוסיף בנימה שהביעה חרדה. האיש, שביקש לא לפרסם את זהותו, התכוון לתחושות הדאגה והמבוכה הרווחות בקהילה בעקבות הדיווחים על המשבר החריף בישראל.


.


רשמית, המימסד היהודי בארה"ב שותק, אבל זאת שתיקה מאולצת, רועמת ומטעה. בקרב מנהיגים ובכירים בקהילה יש חוק בלתי כתוב לפיו לא מתערבים


בעניינים ובעיות של בטחון בישראל. ארגונים הפיצו הודעות לעיתונות, שהביעו השתתפות בסבלם של תושבי ישובי עוטף עזה מירי הטילים. אבל באשר לחדשות והתפתחויות כמו התפטרותו של שר הביטחון אביגדור ליברמן והדיווחים על חילוקי הדעות בנוגע לבחירות בין ראש הממשלה לשרים, אין שום תגובות מצד הארגונים ומנהיגיהם.



זאת דממה כפויה המכסה ומסתירה דאגות וגילויי חרדה שבהם לידי ביטוי בשיחות פרטיות. "משהו מאוד לא טוב קורה בישראל", אמר בשיחה עמי בכיר ופעיל יהודי ידוע ומוערך בניו יורק. מלים דומות נשמעו ועלו בשיחות אחרות. התחושות שהורגשו בשיחות הן, שהשלטון בישראל הסתבך ואיננו מוצא דרך להיחלץ ממצב קשה.



בשיחות מורגשת תמיהה על מה שראש ארגון יהודי הגדיר "ממשלה ימנית קיצונית וקשוחה שאיננה מוצאת פתרון לבעיות בטחון". גם עיתוי המשבר בארץ מכביד, מציק וטורד יותר בכירים יהודים. ממשלת ישראל הנוכחית איננה פופולרית בקהילה, וזאת לשון המעטה.



המוניטין של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקהילה לא היה אף פעם מחמיא, רחוק מזה. בקרב הרוב הגדול בקהילה, במיוחד בקרב מיליוני היהודים השייכים או מזדהים עם התנועות הרפורמית והקונסרבטיבית, מעמדו של נתניהו הוא כשל אישיות בלתי רצויה.



זאת לא הגזמה. צריכים לשמוע איך רבנים חשובים, עסקנים ותיקים, אנשי אקדמיה בקהילה מדברים עליו כדי להבין את שפל מעמדו של ראש הממשלה בקהילה.



"אני לא אומר ליהודים בארץ אם ללכת לבחירות או לא", אמר לי רב רפורמי בכיר מאוד ובעל השפעה בקהילה, "אבל הגיע הזמן שתינתן לישראלים הזדמנות להחליט אם להמשיך עם הממשלה הנוכחית או להחליפה". יהודי שכיהן בעבר כיו"ר ועידת הנשיאים אמר בשיחה עמי, כי "ללכת לבחירות או לא, זו שאלה מקומית מדי כדי לחוות דעה מניו יורק, אבל מה שהאופוזיציה בישראל צריכה זה איש צבא, גנרל, שיעמוד בראשה, אחרת נתניהו ינצח שוב".