ממצא נדיר ויוצא דופן נחשף צפונית לעיר דוד בירושלים, במסגרת פעילות הסינון הארכיאולוגי המתקיימת בגן הלאומי עמק צורים בחסות עמותת עיר דוד יחד עם רשות הטבע והגנים - משקולת זעירה המתאורכת לימי בית המקדש הראשון, לפני כ-3,000 שנה.  
 
הארכיאולוג אלי שוקרון על המשקולת שנמצאה. קרדיט: אליהו ינאי, עיר דוד
על המשקולת כתובה בכתב עברי קדום המילה בקע, והיא שימשה לצורך תרומת מחצית השקל שנדרש כל אדם מגיל עשרים שנה להביא למקדש, כמתואר בספר שמות פרק ל"ח פסוק כ"ו: "בֶּקַע, לַגֻּלְגֹּלֶת, מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל, בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ--לְכֹל הָעֹבֵר עַל-הַפְּקֻדִים, מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה...". המשקולת תוצג לציבור הרחב במהלך ימי החנוכה באתר הסינון בעמק צורים.

המשקולת שנמצאה. קרדיט: אליהו ינאי, עיר דוד


הארכיאולוג אלי שוקרון, אשר ניהל את החפירה מטעם רשות העתיקות, מסביר כי "כשהיו מביאים את מס מחצית השקל למקדש בתקופת הבית הראשון, לא היו מטבעות, אז השתמשו בבצעי כסף. כדי לדעת מה משקלם של בצעי הכסף, הניחו אותם על המאזניים, ובצד השני שמו את משקולת הבקע שהיא שוות ערך למחצית השקל – אותה נדרש כל אדם מגיל עשרים שנה ומעלה להביא למקדש".

יש לציין כי משקל השקל המקראי הוא 11.33 גרם. לדברי שוקרון, "משקולות בקע מימי הבית הראשון הן ממצא נדיר, אך המשקולת הזו נדירה אף יותר כי הכתובת המופיעה עליה, כתובה בכתב ראי והאותיות חרוטות משמאל לימין במקום מימין לשמאל. ניתן להסיק מכך שהאומן שחרט את הכתובת על המשקולת התמחה בכתיבת חותמות שכן חותמות נכתבו תמיד בכתב ראי על מנת שלאחר הטבעתן, תופיע הכתובת בכתב רגיל". לדבריו, "ככל הנראה, אומן ייצור החותמות התבלבל כאשר חרט את הכתובת על המשקולת בטעות בכתב ראי כפי שהיה רגיל ומהטעות הזו ניתן ללמוד על הכלל: האומנים שחרטו על משקולות בימי בית ראשון הם אותם אומנים שהתמחו בהכנת חותמות. התנ"ך, הממצא, קרוב למקדש שלמה, צפונית לעיר דוד, יסודות הכותל- הכל מתחבר".