בעקבות משא ומתן מתמשך שניהלה ועידת התביעות עם ממשלת גרמניה, הודיע היום (שני) נשיא ועידת התביעות, יוליוס ברמן כי שורדי שואה שהיו ילדים בקינדר-טרנספורט יקבלו פיצויים. "מעולם לא איבדנו תקווה שהרגע הזה יגיע ונוכל להביא להכרזה היסטורית זו. ההסכם הושג לרגל ציון 80 שנה לתחילת מבצע ההצלה קינדר-טרנספורט ויעניק תשלומי פיצויים לניצולי שואה שהיו ילדים ברכבות ההצלה", אמר יוליוס ברמן.



מבצע ההצלה "קינדר-טרנספורט" הוא כינוי למשלוחי הצלה של ילדים יהודים מתחת לגיל 17 משטחי גרמניה הנאצית והשטחים שסופחו על ידה (אוסטריה וצ'כוסלובקיה) לבריטניה, בין דצמבר 1938 לפרוץ מלחמת העולם השנייה ב-1 בספטמבר 1939.



לאחר ליל הבדולח (הלילה שבין 9 ל-10 בנובמבר 1938), הורע מצבם של היהודים בגרמניה וברחבי הרייך השלישי. משפחות יהודיות החלו לחפש בדחיפות אחר כל אמצעי להביא את ילדיהם למקום מבטחים. מעל 10,000 ילדים ניצלו ממוות, כאשר הוריהם, שהיו נואשים להציל את הילדים מן המציאות המזוויעה של חיים תחת השלטון הנאצי, מצאו מקלט עבורם באנגליה. באופן טרגי, חלק מההורים שלחו גם תינוקות ופעוטות והעבירו אותם לידיהם של ילדים גדולים יותר שיצאו למסע ההצלה. בסצנות שוברות לב ברציפי הרכבת, ילדי קינדר-טרנספורט, לעיתים קרובות, נלקחו מזרועות הוריהם, ולמעשה כמעט בכל המקרים, מעולם לא ראו אותם שוב.



השגריר סטיוארט אייזנשטט, הנציג המיוחד של ועידת התביעות למשא ומתן עם ממשלת גרמניה, ציין: "התשלום מגיע בעת שאנחנו מציינים 80 שנה למסע הגורלי של הילדים מגרמניה, אוסטריה וצ'כוסלובקיה לבריטניה, לאחר שנאלצו לחיות חיים שלמים ללא הוריהם ומשפחותיהם. אף אחד לא יכול להתיימר להפוך את חייהם לשלמים, אבל כעת הם זוכים למידה קטנה של צדק".



גרג שניידר, מנכ"ל ועידת התביעות, אמר: "על כולנו לעצור לרגע כדי להוקיר ולהנציח את מעשה ההקרבה שביצעו ההורים. אלה צעדים יוצאי דופן שהורים עשו כדי לתת לילדיהם הזדמנות לחיים, חיים שילדים אלו ניהלו ללא אימהות, ללא אבות, ובמקרים רבים, ללא משפחה מכל סוג שהוא. אף אחד לא יכול לדמיין את הכאב בתחנות הרכבת, כאשר מבצע רכבות קינדר-טרנספורט החל".



קרן קינדר-טרנספורט תיפתח על ידי ועידת התביעות ב-1 בינואר 2019. החל ממועד זה ניתן יהיה להגיש בקשות לפיצויים, בחינם, גם בישראל, וללא צורך בסיוע גורם כלשהו. במסגרת תכניות הפיצויים בעבר חלק מניצולי השואה קיבלו תשלום במהלך שנות ה-50. תשלומים קודמים לא ימנעו מהזכאים לקבל פיצוי חדש זה. הקריטריונים לקבלת הפיצוי נקבעו על ידי ממשלת גרמניה.