נשירה סמויה ושעות לימודים מעטות: מערכת החינוך בצפון במצב חירום

מחקר חדש מציג תמונת קודרת וקשה לגבי החינוך של התלמידים במרחב אצבע הגליל במהלך המלחמה. הורי הילדים בגליל המזרחי מצביעים על פגיעה בינונית עד גבוהה במצבם הרגשי של ילדיהם

שקד שדה צילום: באדיבות המצולמת
כיתה אילוסטרציה
כיתה אילוסטרציה | צילום: אינגאימג'

מחקר חדש של מרכז הידע האזורי של אשכול גליל מזרחי והמכללה האקדמית תל-חי בשותפות עם קרן רונלד ראודברג ושותפות קהילות קנדה אצבע הגליל, מציג תמונת קודרת וקשה לגבי החינוך של התלמידים במרחב אצבע הגליל במהלך המלחמה, הן אלו שפונו מבתיהם והן אלו שנשארו ביישובם. המחקר יוצג בוועידת אצבע הגליל.

המחקר נערך בקרב מדגם מייצג של 500 הורים, מיישובי אשכול גליל מזרחי המונה 18 רשויות בהן 114 יישובים- 24 מהם פונו, המייצגים 1,362 ילדים במערכות החינוך.  53% מתוכם לא פונו מבתיהם ומתגוררים ביישובם בסמוך מאוד לגבול הצפוני, ו- 47% פונו מבתיהם ולומדים כעת במסגרות שונות. המדגם כלל 317 תלמידי תיכון, 353 תלמידי חטיבת הביניים, 509, תלמידי יסודי ו- 183 תלמידי הגיל הרך.

התלמידים בצפון לומדים באופן חלקי בלבד, 3-4 שעות ביום וכ-12 שעות שבועיות בלבד. המצב חמור במיוחד בחטיבות הביניים ובתיכונים בהם יש חשיבות רבה להיקף החומר הנלמד . ממצאי המחקר מראים כי 51% מתלמידי חטיבת הביניים לומדים רק עד 12 שעות שבועיות. 38% לומדים עד 24 שעות שבועיות ו- 11% בלבד לומדים מעל 24 שעות שבועיות. במקביל לכך, נצפות רמות נוכחות נמוכות ומדאיגות של ילדי החטיבה המגיעים בצורה שוטפת בבתי הספר, כאשר רק 63% מגיעים באופן קבוע. 27% מגיעים לעיתים קרובות, 9% מגיעים לעיתים רחוקות ואחוז אחד מהתלמידים אינם מגיעים כלל למסגרות החינוכיות.

ממצאי המחקר מראים כי הורי הילדים בגליל המזרחי מצביעים על פגיעה בינונית עד גבוהה במצבם הרגשי של ילדיהם. 48% מההורים לתלמידי התיכון מעידים כי מצבם הרגשי של ילדם נפגע, 54% מההורים לתלמידי חטיבת הביניים מעידים כך. 49% מההורים לתלמידי היסודי טוענים כי מצבם הרגשי של ילדיהם נפגע ו- 45% מהורי ילדי הגיל הרך אף הם טוענים כך.

בנוסף על כך, גם המסגרות החברתיות נפגעו בתקופה זו, והדבר בא לידי ביטוי ביתר שאת בקרב קבוצת המתבגרים בחטיבות הביניים ובתיכונים. 44% מהורי התיכוניסטים מעידים, כי מצבם החברתי של ילדיהם נפגע, 48% מהורי תלמידי חטיבת הביניים מעידים כך. 29% מהורי תלמידי בית הספר היסודי סבורים, כי מצבם החברתי של ילדיהם נפגע ו 28% מילדי הגיל הרך.

כולנו מבינים שהמלחמה בצפון תארך עוד חודשים רבים. עכשיו זה הזמן לבנות מסגרות לימוד מלאות לשנת הלימודים הבאה, לבנות תכניות חברתיות ולהקים מערך של מטפלים רגשיים לכל תלמידי הצפון, המפונים ואלו שנותרו בבתיהם באצבע הגליל. ממצאי המחקר מציגים תמונה קודרת של תלמידי הצפון אך עשויים לסייע למשרד החינוך לדייק את המענים לתלמידים. צריך לזכור, כי הפערים בין מרכז ופריפריה לא נולדו בעקבות המלחמה המתחוללת בצפון, אלא נוצרו במהלך עשורים רבים, המלחמה בצפון רק החריפה והעמיקה אותם. הקמת אוניברסיטת קרית שמונה והגליל, אותה מוביל השר קיש בנחישות, תסייע בצמצום הפערים הללו בין מרכז לפריפריה ותאפשר לתלמידי הצפון הזדמנות שווה לזו שמקבלים תלמידים במרכז הארץ".

תגיות:
חינוך
/
צפון
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף