ועדת הפרס של משרד החינוך בחרה בבת-ים כזוכה הראשית לאחר שהתרשמה מהמהפכה החינוכית המתחוללת בעיר בשנים האחרונות. בת-ים היא העיר הגדולה ביותר מבין כל הערים הזוכות.
בנימוקי הזכייה בפרס החינוך הארצי, הדגישה הוועדה את ההישגים המרשימים של העיר: 92% זכאות לבגרות, 98% בעלי תעודת בגרות חברתית, ו-40% זכאים לתעודת בגרות חברתית מצטיינת. כמו כן, 10% מבוגרי כיתות י"ב משתלבים במכינות קדם צבאיות ושנות שירות - שיעור גבוה במיוחד. הנתונים הללו זינקו בשנים האחרונות לאחר הגדלת ההשקעה העירונית בחינוך לשיא של כל הזמנים. הפרס מהווה הכרה בתפיסה החינוכית המהפכנית של בת-ים, הממקדת את עיקר המאמצים בפיתוח ההון האנושי.
בנוסף בת-ים היתה הראשונה לפתוח את מערכת החינוך במלחמה במסגרת מודל ייחודי עם פיקוד העורף, אשר שימש דוגמא גם לרשויות אחרות בנושא. העיר היא גם היחידה בארץ המפעילה חוג חינם לכל ילדי העיר בהיקף נרחב ובמימון עירוני.
במרכז התפיסה הזוכה בפרס עומדת ועדת היגוי הון אנושי, גוף ייחודי המאגד מנהלים, מורים, אנשי מנהל החינוך ונציגי פיקוח. פרס החינוך הארצי ניתן לבת-ים גם בזכות החלטתה המהפכנית להעביר את תקציבי הגפ"ן ישירות לבתי הספר (100% בתשפ"ג, 60% בתשפ"ד/ה), מתן אוטונומיה למנהלים, ותוכניות חדשניות כמו הסבת אקדמאים להוראה בשיתוף מכללת לוינסקי עם סבסוד של 10,000₪ לסטודנט. בת-ים גם מפעילה תוכניות ייחודיות לפיתוח כלל העובדים במערכת החינוך, כולל "חולמות ומגשימות" לתומכות החינוך בגני הילדים.
הפרס היוקרתי ניתן גם בזכות המנהיגות החינוכית שהפגינה בת-ים במלחמת חרבות ברזל. הנהלת העיר פיתחה מודל חירום רשותי שאומץ על ידי פיקוד העורף כבסיס לאוגדן ארצי לרשויות, הצליחה לפתוח ראשונה את מערכת החינוך תוך מציאת פתרונות יצירתיים למיגון, והפכה גם דוגמא לרשויות אחרות לניהול מערכת חינוך בזמן חירום. בנוסף קלטה העיר ילדי מפונים תוך הפעלת מענים רגשיים מותאמים לצוותים, תלמידים והורים.
בנוסף, בת-ים נבחרה כעיר מדגימה (Show Case City) של מיקרוסופט העולמית - הראשונה בישראל והשנייה בעולם. העיר מפעילה חדר "אימרסיבי" - מרחב תגליות אינטראקטיבי חדשני, תוכניות שחמט, רובוטיקה וחשיבה מחשובית בכל בתי הספר, ומפתחת מרכז חדשנות עירוני.
בתחום החינוך הערכי והקהילתי בולטות תוכניות כמו חוג חינם לכל ילד (העיר היחידה בארץ שמפעילה זאת בהיקף מלא במימון עירוני), "נוער מתקן עולם", גרעין נח"ל עירוני ייחודי, תוכנית "הגל שלי" (גלישת גלים לנוער בסיכון), תוכניות למניעת אלימות כלפי נשים בכל שכבות הגיל, יחידה מיוחדת לטיפול בקהילה הלהט"בית, ומעטפת הדרכה וליווי למעונות יום וקידום אוריינות מגיל הינקות. הרצף החינוכי המונטסורי הציבורי (מעון-גן-בי"ס) הוא יחיד מסוגו בישראל.
מערכת החינוך הזוכה בבת-ים משקיעה 329 מיליון ₪ (31% מתקציב העירייה) ומשרתת כ-25 אלף תלמידים ב-190 גני ילדים, 32 בתי ספר יסודיים ו-15 תיכונים. ההשקעה העירונית הניבה תוצאות מרשימות המוכיחות שגם בעיר בה יש שילוב של שכונות יוקרה עם פריפריה חברתית בגוש דן, ניתן להגיע להישגים משמעותיים. הזכייה בפרס החינוך הארצי בתקופת מלחמה מדגישה עוד יותר את חוסנה של מערכת החינוך העירונית ואת יכולתה להוביל ולהצטיין גם בתנאים מאתגרים במיוחד.
ראש עיריית בת-ים, צביקה ברוט: "זכייה בפרס החינוך הארצי היא עבורנו הרבה יותר מאשר הישג – זוהי הוכחה שהדרך החינוכית שבחרנו בה מצליחה. בת-ים משמשת דוגמא לרשויות אחרות כיצד להוביל חינוך מצטיין ברמה לאומית. שמנו את האנשים במרכז – את המורים, הסייעות, אנשי המנהל, המנהלים והמפקחים, ובעיקר את הילדים והמשפחות. פרס החינוך הארצי אינו רק עבור מערכת החינוך שלנו, אלא עבור כל תושבי בת-ים שיכולים להיות גאים בעירם".