סקר חדש של מרכז מנור מבית יוזמת המאה חושף משבר אמון חריף של הציבור במערכת החינוך. הסקר נערך בקרב 1,004 משיבים בגילאי 21-75, במדגם ארצי ומייצג של כלל האוכלוסייה בישראל, לרבות החברה הערבית והחרדית.
הציבור רואה במערכת החינוך גוף מתדרדר שאינו עומד באתגרי התקופה. קיימת דרישה מובהקת לשינוי ערכי ומערכתי – בדגש על השקעה במורים, חינוך לערכים, והענקת מענה רגשי וחברתי רחב. מדיניות משרד החינוך נתפסת כמנותקת מהציבור ואינה נותנת מענה למשבר אמון חריף ולצורך בחיזוק הלכידות החברתית.
משבר ההוראה - האתגר המרכזי
בתוך כך, גם המכון הישראלי לדמוקרטיה יצא בסקר חדש, לפיו הציבור מזהה את משבר ההוראה כאתגר המרכזי של מערכת החינוך. 31% מתנגדים לעיסוק בכיתה בנושאים אקטואליים, ורוב בקרב דתיים, חרדים ומסורתיים תומך בהעמקת הזהות היהודית.
האתגר המרכזי: 50% מהציבור רואים במשבר ההוראה ובמחסור במורים את האתגר הגדול ביותר של מערכת החינוך. בקרב יהודים מדובר על 55% מהמשיבים, בעוד שבקרב ערבים רק 28%. בחברה הערבית בולט במיוחד אתגר האלימות והבריונות בבתי הספר עם 35% לעומת 22% בקרב יהודים.
עיסוק בנושאים אקטואליים במהלך השיעורים בכיתות: 31% מכלל הציבור סבורים שאין לעסוק בנושאים שנויים במחלוקת בכיתות. בקרב חרדים הנתון עולה ל 73.5%, בקרב דתיים ולצדם מסורתיים דתיים 45% כל אחד, בקרב מסורתיים לא דתיים 30.5% ובקרב חילונים 15%.
העמקת הזהות היהודית: הסקר בחן את עמדות הציבור כלפי המהלך שמוביל משרד החינוך להעמקת הזהות היהודית בחינוך הממלכתי. 77% מהדתיים, 69% מהחרדים, 61% מהמסורתיים הדתיים ו־50% מהמסורתיים הלא דתיים תומכים במהלך, לעומת 22.5% בלבד בקרב חילונים. בציבור הערבי 38% מתנגדים בשל חשש לפגיעה בתקציבי החינוך.
הופמן ממשיכה: "זוהי מגמה מדאיגה, המלמדת על הפנמה של התפיסה שבתי הספר אינם אמורים לעסוק בדיונים מסוג זה, ובמיוחד כשמדובר בנושאים שיש בהם ביקורת על מדיניות הממשלה. מערכת החינוך צריכה להיות המקום שבו מורים מתווכים את המציאות ומעניקים לתלמידים כלים להבנתה, ודווקא בעת הזו הדבר קריטי מתמיד".
הסקר נערך בין התאריכים 24 עד 28 באוגוסט 2025 בקרב מדגם מייצג של 750 יהודים וערבים (600 יהודים ו־150 ערבים). הסקר בוצע בשיתוף התכנית למדיניות חינוך לדמוקרטיה ובליווי מתודולוגי של מרכז ויטרבי לסקרי דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה.