"כולם חושבים שלמידה מרחוק זה רק זום, אבל למידה מרחוק זה הרבה דברים", אומר ד"ר עופר רימון, סמנכ"ל טכנולוגיות, תקשוב ומערכות מידע במשרד החינוך. "אפשר להיעזר גם בספרים שיש בבית, יש לנו מערכת שידורים שאפשר לראות אותה בטלפון, בטלוויזיה, לא רק במחשב. תמיד צריך לזכור שאינטרנט ומחשב הם לא הכל בלמידה מרחוק".
פתאום בחירות
לדברי רימון, בימים אלה מוקם מוקד ייעודי ובו 20 אנשי רכש שיענו לפניות של בתי ספר בנושא וייצרו פתרונות. "מכיוון שיש עוד גורמים שעוסקים בחלוקת מחשבים, כמו למשל עמותות, אנחנו רוצים לסנכרן את הדברים כדי שלא תהיה חלוקה עודפת מצד אחד, ומצד שני יישאר ילד שלא יקבל מה שהוא צריך", הוא אומר.
עמותת "אחינועם" היא אחת העמותות שעוסקות בימים אלה בחלוקת מחשבים לזקוקים לכך. לדברי מנחם, כשפרצה הקורונה קיבלה העמותה פניות רבות, "כאשר הפנייה הכי שכיחה הייתה של משפחות שלא היה להן מחשב בבית וילדיהן לא יכלו לקחת חלק בלמידה", היא מספרת. "היה ממש בכי של הורים. אבא שמדבר איתי ואומר: 'הילד שלי מצטיין, ואין לי אפשרות לתת לו ללמוד'. כבר אז רכשנו מחשבים ותרמנו אותם, ועכשיו, לקראת שנת הלימודים שבה יש דבר אחד בטוח - שתהיה למידה מקוונת - יצאנו בקמפיין 'לא משאירים אף ילד מחוץ לכיתה', שבמסגרתו אנו אוספים מחשבים ישנים, משפצים ומשדרגים ושולחים לבתי הילדים שזקוקים להם".
קמפיין זה יוצא לדרך ביוזמה משותפת כאמור של עמותת "אחינועם", רשת החינוך עמל, עמותת "פתחון לב" והיוזמה הלאומית "מתחשבים". במסגרתו קוראים לציבור לתרום מחשבים ישנים על ידי מסירתם באחד מבתי הספר של רשת עמל הפרושים ברחבי הארץ או על ידי איסוף מבית התורם בתיאום מראש. כמו כן, ניתן להעניק תרומה כספית שתסייע לרכישת מחשבים עבור הילדים. "היעד שלנו הוא לספק 10,000 מחשבים עד 1 בנובמבר", אומרת מנחם. "אנחנו גם פועלים מול משרד החינוך בנושא. המשרד הציב יעדים ברורים לחלוקה, אבל פתאום יכולות להיות בחירות. עננת הבחירות מרחפת על פני כל הפרויקט הזה של משרד החינוך. כמו כן, רכישת מחשבים לוקחת זמן. עד אז צריך למצוא פתרונות יצירתיים לתלמידים".
עניין של מוטיבציה
״המתווה הנוכחי לחזרה ללימודים הוא הטוב ביותר שניתן היה להגיע אליו בתנאי המשבר שבו אנו נמצאים, אבל הוא מעורר הרבה מאוד חששות, בעיקר בשל הסיכון בהרחבת הפערים החברתיים, הרגשיים והלימודיים בקרב תלמידי ישראל, פערים שכידוע הם מהגדולים בעולם גם טרם משבר הקורונה", אומרת פרופ׳ מיכל בלר, נשיאת מכללת לוינסקי לחינוך. "יש ילדים שידי הוריהם אינה משגת לרכוש מחשבים, יש ילדים בסביבת לימודים שאיננה מתאימה להוראה מרחוק. כמו כן, אנחנו יודעים שהוראה מרחוק מחייבת הרבה מאוד מוטיבציה פנימית והשקעה אישית של התלמיד, ולא לכולם יש את זה. גם למורים חסרה הכשרה מתאימה בנושא של הוראה מרחוק".
העובדה שתלמידים רבים יתמקדו בלמידה מרחוק דורשת גם שימת דגש על החלק הבטיחותי שבעניין. "למידה מקוונת מתחילה מאבטחה ובטיחות", אומר יותם גוטמן, מנהל שיווק של חברת הסייבר סנטינל וואן. "קודם כל, חשוב לסדר לילדים, שיבלו כנראה זמן רב מול מסכים, סביבת ישיבה נוחה, מוארת וארגונית. שלא ילמדו על המיטה עם לפטופ על הברכיים, ככלל מחשבים ניידים ומיטות/כורסאות/ספות - זה מתכון לשריפות. שולחן יציב, כיסא נוח ותאורה נעימה הם הכרח. בנוסף, חשוב לקצוב את זמני הפעילות ולוודא שכל 45 דקות עד שעה הילדים קמים ומסתובבים קצת".