יממה בלבד לאחר שוועדת השרים לחקיקה דחתה את ההכרעה בתמיכת הממשלה בחוק האקלים של המשרד להגנת הסביבה בשל חילוקי דיעות עם משרד האנרגיה, מגיש היום (שני) המשרד להגנת הסביבה דוח מיוחד לשנת 2021 על ההתקדמות והפערים של הממשלה בהפחתת פליטות גזי החממה וביישום יעדי האקלים שקבעה עד ל-2030, ובפירוט הצעדים המרכזיים הנדרשים לסגירת הפערים. 

דוח האקלים של האו"ם מתריע: "העולם לא ערוך להתחממות הגלובלית ונמצא בסכנה"
הגורמים המרכזיים לזיהום האוויר, והטכנולוגיות החדשות שיסייעו להתמודדות עימן

מהדוח עולה כי בשנת 2021 הצליח המשק הישראלי להפחית 2.4 מיליון טונות גזי חממה שנפלטו לאוויר שחסכו למשק תועלת של כ-2.7 מיליארד שקל. עם זאת, ישראל אינה צפויה לעמוד באף אחד מיעדי האקלים שהממשלה קבעה עד לשנת 2030 - זאת, כתוצאה מעיכובים משמעותיים ביישום תוכניות ההפחתה והמחסור הכרוני בתקציבים ליישומן בכל אחד מהסקטורים המרכזיים במשק.

"ממשלת ישראל יכולה וחייבת ליישם ללא דיחוי תוכנית פעולה כלל משקית, נחושה ומתמשכת לסגירת הפערים במהירות כדי לעמוד ביעדי האקלים לשנת 2030. שני הצעדים המרכזיים ברמה המשקית הם השלמת חקיקת אקלים והחלת מס פליטות פחמן אשר מהווים הכלי היעיל והכלכלי ביותר להפחתת פליטות ולשמירת התחרותיות של התעשייה הישראלית" אומרים אנשי המשרד להגנת הסביבה בדוח.

הדו"ח מציין כי קצב היישום הנוכחי של התוכניות הלאומיות להפחתת פליטות יביא רק להפחתה של כ-12% בפליטות בשנת 2030 ביחס לרמתן בשנת 2015, זאת לעומת יעד של 27% הפחתה עליו התחייבה ישראל. "אי עמידה ביעדי האקלים תביא לפגיעה משמעותית בכלכלה, בבריאות, בביטחון האנרגטי, בסביבה ובמעמדה של ישראל בעולם" מזהיר המשרד להגנת הסביבה. יעדי האקלים של ישראל נקבעו בהחלטה 171 של הממשלה מיולי 2021, וכוללים גם יעדים להפחתת פליטות גזי החממה מיצור חשמל, תחבורה, פסולת ותעשייה.

ישראל מפגרת הרחק מאחור בגמילה מחשמל ודלק מזהמים
רק אתמול (ראשון), יממה קודם לפרסום הדוח, התריע המשרד להגנת הסביבה כי בשל אי-היערכות מספקת של משק החשמל בישראל לקראת הפסקת השימוש בפחם ואי-עמידה בלוחות הזמנים שנקבעו בעבר תשנע חברת החשמל 6,000 טונות פחם ביום מתחנת הכוח בחדרה לתחנת הכוח באשקלון. "עיקר הפחתת הפליטות במשק עד היום הושג בעקבות הפחתת השימוש בפחם, ואולם המשק נמצא מאחור בכל הקשור לשילוב אנרגיות מתחדשות", צויין בדו"ח. 

רק בסוף 2022 המשק הצליח להגיע לכ-10% יצור חשמל מאנרגיות מתחדשות – באיחור של שנתיים. נדרשת תוכנית פעולה רגולטורית ותקציבית דחופה ומתמשכת על פני שנים כדי לסגור להתקרב לעמידה ביעד הלאומי של ייצור 20% חשמל מאנרגיות מתחדשות ב 2025 ו-30% בשנת 2030", מתריע הדוח המתפרסם היום.

עוד מזהיר המשרד להגנת הסביבה כי בתחום התחבורה לא הושגה הפחתה אבסולוטית בפליטות אלא רק מיתון הגידול והתחזית היא כי המשק לא יעמוד ביעד לשנת 2030 של מיתון הגידול בפליטות גזי החממה מתחבורה ל-3.3% בלבד אלא לכל הפחות ל-6.6% מסך הפליטות של ישראל.

עידית סילמן (הליכוד), השרה להגנת הסביבה, אומרת: "נדרשת פעולה משמעותית שתשנה את האופן שבו ישראל תוביל להפחתת פליטות, והדבר יכול להיות מושג רק באמצעות חוק אקלים ברור ומחייב, שבו היעדים יחויבו בחקיקה וכן יהיו כלים ומנגנונים תומכים שיבטיחו את ההשקעות הנדרשות. המשרד ימשיך לעקוב ולבחון את קצב ההפחתה המשקי, למען בריאות הציבור ולמען הדורות הבאים".

המלצות הדוח לממשלה: חוק אקלים עם שיניים ומס פליטות פחמן ללא דיחוי
הדוח ממליץ לממשלה בין היתר על החלת מס פחמן על דלק בהתאם להחלטת ממשלה מאוגוסט 2021, אישור חוק האקלים, קביעת יעדי פליטה על יבואני רכב, הרחבת תקצוב תמיכות בפריסת עמדות טעינה לרכבים חשמליים, חיוב הקמה של מתקנים סולאריים על כל מבנה חדש, תקצוב תוכנית מענקים להתייעלות באנרגיה בתעשייה ועוד.

"יישום מיידי של צעדים אלו, יעמיד את ישראל בשורה אחת עם מדינות ה-OECD  אשר התחייבו והשיגו את יעדיהן להפחתת פליטות גזי חממה כחלק מהמאבק הגלובלי במשבר האקלים וכן יגדיל את התועלת הכלכלית למשק, לחברה ולסביבה בישראל", נכתב.