"העולם מתקדם לאקלים חם באופן קיצוני שלא נראה למעלה ממיליון שנה, עוד לפני הקיום האנושי". במילים החריפות האלה מזהיר חוקר האקלים ג'יימס הנסן, שנודע בין היתר בשל עדותו בסנאט ב-1988 בה הוא הזהיר מההתחממות הגלובלית ההולכת וגוברת, במה שנחשב לאחד האירועים הראשונים בהם קיבל הנושא פומבי.

ח"כים מהשדולה הסביבתית לנתניהו: "קדם את חוק האקלים בדחיפות"

דוח OECD: ישראל מפגרת אחרי העולם בחקיקת הגבלת פליטות גזי החממה

הנסן התראיין אמש (רביעי) לגרדיאן ואמר כי "העולם כבר התחמם ב-1.2 מעלות צלזיוס מאז מהפכת התיעוש ההמוני, מה שמעלה את הסיכוי להופעת טמפרטורות קיצוניות ברחבי העולם, כמו שיש כיום בקטבים, ל-20%, זאת בהשוואה ל-1% בלבד לפני 50 שנה". 

הנסן בן ה-82 הוסיף: "יש עוד הרבה בצנרת, אלא אם כן נצמצם את פליטת גזי החממה, סופות העל האלה הן טעימה מהסערות הצפויות לנכדים שלי. אנחנו הולכים בבירור אל מציאות חדשה - ידענו שהיא מגיעה". הנסן היה מדען אקלים של נאס"א כשהזהיר את המחוקקים, עוד לפני שנים, מפני ההתחממות הגלובלית ומאז השתתף בהפגנות לצד פעילים במחאה על חוסר הפעולה להפחתת הפליטות שמחממות את כדור הארץ בעשורים שחלפו מאז.

גרמניה: שוטרים עוצרים את גרטה תונברג במחאת אקלים (צילום: רויטרס)

לדבריו, גלי החום שפקדו את ארה"ב, אירופה, סין ומקומות אחרים בשבועות האחרונים הגבירו את "תחושת האכזבה מכך שאנו המדענים לא תקשרנו בצורה ברורה יותר ושלא בחרנו מנהיגים המסוגלים לתגובה אינטליגנטית יותר. זה אומר שאנחנו טיפשים ארורים", אמר הנסן על התגובה של האנושות למשבר האקלים: "אנחנו חייבים להתנסות בזה כדי להאמין".

נראה שהשנה הזו תהיה החמה ביותר שנרשמה אי פעם בעולם, כשהקיץ הנוכחי כבר רושם שיאים - השבוע החם ביותר של יוני ואולי גם החם ביותר שנמדד אי פעם. לעומת זאת, 2023 עשויה להיחשב עם הזמן כשנה ממוצעת או אפילו מתונה, שכן הטמפרטורות ממשיכות לטפס. "דברים יחמירו לפני שהם ישתפרו", אמר הנסן.

"זה לא אומר שהחום הקיצוני במקום מסוים השנה יחזור ויגדל מדי שנה. תנודות מזג האוויר מזיזות דברים. אבל הטמפרטורה הממוצעת העולמית תעלה ויהיו אירועים קיצוניים יותר".

גל חום בארה''ב (צילום: רויטרס)
גל חום בארה''ב (צילום: רויטרס)

הנסן טען במאמר חדש, שטרם זכה לביקורת עמיתים, כי קצב החימום הגלובלי מואץ, גם כאשר מתחשבים בשינויים טבעיים כמו האירוע האקלימי הנוכחי שמעלה את הטמפרטורות מעת לעת. זה נובע ממה שהוא כינה "חוסר איזון 'חסר תקדים' בכמות האנרגיה הנכנסת לכוכב הלכת מהשמש לעומת האנרגיה המוחזרת הרחק מכדור הארץ".

בעוד הטמפרטורות העולמיות ללא ספק מטפסות עקב שריפת דלקים מאובנים, המדענים חלוקים בשאלה האם הקצב מואץ. "אנחנו לא רואים שום ראיה למה שג'יימס טוען", אמר מייקל מאן, מדען אקלים מאוניברסיטת פנסילבניה שהוסיף כי החימום של מערכת האקלים היה "יציב להפליא". אחרים אמרו שהרעיון סביר, אם כי נדרשו נתונים נוספים כדי להיות בטוחים. "אולי מוקדם לומר שההתחממות מואצת, אבל היא לא פוחתת, בוודאות. עדיין יש לנו רגל על ​​הגז", אמר מתיו הובר, מומחה לפלאוקלימטולוגיה, מדע שינויי האקלים, באוניברסיטת פרדו.