גופת לווייתן ממין זכר ראשתן אותרה הבוקר (שני) בחוף געש, צפונית לשמורת חוף השרון. זאת, כשעתיים בלבד לאחר שנצפה במרחק של 500 מטרים מערבי לחוף. 

לדברי ד״ר מיה אלסר מעמותת דלפיס, מתחילת המחקר בישראל תועדו בחופי הארץ גופות שבעה לווייתנים מהמין ראשתן (כולל זו שהתגלתה הבוקר). הראשתן, פירוש שמו ביוונית: "ראש גדול", הוא מין שחי במים העמוקים ונחשב הגדול ביותר מבין לווייתני השיניים. עד שנות ה־80 של המאה העשרים אוכלוסיית לווייתני הראשתן העולמית הצטמצמה באופן משמעותי עקב ציד. כיום לווייתן זה מוגן ברוב העולם. בחודש יוני האחרון תועד לווייתן ממין זה בתחומי המים הכלכליים של ישראל, כ־90 קילומטרים מערבית לחופי הארץ. התיעוד הצטרף לכמה תצפיות נוספות באזור, כמה מהן במסגרת סקרי ים עמוק שבוצעו מול חופי ישראל בשנים האחרונות.

לווייתן ראשתן מול חופי ישראל (צילום: רשות הטבע והגנים)
לווייתן ראשתן מול חופי ישראל (צילום: רשות הטבע והגנים)

לדברי ד"ר אביעד שיינין מדלפיס, ראש תחום טורפי־על בתחנת מוריס קאהן לחקר הים של אוניברסיטת חיפה, ומי שהוביל את סקר הים העמוק האחרון: "בשנים האחרונות אנו עדים לתצפיות רבות יותר של ראשתנים מבעבר. כל העדויות הללו מעידות על כך שמין זה נמצא במזרח הים התיכון ובמים בכלכליים הבלעדיים של ישראל בים העמוק". לדבריו, כמין צולל עומק, המושפע רבות מפעילות האדם, יש חשיבות רבה לדיווחים ולתצפיות מסוג זה לצורך מחקר האוכלוסייה הנמצאת באזורינו".

הראל בז, פקח היחידה הימית ברשות הטבע והגנים: "קפצנו למקום מיד עם קבלת הדיווח. היה עצוב לראות את הראשתן נפלט מת לחוף מבדיקה בשטח נראה כי אורכו של הראשתן כעשרה מטרים".