ניו זילנד היא כיום ביתם של תוכים מרשימים ויפים רבים, אך תוכי פרהיסטורי אחד שחי בעבר במדינה, לפני שנכחד, כנראה גובר על כולם. השם שניתן לתוכי הקדום הוא "אינפקטקטוס", ולפי מבנה העצמות שלו, שנמצאו לאחרונה, נראה כי הוא הגיע לגובה של מטר ושקל כ-7 קילוגרמים. 



"תוכי בגודל כזה זה דבר מאד מפתיע", אמר טרבור וורת'י, ארכיאולוג שמתמחה ביצורים נכחדים באוניברסיטת פלינדרס באוסטרליה. "התגלית הזו הייתה הרבה מעבר לציפיות שלנו", הוסיף. 



עצמות התוכי נמצאו בדרום ניו זילנד, אזור בו נמצאים מאובנים מלאים ביצורים מתקופות קדומות. ב-20 השנים האחרונות חוקרים עובדים באזור וחושפים תגליות חדשות ורישומים מוקדמים של כמה מבעלי החיים האייקונים ביותר של מדינת האי. בין היתר, נמצאו גם מינים קדומים שלא ידעו עליהם כלל בעבר. 



גודלו של התוכי עיכב ככל הנראה את גילויו, כאשר צוות של חוקרים מצא לראשונה את עצמותיו עוד בשנת 2008, אך שיערו שהם היו שייכים לעוף דורס. "הערכת מסת גוף מעצמות בודדות היא מאתגרת להפליא", אמרה ארמיטה מנפדה, דוקטורנטית באוניברסיטת בראון. "אבל עדיין אין ספק שהתוכי הזה היה ענק לחלוטין". 



חוקרים טוענים כי התוכי התפתח לגודל כזה בגלל תופעה מסוימת ובה יצור גודל על ידי השתלטות על נישה אקולוגית ריקה. הקבוצה שמצאה את עצמות התוכי המיוחד תחזור השנה למקום בו נמצאו העצמות, בתקווה למצוא עצמות נוספות.