קבוצת בזן יחד עם חברות EDF Renewables ישראל ו-Johnson Matthey (JM), זכו במכרז להקמת מעבדת חדשנות סביבתית שתוקם במפרץ חיפה. המעבדה נועדה לקלוט חברות סטארט-אפ ולעסוק בתחומי טכנולוגיות הגנת סביבה וקיימות ובאנרגיות מתחדשות. 



רשות החדשנות תשתתף במימון הקמת התשתית הטכנולוגית הייחודית והתפעול השוטף של המעבדה לחדשנות טכנולוגית וכן במימון הוכחת ההיתכנות לכל חברת פרויקט שתאושר במסגרת מסלול ההטבה. סך התמיכה הממשלתית בתכנית הוא 14 מיליון שקל לתקופת זיכיון של שלוש שנים, ומרבית הסכום יועבר ישירות לחברות סטארט-אפ אשר ייקלטו על-ידי המעבדה, והן יקבלו מימון בשיעור השתתפות של 85% ועד תקציב של מיליון שקל למימון פרויקט הוכחת היתכנות. בנוסף, המעבדה תפעל לעודד שיתוף פעולה בין הקהילה היזמית לבין התעשייה על-מנת לשפר את הביצועים הסביבתיים והתחרותיים של תעשייה זו.



בתחילת שנת 2019 פרסמו רשות החדשנות, ומשרדי הכלכלה והגנת הסביבה, מכרז להקמת מעבדת חדשנות סביבתית, אשר תעסוק בין היתר בתחומים הבאים: מחזור והשבת חומרים, ייצור ואגירת אנרגיה נקייה, התייעלות אנרגטית, אופטימיזציה של תהליכי ייצור ותהליכי ייצור נקיים יותר, להקטנת פליטת מזהמים ופיתוח ייצור של מוצרים ידידותיים יותר לסביבה.



מערך החדשנות של בזן (Bnnovation) הקים, יחד עם השותפות למעבדה, חברה משותפת בשם ESIL (Environmental Sustainability Innovation Lab). לשותפות למעבדה יש חזון משותף באשר לצורך למצוא פתרונות לאתגרים והצרכים הסביבתיים העולמיים והמקומיים. חלק מהאסטרטגיה של החברה המשותפת הוא יצירת פתרונות ספציפיים למפרץ חיפה ולטובת העניין פועלת להרחבת שיתופי פעולה עם חברות תעשייתיות מהמפרץ. בנוסף, המעבדה תפעל להובלת נושא הקיימות. 



יו"ר בזן, עובדיה עלי: "אנחנו מעוניינים להמשיך ולקחת חלק בבניית העתיד של מדינת ישראל, ולהוות נכס אסטרטגי בעבור המדינה. חברנו למובילות בתחום האנרגיה של העתיד על מנת לעמוד בראש החץ של תהליך מחקר ופיתוח בינלאומי של טכנולוגיות הגנת סביבה וקיימות".



מ"מ מנכ"ל בזן, שלומי בסון: "בזן שמה לעצמה כיעד להוביל את תחום הקיימות והאנרגיות הנקיות, הקמת המעבדה היא יריית הפתיחה המשמעותית ביותר בכיוון הזה. במהלך שנת 2019 הקימה הקבוצה את מערך החדשנות שלה Bnnovation, והיא בוחנת בימים אלה גם מיזמים מתחום האנרגיות המתחדשות. החיבור של תעשיית האנרגיה, יחד עם סטארט-אפים מתחומים שונים וגופי אקדמיה, יצעיד אותנו בבטחה לעשור הבא". 



אילון וניש, מנכ"ל חברת EDF- Renewables ישראל: "הזכייה במכרז היא נדבך נוסף בפעילותה של חברת  EDF Renewables בישראל ובעולם לקידום תחום האנרגיות המתחדשות ופיתוח בר קיימא. כחברה רב לאומית הפועלת בלמעלה מ-20 מדינות ברחבי העולם, נושא קידום החדשנות בתחומי האנרגיה הינו אחד מיעדנו המרכזיים. חברות הסטארט אפ שיפעלו במעבדה יעזרו בניסיון והידע הבינלאומי המצוי ברשותנו לרבות בחינת הרעיונות בפועל במעבדות ומתקני החברה בארץ ובעולם".



Maurits van Tol, הטכנולוג הראשי של חברת JM: "אני מאמין כי אתגרים סביבתיים יכולים להיפתר באמצעות שילוב של מדע וטכנולוגיה. JM נרגשת לקחת חלק במעבדת הקיימות והסביבה הזו, ואנו מתכננים ליצור פתרונות מתחום הקיימות בשיתוף פעולה עם השותפים למעבדה". 



רקע על השותפות


EDF RENEWABLES ישראל: חברת בת של EDF - חברת החשמל הצרפתית, אחת משלוש חברות החשמל הגדולות בעולם מבחינת כושר ייצור. EDF RENEWABLES  מובילה את תחום האנרגיות המתחדשות בארץ ובעולם ומתרכזת בפיתוח, הקמה ותפעול של פרויקטים ותחנות כוח בתחום אנרגיית רוח, שמש ואגירת אנרגיה מבעל ל- 20 מדינות בעולם. החברה החלה לפעול בישראל בשנת 2009 לצורך פיתוח, הקמה והפעלה של מתקנים לייצור חשמל באמצעות אנרגיה סולארית ורוח. ברשות החברה כיום 17 פרויקטים סולאריים ברחבי ישראל. 



Johnson Matthey: חברה גלובלית המובילה בפיתוח טכנולוגיות נקיות ומוצרים בתחום הקיימות. עבור JM מדובר בפרויקט החדשנות המשמעותי הראשון באקו-סיסטם הישראלי. 



קבוצת בזן: תשלובות הפטרוכימיה הגדולה בישראל, בעלת תשתיות טכנולוגיות ידע ומומחיות ייחודית בהטמעת טכנולוגיות איכות סביבה, בעלת תשתיות ייצור ותשתיות למחקר ופיתוח וניסיון רב בפרויקטים של איכות סביבה. 



השילוב בין שלוש השותפות תוביל למענה כולל למגוון אתגרים סביבתיים, ותסייע לסטארט-אפים למנף את פעילותם. החברה המשותפת תפעל ממתחם ייעודי בתוך בזן וכן תאפשר ניסויים ופיילוטים באתרים שונים של החברות השותפות בארץ ובעולם.