גם השנה מפרסם תאגיד מחזור האריזות "תמיר" את מדד הערים הממחזרות בישראל ובמסגרת "יום המחזור של ישראל 2019" המצויין לראשונה, אירח (שלישי) נשיא המדינה, ראובן ריבלין, את ראשי הרשויות והמועצות הזוכות. אלה קיבלו מידי השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, ומנכ"ל תאגיד תמיר, רני איידלר, את אותות המצטיינים במיחזור. מאז הקמת "תמיר" פרסו 101 רשויות מקומיות בשטחן את הפחים הכתומים בכדי לאפשר ליותר מ-4.5 מיליון תושביהן להפריד אריזות למיחזור.



מדד הרשויות הממחזרות מדרג את הרשויות שתושביהן מפרידים הכי הרבה ובאיכות הכי טובה אריזות לפח הכתום. המדד נבנה על פי נוסחה שמשכללת נתוני איכות וכמות הפסולת למדד אחד. בקטגוריית המועצות האזוריות ובכלל הרשויות המקומיות, מככבת מועצה אזורית עמק חפר עם נתון מרשים של משקל אריזות העומד על 1.19 קילו ממוצע למשק בית. נתון המראה על מעורבות גבוהה של התושבים בעמק המחויבים לנושא המחזור. פוטנציאל האריזות למשק בית הינו כ-2 קילו אריזות בשבוע למשפחה ובקטגורית המועצות האזוריות, גם מ.א. עמק יזרעאל ומ.א. חבל אילות מגיעות לביצועים גבוהים בהפרדה איכותית של פסולת אריזות.



בקטגוריית הערים הגדולות (מעל 20 אלף משקי בית) גבעתיים ממוקמת במקום הראשון עם איסוף ממוצע של 330 גרם אריזות נטו לשבוע למשפחה (משקל אריזה ממוצעת כ-20 גרם). תל אביב והרצליה שגם תושביהן משתפים פעולה ומפרידים אריזות למחזור באמצעות הפח הכתום, נמצאות במקומות השני והשלישי. אריאל היא אלופת המדד לערים הקטנות (עד 20 אלף משקי בית) עם הפרדה של 410 גרם למשפחה לשבוע. גבעת שמואל, יהוד-מונסון ואילת מייד אחריה. כפר ורדים היא אלופת המועצות המקומיות עם הישג נאה של כחצי קילו בממוצע למשפחה לשבוע. לאחריה מטולה, ואחריהן בצמרת הרשימה המועצות המקומיות יסוד המעלה וגני תקווה.



כל משאית שאוספת פחים כתומים נשקלת בכניסה לתחנת המיון של תמיר. לפני תהליך המיון, נדגמת הפסולת סטטיסטית ולאחר שלב הדגימה עוברת למיון לשבעה חומרים שונים: שקיות פלסטיק, מתכת, קרטוני משקה, קרטון, פלסטיק מסוג פט (בקבוקי משקה), פלסטיק קשיח (חומרי ניקוי וטואלטיקה לדוגמא) ומיקס פלסטיק. כל חומר נכבש לקובייה דחוסה ומועבר למפעל מחזור. מנכ"ל תאגיד תמיר, רני איידלר אמר לאחר האירוע במשכן הנשיא: "אני מודה לכבוד נשיא המדינה שאירח אותנו ועל תרומתו הרבה בקידום החשיבות של נושא המחזור ואיכות הסביבה במדינת ישראל. כמו כן אני מודה לרשויות הזוכות ומעריך מאוד את שיתוף הפעולה שלהן ושל התושבים שמגלים אחריות ומעורבות ומפרידים אריזות למחזור, ובכך מונעים את הטמנתן באדמה ופגיעה בסביבה".



הנשיא ריבלין אמר באירוע: "מנחמה רעייתי למדתי על הקשר הבל ינתק בין האדם לסביבה. על ההשפעה ההדדית שיש לנו לסביבה עלינו ולנו עליה. כיום, כבר אין ספק בדבר קיומו של משבר האקלים, משבר אמיתי שעומד לפתחם של מנהיגי העולם כולו ואזרחיו. כולנו צריכים לקחת אחריות, כולנו צריכים להירתם כדי להתמודד עם האתגר העולמי הזה, הן ברמה הלאומית והן ברמה הפרטית, במטבח ובמשק הבית של כל אחד מאתנו. הפרדת פסולת ומיחזור הם חלק אינטגרלי משינויי ההרגלים שאנו נדרשים בהם. מעשה קטן, פשוט, שאם יבוצע בהתמדה, עשוי לחולל שינוי גדול".