21 צבי ים נפגעו באורח קשה מזפת, בעקבות הזיהום שפקד את חופי ישראל לפני קרוב לשבועיים, ו-15 מתוכם מתו. "הצלחנו להציל שישה צבים קטנים והם בשיקום. אני מקווה שבתוך כחודש נוכל להחזיר אותם ללב ים", סיפר היום (שלישי) ד"ר יניב לוי, מנהל המרכז להצלת צבי ים באזור מכמורת, המופעל על ידי רשות הטבע והגנים.

"ביום הראשון של הזיהום הקשה בחופים, הגיעו אלינו ארבעה צבי ים קטנים, כשהם מכוסים בזפת ומתקשים לנשום, ובהמשך הגיעו עוד שני צבים. מצבם היה קשה מאוד וביצענו פעולות מורכבות, כדי להציל את חייהם", מסר ד"ר לוי, במהלך סיור לתקשורת, שהתקיים במרכז הייחודי המתמחה בהעשרת אוכלוסיית צבי הים בחופי הארץ.

צבי ים מכוסים בזפת (קרדיט: עמותת סיירת החוף)

הטיפול הראשוני כלל מתן מיונז, באמצעות מזרק למערכת העיכול של הצבים הפגועים. "הם לא יכלו לנשום והיה צורך להסיר את הזפת בעדינות בעזרת שמן צמחי ונייר ואז התחלנו בפעולות להחדרת המיונז, שהתגלה כיעיל מאוד", הוא ציין.

לאחר שחיי הצבים ניצלו וגופם נוקה בעדינות מהזפת, החל תהליך השיקום. "קצב ההתקדמות שלהם משביע רצון. לכל אחד מהם כבר יש שם ואני מאמין שבתוך כחודש נוכל להחזיר אותם ללב ים", אמר עוד ד"ר לוי.

שיקום צבי הים (צילום: משה כהן)
שיקום צבי הים (צילום: משה כהן)

לדבריו, צבי הים הקטנים, שהגילאים שלהם מוערכים בכשנה עד שנה וחצי, נפגעו כאשר במהלך הסערה סברו שהזפת שנקוותה בלב הים בשל הזיהום, היא אצה. "הצבים אוהבים לעלות מידי פעם על אצות בלב ים, אבל הם לא ידעו שמדובר בזפת, שעלולה להיות קטלנית עבורם והיוותה עבור רובם מלכודת מוות", עוד הוא סיפר– "הם נפגעו בעיניים, בנחיריים, בחלל הפה ובמערכת העיכול".

 הזפת נסחפה ביחד עם הצבים הקטנים, בסיוע הזרמים החזקים של המים בעקבות הסערה לחופי הארץ, ואז הם התגלו על ידי מתנדבים ופקחים של רשות הטבע והגנים שהחלו לבצע פעולות סריקה וניקיון לאורך החופים.

"15 צבים התגלו מתים וששת הצבים הנוספים פונו אלינו מהחופים. נערכנו במתכונת מיוחדת בעקבות הזיהום והצוותים החלו לטפל בהם מיידית, גם באמצעות תרופות", הוא ציין.

צוות המרכז, הנעזר במתנדבים רבים, רואה בכל אחד מעשרות הצבים בגדלים שונים עולם ומלואו ומעניק לכל אחד מהם שם. "מגיעים לכאן צבים שנלכדו ברשתות ונחבלו, צבים שהסתבכו בשקיות גדולות עם סיבים, המושלכות בלב ים כנראה מאוניות וגם מהדף בשל פיצוצים", סיפרו במרכז.

טיפול בצבי ים שנפגעו בזיהום הזפת בחופי הים (צילום: ד''ר יניב לוי, רשות הטבע והגנים)
טיפול בצבי ים שנפגעו בזיהום הזפת בחופי הים (צילום: ד''ר יניב לוי, רשות הטבע והגנים)

טיפול בצבי ים שנפגעו בזיהום הזפת בחופי הים (צילום: ד''ר יניב לוי, רשות הטבע והגנים)
טיפול בצבי ים שנפגעו בזיהום הזפת בחופי הים (צילום: ד''ר יניב לוי, רשות הטבע והגנים)

לכל צב נפתח תיק רפואי והוא עובר במהלך הליך הריפוי והשיקום מעקב צמוד. "אנחנו שוקלים את הצבים ועוקבים אחר קצב השיקום שלהם מקרוב. היעד הוא להחזיר אותם למקומם הטבעי בים".

ד"ר לוי העריך שבים התיכון חיים כיום כעשרת אלפים צבים, בהם כ-8,000 חומים וכ-2,000 ירוקים. "בשל זרימת הים מכיוון צפון אפריקה לחופי ישראל ומדינות נוספות באזור, נוצרים לעיתים זיהומים, אבל בישראל יש כ-200 ק"מ של חופים ורצועת החוף שלנו קטנה", הוא הסביר – "אנחנו גם מסייעים לריבוי הצבים, באמצעות מניעת פגיעה בביצים המוטלות על ידי הנקבות שמגיעות לחופים. מתנדבים רבים מסייעים בכך. היעד הוא לאושש את אוכלוסיית צבי הים".