השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל התראיינה הבוקר (חמישי) בגל"צ והתייחסה לאסון הזפת והספינה האחראית לו, כפי שחשפה אתמול. גמליאל ממשיכה לדבוק בעמדתה, לפיה הטלת הנפט לים היא לא פחות מאשר "אירוע טרור איראני", על אף הסתייגויות מערכת הביטחון מאמירתה.

גמליאל הסבירה את עמדתה ואמרה: "המכלית 'אמרלד' שאחראית על זיהום חופי הים בישראל היא בת 19 שנה, ויש עליה טונות של נפט גולמי. צריך להבין שבים זה נשק שפועל נגד הסביבה, בעלי החיים, נגד החופים שלנו. זה יכול היה להיות הרבה יותר חמור - היו יכולים לפול עשרות אלפי טונות, אתה יודע מה יכול היה לקרות כאן? מישהו היה אומר שהיה מדובר בתקלה אם היו הרוגים? נפט גולמי בים זה חד משמעית נשק נגד הסביבה - זה טרור וזו הפרת הסנקציות. זה יכול היה להיות הרבה יותר גרוע ואז היו אומרים 'לא ידענו, לא ראינו', זה מחדל. זה עבריינים טרוריסטים".

גמליאל הוסיפה וחיזקה את עמדתה: "אונייה בבעלות לובית מחליפה דגלים, מכבה את המשדרים, נכנסת אל המים הכלכליים של ישראל ומזהמת אותם - ממש טהורות הכוונות שלהם. אני אומרת חד משמעית, הסביבה היא אנחנו, צריך לשנות את הטרמינולוגיה. אנחנו כסביבה, כישראל, כישות, לא צריך להקל פה ראש. זו לא אונייה פיראטית כזו שלא שמה לב".

זיהום זפת בחוף פלמחים (צילום: המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה)

השרה גמליאל התייחסה לתקרית הירי לכיוון סירה בבעלות ישראלית במפרץ הפרסי בשבוע שעבר ואמרה: "אם משגרים טיל לעבר אונייה ישראלית שואלים אם מדובר בטעות או כוונה? את הכוונות של האיראנים אני משאירה לכם לתהות, זה נעשה בזדון באופן חד משמעי"  .

עוד אמרה השרה, ואף רמזה לאפשרות של מחדל מצד מערכת הביטחון: "במערכת הביטחון צריכים לעשות את הבדיקה כאן ועכשיו ולתת את ההסברים. הטענה שלא היה פה טרור היא טעות. היה פה טרור סביבתי". צריך לבחון איך מונעים פיגוע סביבתי נוסף שעלול להיות הרבה יותר קשה. מי שמבריח באופן פיראטי ולא חוקי הוא טרוריסט".