המשרד להגנת הסביבה הודיע אתמול (רביעי) על סיום מצב החירום בדרגה 2 של האסון האקולוגי בחופי הים התיכון בישראל (מתוך שלוש שהוגדרו לאירועי זיהום ים), כחודש לאחר תחילת זיהום הנפט בחופים.

עם זאת, הזיהום לא נוקה לחלוטין ופעולות השיקום הסיזיפיות נמשכות, בעיקר בחופים סלעיים הנדרשים לפעולות ניקוי ממושכות וידניות. מתוך 101 חופים מוכרזים בישראל, 83 הוחזרו לפעילות לציבור. בהסתכלות של כלל החופים, מוכרזים ופתוחים, 61% מהחופים הם נקיים או ברמת זיהום קל מאוד; 36% מוגדרים עם זיהום קל עד בינוני ורק 3% מהחופים הם ברמת זיהום משמעותי – חופים סלעיים בעיקר.

זיהום זפת בחוף פלמחים (צילום: המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה)

מעדכון המשרד להגנת הסביבה עולה כי עד כה פונו באמצעות זרוע הביצוע של המשרד להגנת הסביבה, החברה לשירותי איכות הסביבה, למעלה מ-750 טונות פסולת זפת מעורבת מהחופים המהווה למעלה מ-83% מהפסולת ופעולות הפינוי צפויות להסתיים בתקופה הקרובה.

"החל מהיום תימשך הפעילות בחופים על ידי הרשויות החופיות, בהתאם לתוכנית הפעולה הממוקדת של כל אחת מהרשויות להשלמת ניקיון החופים, תוך תיעדוף על פי קריטריונים תפעוליים ואקולוגיים ועדכונם בהתאם למצב בשטח" אומרים במשרד שיקים גם צוות ליווי לרשויות המקומיות, ימשיך לערוך סקרי צלילה לאיתור גושי זפת וייבחן אפשרות לניקוי תת ימי בהתאם לממצאים לצד סקר אקולוגי מקיף.  במקביל, ממשיך המשרד בקידום תביעת פיצויים בגין נזקי הזיהום מול הקרן הבינלאומית המבטחת נזקי זיהום ים וחופים משמן.

פינוי הזפת בחופי עתלית (צילום: אלעד יעקב לע''מ)
פינוי הזפת בחופי עתלית (צילום: אלעד יעקב לע''מ)

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, הודתה לאלפי המתנדבים במבצע השיקום ואמרה: "לאחר חודש אינטנסיבי במיוחד, אנו עוברים לשלב הבא כדי להביא לניקיון מלא של החופים. אנו מודים לעובדי המשרד, הרשויות המקומיות, המתנדבים והארגונים הסביבתיים ובראשם אקואושן, שבעזרתם האירוע טופל במהירות וביעילות". ההיגוי של המשרד להגנת הסביבה קבעה כי הטיפול בזפת ייעשה במתקני חברת אקוסול שבנאות חובב – מתקן ייעודי לטיפול בפסולת מסוכנת אורגנית.