לקראת יום כדור הארץ שיצויין ברחבי העולם השבוע ביום חמישי הקרוב, התגבש בישראל מיזם לאומי רחב היקף שמטרתו לנקות את השטחים הפתוחים ברחבי הארץ. המיזם נוצר בהתארגנות משותפת של גופים רבים ובהם: רשות הטבע והגנים, מפעל הפיס, קרן קימת לישראל, הרשויות המקומיות, המועצות האזוריות והחברה להגנת הטבע.

החזון המרכזי של המיזם הוא לייצר לראשונה, תהליך שיתפרס על פני כחמש שנים, במטרה להעמיק את המודעות הציבורית, להניע לפעולה ולעודד את הקהילה והחברה הישראלית להיות שותפים מלאים בשמירה על ניקיון היערות והטבע וטיפוח של סביבה נקייה. יום כדור הארץ הבינלאומי יהווה אירוע ראשוני להשקת הפרויקט, במסגרתו יצאו קבוצות רבות מכל ברחבי הארץ, מצפון ועד דרום, מרשויות, חברות ומגזרים מגוונים לפעילות ניקיון בשטחים הפתוחים, עפ"י שיבוץ שיקבע מראש.

מיזם ''ניקיון המיליון'', שמטרתו לנקות את השטחים הפתוחים ברחבי הארץ (צילום: יחצ)
מיזם ''ניקיון המיליון'', שמטרתו לנקות את השטחים הפתוחים ברחבי הארץ (צילום: יחצ)

בנוסף, לאורך השנה יתקיימו 'ימי שיא' לניקיון והסברה ותתקיים פעילות כלל ארצית וחוצת מגזרים, בתוך הקהילה, במטרה לרתום את הרשויות המקומיות ואת הקהילה למחויבות לניקיון בשטחים שבקרבת הרשויות. עד כה נרשמו לפעילות עשרות אלפי אנשים, כאשר בשיאו של המבצע הצפי הוא להגיע לכמיליון אזרחים היוצאים יחד לפינוי פסולת המוני.

שאול גולדשטיין, מנכ״ל רשות הטבע והגנים מסר: "נושא הניקיון של הארץ מעסיק את רשות הטבע והגנים ימים ולילות. לפני שנתיים הבנו שאם לא יהיה שינוי בתודעה, הארץ תמשיך להיות מלוכלכת. יזמתי פניה אל השותפים על מנת לחולל שינוי בנושא הניקיון. שיתופי הפעולה עם כלל הגורמים הוא הדרך היחידה שנוכל להתחיל לשנות את המצב. אני קורא לציבור הרחב להצטרף למיזם לטובת כולנו".

אברהם דובדבני, יו"ר קרן קימת לישראל, הוסיף: "אנו שמחים וגאים להשתתף במיזם המבורך של "ניקיון המיליון" ולעודד נושאים שקק"ל חרטה על דגלה כמו קיימות ושמירה על הסביבה. נושאים אלו מבטאים את מהותה של קק"ל, על פי האמנה שיש לה עם ממשלת ישראל מהקמת המדינה. אנו מזמינים את עם ישראל כולו לבוא ולהירתם לפרויקט וביחד נהפוך את ישראל לנקייה יותר".

גם ראשי השלטון המקומי שותפים ליוזמה ויו״ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, מסר: "אני בטוח שהחיבור למיזם המבורך הזה יהווה מכפיל כוח ביכולת לרתום את הציבור למטרה חשובה זו". שי חג׳ג׳ יו״ר מרכז השלטון האזורי, הוסיף: "המועצות האזוריות מחזיקות את רוב השטחים הפתוחים במדינת ישראל כשהשלכת הפסולת ולכלוך השטחים הפתוחים הוא אחד האתגרים המשמעותיים ביותר עמם אנחנו מתמודדים מידי יום. אנו שמחים מאוד על השותפות הרחבה של כל הגורמים וקוראים לציבור לגלות אחריות ולהירתם למשימה הלאומית לניקיון המדינה".