בישראל מתרחשים בין 40 ל־50 אירועי טביעה למוות בשנה, רובם המכריע בים. רוב הטביעות נגרמות מחוסר ידע וניתן למנוע את מרביתן. ד"ר יאיר סוארי, מומחה להתנהגות הים מהפקולטה למדעי הים של המרכז האקדמי רופין, ערך סקירה מקיפה של התופעה, סיבותיה וכיצד ניתן לצמצם את מימדיה. סוארי הינו אוקיאנוגרף, מרצה בפקולטה למדעי הים במרכז האקדמי רופין, ומאמן גלישה.

בשיחה עם "מעריב", מספר סוארי כי "הרוב המוחלט של אירועי הטביעה יימנעו על ידי שחייה בחופים מוכרזים ועל פי הנחיות המצילים. גם לרוחצים עצמם יש יכולת להוריד משמעותית את מידת הסכנה אם יכירו את המנגנון הפיזיקלי המוביל לטביעות".

לדבריו, הטביעות מתרחשות ברוב המקרים כשאחד הרוחצים נקלע לזרם הסוחף אותו מקרבת החוף אל המים העמוקים. בנקודות בהן קיים זרם כזה הקרקעית עמוקה ברוב המקרים ולכן אובדת האחיזה בקרקעית. במצב זה, השחייה לחוף מול הזרם בלתי אפשרית וכשמנסים, מאבדים במהירות את הכוחות ואת שיקול הדעת. המנגנון הגורם להיווצרות זרמים לכוון הים הפתוח קשור קשר הדוק לגובה הגלים.

גלי החוף הנשברים מזרימים מים מכיוון הים הפתוח לכיוון החוף, מים אלו זורמים חזרה אל הים הפתוח, אבל הם אינם יכולים לזרום מול הגלים הנשברים ולכן הם זורמים בתחילה לאורך החוף. בנקודות שבהן יש הפרעה חופית, בדרך כלל סלעים טבולים במים, אז הזרם האורך־חופי מוסט ממסלולו לכיוון הים הפתוח. "זרמים כאלו נקראים זרמי פריצה, במהלך הזרימה לעומק זרם הפריצה גם חופר ומעמיק את הקרקעית ויוצר תנאים שבהם קשה לגלים להישבר".

על פי דבריו של סוארי, גלי הים שלא נראים גדולים במיוחד עשויים להיות מסוכנים כי הם יוצרים זרמי פריצה. על הרוחצים להימנע מכניסה לאזורים בים שבהם הגלים נראים נמוכים יחסית. מרבית הטביעות מתרחשות כאשר הגלים מגיעים עד למטר אחד בלבד, ודווקא המקומות שבהם יש מיעוט גלים הם המסוכנים ביותר בכל הנוגע לזרמים סוחפים. עוד עולה מדבריו של סוארי כי גברים נוטים לקחת סיכונים בים יותר מנשים ולכן גם שיעור הטביעות בקרבם גבוה יותר.

סוארי: "הסכנה לטביעה קיימת גם בחופים מוכרזים ומוסדרים בערים שגם בהם קיימים זרמי פריצה שהמצילים מכירים היטב. הים המזמין, החמים והשקט של הקיץ לא מרמז על סכנה כמו ים סוער כאשר למעשה מדובר בזרמים שגם חלק מהשחיינים הטובים ביותר לא יידעו להתמודד איתם".

עוד הוא מדגיש כי "אם אדם שנקלע לזרם שגורר אותו לים הפתוח מנסה להגיב בשחייה מהירה לחוף, ישנו סיכוי סביר כי הוא לא יהיה חזק יותר מהים, ושיתיש את עצמו. ככל שירגיש מאוים יותר, יכולת החשיבה תלך ותרד ומי שיבוא להציל אותו יצטרך להיות מיומן יותר". סוארי מוסיף כי "אני יכול לחזות מתי יטבעו יותר אנשים בקיץ. הזמן המסוכן יותר הוא בערבי שישי כאשר אין מצילים וגובה הגלים הוא עד 130 ס"מ. המדינה לא משקיעה מספיק בשירותי הצלה והסברה ויש כאן בעיה שעל הרשויות להתחיל להתמודד איתה".