עדיין יש תקווה: ב-120 השנים האחרונות עלתה הטמפרטורה הממוצעת בכדור הארץ בכ-1.2 מעלות צלזיוס. שינוי האקלים כבר לא נחשב לתיאוריה מדעית מופשטת, אלא למציאות ממשית אותה אנו חשים בתדירות גוברת של אירועי מזג אוויר קיצוני בכל העולם

גם בישראל אנחנו חווים אותו בצורה משמעותית בשנים האחרונות, עם יותר גלי חום, יותר שיטפונות ובצורת מתמשכת המחמירה משנה לשנה. יתרה מכך, בדו"ח מבקר המדינה העוקב אחר פעולות ממשלת ישראל והיערכותה למשבר האקלים, שהוגש לאחרונה ליו"ר הכנסת נמצא כי ישראל כלל לא ערוכה למשבר האקלים. כמו כן, מהדו"ח עולה כי ל- 84% מהגופים הציבוריים אין כלל תכנית להתמודדות עם משבר האקלים.

עם זאת ולמרות נתונים מדאיגים אלו, ישנן חברות וארגונים במשק אשר לקוחות את נושא משבר האקלים ברצינות רבה ופועלות על מנת למזער את הנזק כמה שיותר ואף לסייע בשמירת הסביבה בדרכים שונות. בין אם ביוזמות חברתיות, פעילויות או פרויקטים שונים ומגוונים. 

מתנדב של חברת סאנדו (צילום: יח''צ)
מתנדב של חברת סאנדו (צילום: יח''צ)

קבוצת ריינהולד כהן, המתמחה בקניין רחוני, התגייסה לפעילות בתחום הקיימות הן ברמה הפנים ארגונית והן מול הלקוחות, ובפרט סטרטאפים. לדברי עו"ד דפנה גילת, שותפה וראש המחלקה המשפטית בקבוצת ריינהולד כהן המתמחה בקניין רוחני ועו"ד ליהי גולדנברג, שותפה בקבוצה: "הבנו כי התחום קריטי ללקוחותינו, יזמנו קורס ייחודי לסטרטאפים, לא רק ירוקים, במסגרתו יינתנו כלים לשילוב מתודולוגיות ESG (Environmental Social Governance) כחלק מההתנהלות העסקית שלהם, תוך התייחסות לתחום השקעות ESG שפורחות עכשיו. הייחודיות בקורס הוא החיבור שבין חדשנות וקיימות, והתפיסה שמתוך הקיימות ניתן להגיע למוצרים ושירותים חדשים ולהגדיל גם את שורת הרווח. ברמה הפנים ארגונית, ערכנו הרצאת חשיפה לכלל עובדי החברה על מנת להעלות את המודעות לנושא, ובהמשך, הקמנו פאנל עובדים שתפקידו לקדם פרויקטים פנים ארגוניים למען הסביבה והאנושות. הפרויקטים שעל הפרק הם שימוש חוזר בבגדים (ותרומה של מה שנשאר), עידוד פעילות גופנית של עובדים, תחבורה שיתופית ועוד".

חברת סיילספורס, המובילה העולמית ב- CRM, התחייבה לנטוע 100 מיליון עצים בעשר שנים הקרובות, כחלק ממאמציה להילחם במשבר האקלים ההולך ומעמיק בשנים האחרונות. הפעילות הינה חלק מתמיכת החברה ביוזמתו של פורום לכלכלה עולמי 1T.ORG, שמטרתו לשקם, לשמר, ולשתול טריליון עצים עד שנת 2030. 

סיילספורס משתפת פעולה עם גופים שונים ברחבי העולם, ובארץ היא חברה לקרן קיימת לישראל כשותפה ליוזמה, וביחד הם נטעו עצים בחורשה בשטח 13 דונם ביער יתיר - היער הנטוע הכי גדול בישראל, המשתרע על פני שטח של כ- 30 אלף דונם. בנוסף, סיילספורס השיקה פלטפורמה דיגיטאלית למעקב אחרי שתילת העצים (Tree Tracker) בשיתוף עם ארגון Plant for the Planet.

מיכאל בן אבו מקק''ל ואפי כהן, מנכ''ל מרכז מחקר ופיתוח סיילספורס ישראל, באירוע ביער יתיר (צילום: דניס צין)
מיכאל בן אבו מקק''ל ואפי כהן, מנכ''ל מרכז מחקר ופיתוח סיילספורס ישראל, באירוע ביער יתיר (צילום: דניס צין)

בנוסף, מארק בניוף, מייסד, יו"ר ומנכ"ל סיילספורס העולמית ואשתו לין, הודיעו על השקעה בהיקף של 200 מיליון דולר שיופנו לטובת שיקום וייעור ברחבי העולם כחלק ממאמציהם להילחם במשבר האקלים. 100 מיליון דולר יופנו להקמת קרן ראשונה מסוגה - Benioff TIME Tree, ואת ה-100 מיליון הנוספים יופנו לקרן TIME, קרן ההשקעות של בניוף. 

מידי שנה נזרקים כ-931 מליון טון של מזון ברחבי העולם כאשר 61% מתוכם הגיעו מפסולת ביתית, 26% מתעשיית שירותי מזון ו-13% מענף הקמעונות בעוד אחוז העניים בעולם רק עולה. רק בישראל מושלכים 2.5 מיליון טון של מזון בשווי 20 מיליארד שקלים בשנה. אפליקציית סאנדו, המחברת בין חקלאים למתנדבים על מנת לסייע בפתרון המחסור ב-20 אלף ידיים עובדות בחקלאות מדי שנה, יזמה פרויקט חדש לצמצום בזבוזי המזון באופן משמעותי: אותם מתנדבים יכולים לבחור באמצעות האפליקציה לשנע ברכבם הפרטי תוצרת חקלאית שלא ראויה להימכר ולמסור אותה לעמותות, נזקקים וכד'. 

אירנה בן יקר דלויט (צילום: שניר קציר)
אירנה בן יקר דלויט (צילום: שניר קציר)

הבעלים של רשת מלונות מטיילים, בת חן וטל ישועה, החליטו מיום הקמתה לפני 15 שנה, להקים את הרשת מתוך ראייה ירוקה, עוד כשבישראל אף אחד לא הבין במה מדובר. כבר אז הבינו שהמצב הסביבתי לא יכול להמשך והחליטו לתרום את חלקם לעזרה לכדור. הדרך לא הייתה קלה כי נדרש חינוך שוק משמעותי לקהל מבקרים שלא הבין בדיוק מה רוצים ממנו כשמוציאים את כלי הפלסטיק החד פעמיים הנוחים ושולחים להם חשבונית וירטואלית ולא מודפסת עוד הרבה לפני שהנושא היה מוכר ובוודאי שלא מקובל. באותה תקופה היה תהליך שכנוע ארוך ומייגע של בעלי הרשת מול המנקות להפסיק להשתמש באקונומיקה ולעבור לחומרי ניקוי שלא פוגעים בסביבה. לצורך כך יצרו קשר עם ספקים ירוקים של חומרי ניקוי, אשר סייעו להם להחליף את חומרי הניקיון המזהמים בחומרים ידידותיים יותר. ספקים אחרים תרמו כלי אוכל חד פעמיים ומתכלים, כשהמבקרים התעקשו לא להשתמש בכלים הרב פעמיים וכד'. 

מלון מטיילים מטולה הוקם כבר מתוך ראייה ירוקה מלאה. המלון אשר הוקם ב-2013 ושופץ לאחרונה נבנה מתוך מגמה של חיסכון סביבתי במים ובאנרגיה. כך למשל המים אשר חוממו בחשמל עד לשיפוץ הוחלפו במערכת חימום בגז וגם הקירור במלון עבר ממערכת קירור מרכזית, למערכת מותאמת לכל חדר ועשרות מזגנים קטנים המותאמים לקירור חדרים נפרדים החליפו את הקירור המרכזי היקר והבזבזני בחשמל. גם התאורה השתנתה ובמקום נורות הלהט המזהמות הותאם המלון לפלורסנט או נורות לד או ניאון המייעלות את צריכת החשמל. בחדר האוכל המגיש ארוחות בוקר בלבד, המעיטו בשימוש במזון מן החי, שתהליך ייצורו הוא משמעותי בפגיעה בסביבה, כמו כן הוחלפו הכלים החד פעמיים ברב פעמיים הן במטבח והן בחדר האוכל. גם האזור שמחוץ למלון לא הוזנח. בעלי המלון הנחו את הגננים להחליף את הצמחים הצורכים כמויות רבות של מים בכאלה חסכונים יותר ולהחליף את הדשן האורגני בכזה ידידותי לסביבה.

חברת JPMorgan, אשר לה מרכז חדשנות ופיתוח בישראל, תאפשר לחברות אחרות להשתמש בקניין הרוחני שלה על מנת לזרז את המעבר לטכנולוגיות דלות פחמן ולמקורות אנרגיה. החברה תהפוך חלק מהפטנטים שלה, הקשורים לאופן שבו היא מקררת ומאווררת ביעילות את מרכזי הנתונים העצומים שלהם, לזמינים לכל מי שמשתמש בטכנולוגיות דלת פחמן, זאת כחלק מהתחייבות משותפת שיזמו מיקרוסופט, פייסבוק ו-HP. כחלק מאותה התחייבות משותפת, חברות חלקו מעל ל-450 פטנטים ואף הדגישו טכנולוגיות בהן משתמשות כדי להפחית את טביעות הרגל הפחמניות שלהן.

כחברה גלובלית שקיימת 174 שנה, סימנס חרטה על דגלה את יעדי הקיימות ומסייעת להוביל את חזון האנרגיה המתחדשת והפחתת פליטות ה- CO2. כחלק מהמהפכה בתחום הרכבים החשמליים והירוקים, סימנס מקדמת כיום בכל רחבי אירופה פריסה רחבה של תשתיות למאות תחנות טעינה מהירה וכן של פתרונות אגירת אנרגיה. גם בישראל סימנס מטמיעה פתרונות אלה, אשר מהווים צעד חשוב בדרך לתחבורה חכמה, ירוקה ונקייה בישראל.

חטיבת התשתיות החכמות של סימנס מספקת מגוון פתרונות טעינה חדשניים לכלל סוגי הרכבים, מערכות מבוססות ענן לניהול עמדות טעינה מרחוק, אופטימיזציה לחניוני אוטובוסים ואפליקציה מותאמת לשוק הפרטי. בשנים האחרונות נוספו לפורטפוליו המוצרים הירוקים של סימנס מערכות המרת מתח סולריות, מנועים חסכוניים באנרגיה ועוד. השימוש בפתרונות הירוקים הביא לחיסכון עצום בפליטות גזי חממה. גם בתחום הרכבתי בארץ תורמת סימנס לסביבה: בימים אלה מסיימת סימנס מוביליטי את הקמת מוסך הרכבות החדשני שהוקם באשקלון. מוסך זה הינו הראשון בישראל המבוסס על צי רכבתי שהוא 100% מחושמל, עם רמת הדיגיטציה הגבוהה ביותר שקיימת כיום בעולם הרכבות, ובנוסף הוא יהיה נטול נייר לחלוטין.

מוסך זה ישרת את צי הרכבות החשמליות של סימנס וישרת את לקוחות רכבת ישראל, כחלק ממהפכת החשמול, שגם היא תוריד באופן משמעותי את פליטת ה CO2. סימנס תורמת לחברה בישראל: לדוגמא, קבוצה של כ-50 עובדי סימנס התגייסו לנקות את החופים מזפת, בזמן שישראל התמודדה עם אסון אקולוגי כבד. בנוסף סימנס תורמת ידע ומשאבים למספר מעבדות בתי ספר לבקרה. סימנס מחויבת להמשיך להשקיע בסביבה ולתרום למהפכה הירוקה במדינת ישראל.

"חברות רבות מבינות שהתנהלות אחראית כלפי הסביבה (E) והקהילה (S) באמצעות מנגנוני ניהול שקופים ויעילים (G) זו הדרך החדשה לעשות עסקים. עברו הימים בהם שורת הרווח השנתית הייתה מדד להצלחת החברה", מסבירה אירנה בן יקר, שותפה, ראש המרכז הישראלי לממשל תאגידי, Deloitte ישראל. "אף משקיע בר דעת לא ישים את כספו בחברה שפוגעת בסביבה או מתנהלת באופן לא אחראי כלפי הקהילות בהן היא פועלת, שכן בכך שישקיע בחברה כזו הוא נוטל סיכון עצום שכספו לא יחזור אליו. ועידת האקלים הגלובלית מפנה זרקור לסוגיות אקלים גלובליות שמהוות סיכון לקיום האנושי בעתיד הנראה לעין, אשר אמורות להיות מתורגמות ליעדים מדידים של מדינות על מנת להקטין את הסיכון. סביר שנראה יעדים של מדינות מתורגמות ליעדים מדידים של עסקים הפועלים בהם ועל כן סוגיית האקלים תהפוך בשנים הקרובות לאחד מהיעדים של כל ארגון חפץ חיים".