חברי הממשלה אישרו פה אחד את ההחלטה לסגירת בז"ן במפרץ חיפה, אך הארגונים הסביבתיים מחו בתגובה על היעדר לוח זמנים מסודר לפינוי והיעדר תקציב. ראש עיריית חיפה ענת קליש־רותם הגיבה היום (ראשון) לדברים בשיחה עם בן כספית וינון מגל ב-103FM והסבירה את התנגדותה לתוכנית.

"אני חושבת שלא כולם מבינים את תוכן ההחלטה. יש הרבה פרטים שלא מספרים. ההחלטה אומרת בגדול שבז"ן מפסיק את הפעילות שלו ולא יודעת אם נסגר או כל מיני כאלה החלטות או אמירות לא ברורות, בעצם המטרה היא להפסיק את הייצור של זיקוק הפטרוכימיה", אמרה.

היא הוסיפה כי "אנחנו לא מעצמת דלקים אין שום סיבה בעולם שנזקק דלקים כשאין לנו נפט בתוך האדמה. האמת היא שאנחנו רואים את זה מהתוכניות האסטרטגיות שבז"ן מוציאה, נראה שהיא הולכת להיכנס לתחומי ייצור אחרים שמדאיגים לא פחות. בזמן שמפרץ חיפה יהפוך למרכז אחסון עצום של תזקיקים מייבוא".

לטענתה, ייפסק הייצור אך ימשיך האחסון: "יתחיל ייבוא כשמפרץ חיפה ימשיך להיות מרכז פטרוכימי ענק רק בטכנולוגיות אחרות או בדינמיקה כלכלית אחרת. מבחינת הסכנות, לא ירדו הסכנות. אנחנו חוששים שהן יגדלו ויתעצמו".

"הולכים בקרוב מאוד להפקיד את תוכנית נמל הדלקים ורציף הכימיקלים. אנחנו מדברים על נמל דלקים שמבחינת התכולה והנפח שלו יוכל להביא פי שישה דלקים בייבוא, ועל רציף הכימיקלים שמבחינת הנפח של מה שיהיה אפשר לאחסן שם מדובר על פי שלוש ממה שיש היום. לא סתם הם עוד מדברים בתוכנית הממשלה שנאשר את כל הדברים האלה לעשרים שנה. זה המינימום", הסבירה.

כשנשאלה מה היא האלטרנטיבה שהיא מציעה, השיבה כי "נמל חיפה הוא נמל אחד מתוך ארבעה שיש במדינה שלנו, הם מדברים על 850 אלף טון תזקיקים ש-550 מתוכם יהיו פה אצלנו בתוך לב המטרופולין. 550 אלף יהיו פה אצלנו ו-300 אלף באשקלון. עם כל הכבוד, צריך לפזר את הסכנות האלה ואת הסיכונים האלה בצורה הוגנת בכל המרחב של המדינה שלנו".

"אין שום סיבה בעולם שיוציאו צרה אחת מחיפה ששילמה במשך 90 שנה מחיר מאוד כבד ויביאו אלינו צרה חדשה. יש החלטת ממשלה ואנחנו עובדים בכמה מישורים – יש הצהרות של פוליטיקאים ויש את כל התוכניות שמוגשות בתקופה הזו למוסדות התכנון ושם אני לא מתכוונת לא לשתוק ולא לוותר למרות שמדובר בוועדה על תשתיות לאומיות שזה כמו מטחנת בשר מה שנכנס לא יוצא או יוצא בלי שום יכולת שליטה על זה", המשיכה.

מפרץ חיפה (צילום: אביב נדב פלאש 90)
מפרץ חיפה (צילום: אביב נדב פלאש 90)

קליש הבהירה כי אינה מתכוונת לשתוק על העניין הזה, "כל תושבי חיפה ידעו שמכרו אותם ובעצם תחת מסווה או מעטה של אמירות נהדרות ומחיאות כפיים וכולנו צריכים להשתחוות לממשלה הזאת. אנחנו מקבלים עכשיו לפחות עוד 30 שנה של מטרופולין שכולו מבוסס על תעשיות הפטרוכימיה או סביב".

"תוסיפו את זה לכך שחיפה בין הערים המאוימות מבחינה ביטחונית, שהיא יושבת באזורים רגישים מאוד לרעידות אדמה, רק בחודש שעבר חווינו ארבע רעידות אדמה באזור שלנו. אנחנו לא נוותר ולא נעצור. חיפה לא צריכה לקחת על הכתפיים שלה את כל הצרות של המדינה", הבהירה.

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm