המשרד להגנת הסביבה, בשיתוף רשות הטבע והגנים והמכון לחקר ימים ואגמים, מפרסם היום (ראשון) דוח מקיף ראשון מסוגו בנושא השפעת הפסולת הימית במזרח הים התיכון על צבי הים שנפלטו לישראל. המחקר עשה שימוש בנתונים שנאספו במשך 22 שנים (1999-2021) במרכז הארצי להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים, וכן בפיילוט של שנה בניטור פסולת בקיבות צבי ים מתים שנפלטו לחופי ישראל. הדוח מציג ממצאים מדאיגים ומאשר את החשש להשפעה השלילית של פסולת ימית בכלל ופסולת פלסטיק בפרט, על בתי הגידול הימיים ועל אוכלוסיית צבי הים.

השרה תמר זנדברג מגיבה. באדיבות המשרד להגנת הסביבה

במהלך השנים תועדו לא פחות מ-524 צבים שנפגעו מפסולת ימית. כ-80% מהם (426 פרטים) נפגעו מהסתבכות בציוד דיג או מקור פסולת יבשתי אחר והשאר (98 פרטים) סבלו מפגיעות במערכת העיכול. פסולת פלסטיק נמצאה בקיבות של 100% מצבי הים שנבדקו ללא קשר למין או גודל הצב. נמצאה מגמת עליה רב שנתית ברורה במספר המקרים של הסתבכות צבי ים צעירים בשקי פוליפרופילן המשמשים לאחסון מזון לבעלי חיים בתעשיית הבשר, המגיעה עד כמחצית מהמקרים המטופלים במרכז ההצלה. שיעור התמותה בצבים מסובכים בשקים הוא 11%.

בנוסף, כרבע מהשורדים (24%) מאבדים גפיים כתוצאה מהסתבכות בחוטי השק שנפרמו. הם משוחררים בחזרה לטבע לאחר השיקום, אך קטיעות מקטינות את שיעורי ההישרדות בטבע וכנראה ישפיעו על יכולתם להתרבות אם יגיעו לבגרות מינית. 47% מפגיעות הפסולת הם מפסולת דיג. רשתות רפאים, חוטי דיג וקרסים. ב-15% מהצבים נמצאו, בנוסף לחלקיקי שקיות וציוד דיג, גם כדוריות פלסטיק המשמשות בתעשיית הקוסמטיקה וחומרי הניקוי.

צב ים שנפגע מהפסולת הימית (צילום: אולגה ריבק, רשות הטבע והגנים)
צב ים שנפגע מהפסולת הימית (צילום: אולגה ריבק, רשות הטבע והגנים)

"היקף הפגיעות הקשורות בעיכול פסולת ככל הנראה גבוה מזה הידוע לנו" אומרים מחברי הדוח. 18,380 פרטי פסולת בודדו מקיבות של 21 צבי ים. צב ירוק בודד אחד נשא בקיבתו כ-12,000 מתוכם. הדוח נערך במימון תוכנית "חוף נקי" של המשרד להגנת הסביבה ובביצוע של שיר ששון וד"ר יניב לוי מהמרכז הארצי להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים וד"ר יעל סגל מהמכון לחקר ימים ואגמים לישראל. את הדוח ליווה מקצועית ד"ר צוראל, מרכז מדעי לניטור ומרכז בים, היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג (מרצ), אומרת: "המשרד מוביל תהליך של גמילת ישראל מפלסטיק חד-פעמי, תהליך ארוך טווח שיוביל לסביבה נקייה יותר ובטוחה לבעלי החיים. השימוש בפלסטיק מייצר כמויות של פסולת במרחב הציבורי, בחופים ובים עצמו. הממצאים, התיעודים והתמונות מהמחקר מדירים שינה ומהווים הוכחה נוספת לכך שההשפעה של פסולת פלסטיק בים על צבי הים היא משמעותית ובלתי נסבלת. הים הוא נכס לאומי שיש לשמור עליו ועל היצורים שחיים בו בצורה הטובה ביותר, כשהוא נקי מפסולת וממפגעים ידי אדם".

אם נתקלתם בצב ים פגוע או פצוע בסביבה החופית והימית יש לדווח על כך בהקדם למוקד רשות הטבע והגנים הפעיל 24/7 במספר 3639* לטובת העברתו לטיפול באופן בטוח. במידה והצב מסובך בפסולת פלסטיק אין להסירה לבד אלא רק על ידי פקחי ועובדי המרכז להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים המוסמכים לכך.