דוח של בנק ישראל שפורסם השבוע קבע כי רשתות השיווק "תפסו טרמפ" על החלטת הממשלה היוצאת להעלות את המס על כלים חד־פעמיים, כדי לייקרם עוד יותר. הסיעות החרדיות, שתובעות לבטל את המס הסביבתי בשל ריבוי צריכת החד־פעמי בקרב משפחות גדולות בחברה החרדית, השתמשו בדוח דווקא כדי להדגיש עוד יותר את תביעתן, אבל הבוקר אנחנו מפרסמים כי כל חברי הכנסת ה־25 קיבלו השבוע פנייה שמפצירה בהם להמשיך ולתמוך בחקיקה להפחתת הצריכה של פלסטיק חד־פעמי ומשקאות ממותקים.

לפנייה הנדירה שותפים איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל ופורום בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית, הסתדרות הרופאים הווטרינריים והתאחדות הווטרינרים, ארגוני הגנת הסביבה צלול, שומרי הבית, גרינפיס, אקואושן, אזרחים למען הסביבה ואיתם הורים למען האקלים, הרשת הירוקה, The natural step, 2B.Friendly, הפורום הישראלי לתזונה בת קיימא, המועצה הישראלית לבנייה ירוקה וארגון 15 דקות.

"מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות, שלפיהם הפלסטיק, ובעיקר הפלסטיק החד־פעמי, לא רק שגורם לזיהום הסביבה, ועובר על העיקרון היהודי החשוב של "בל תשחית", אלא שהוא מזיק לבריאותנו ולבריאות ילדינו ונכדינו בצורה קשה ומסוכנת", כותבים ראשי 17 הארגונים ל־120 חברי הכנסת.

הם מצטטים מחקרים שנערכו בשנים האחרונות ומצאו מיקרו־פלסטיק בשליות של נשים הרות ובדמם של עוברים. הפלסטיק הגיע לגופן של הנשים באמצעות שאיפה ובליעה, והוא מצטבר בשליה, בכבד, בריאות, בלב, בכליות ובמוח. מחקרים נוספים הוכיחו שמיקרו־פלסטיק חוצה את רירית מערכת העיכול ונכנס למערכת הדם של הגוף.

לא רק זאת, המיקרו־פלסטיק, בשל תכונותיו המיוחדות, סופח אליו חיידקים ומתכות כבדות הנספגים בו. המדאיגים ביותר הם החומרים שמצטברים בשרשרת המזון המוכרים כמשבשים פעילות של בלוטות, פוגעים בפוריות ואף מסרטנים. פלסטיק המושלך לסביבה ומגיע לנחלים ולמי הים מתפורר למיקרו־פלסטיק שאוכלים הדגים, וכך הוא מגיע בסוף למזוננו.

באשר למשקאות ממותקים מציינים הארגונים: "נמצא כי צריכת משקאות מתוקים קשורה לעודף משקל שמהווה גורם סיכון לתחלואה ותמותה ולהתגברות מחלת הסכרת, שהפכה להיות מגיפה עולמית. שיעור התמותה בישראל מסוכרת הוא מהגבוהים ביותר במדינות המפותחות".
ראשי הארגונים מפצירים בחברי הכנסת החרדים ובשותפים לקואליציה הנרקמת: "ידוע שהשימוש בפלסטיק חד־פעמי מקל על החיים. הוא נוח לשימוש, הוא חוסך בשטיפת כלים מתישה, ולכן הוא מוצר מבוקש מאוד.

אנו מבקשים להדגיש שמטרת המס המוטל על רכישת פלסטיק חד־פעמי, כמו גם על משקאות ממותקים, היא בראש ובראשונה למנוע פגיעה בריאותית וסביבתית קשה. כארגוני סביבה ובריאות נמליץ להפנות את תקבולי המס המוטל על מוצרים אלה לטובת קרן מיוחדת שתסייע בהסברה ורכישת מדיחי כלים למוסדות ולגופים הזקוקים לכך, ולפיתוח חלופות לפלסטיק חד־פעמי" ומדגישים: "אנחנו קוראים לכם שלא לתמוך בהחלטות חסרות אחריות, אלא להמשיך ולקחת חלק פעיל במגמה העולמית של דאגה לבריאות ולעתיד הדורות הבאים".