אף שייצור החשמל מפחם הוא המיושן, המזהם והמזיק ביותר לסביבה, הן לזיהום האוויר והתחלואה ממנו והן למשבר האקלים, ואף שהוא רק מתייקר והפך גורם מרכזי לעליית מחירי החשמל, בישראל עדיין 20% מייצור החשמל הוא מפחם. ארבע היחידות המרכזיות המייצרות חשמל מפחם בתחנת הכח "אורות רבין" בחדרה היו אמורות להיסגר בחודש יוני האחרון, לפני כחצי שנה. אבל במרץ האחרון הודיעה חברת החשמל שלא תעמוד ביעד לפחות עד 2023.

כעת דוחה חברת החשמל את היעד לסוף שנת 2025, אבל על פי הודעת החברה מאתמול (רביעי) יש להניח שתחת המנכ"ל החדש שלה, מאיר שפיגלר, מדובר בהתחייבות שתיושם. בחברה מדגישים כי המועד נדחה בעיקר בשל השפעות מגפת הקורונה ומלחמת רוסיה - אוקראינה, לצד הליך משפטי שעיכב את קבלת ההיתר להנחת צנרת גז טבעי ואי התאמות בציוד שהגיע מהספקים. 

הבשורה בהודעת החברה היא כי העבודות להסבת תחנת הכח "רוטנברג" באשקלון מפחם לגז טבעי, כבר נמצאות בעיצומן, על אף שהגז הטבעי הוא גורם מזהם כשלעצמו התורם מאד לעליית גזי החממה באטמוספירה, אבל עדיף לאין שיעור מפחם." מדובר בהסבה ראשונה מסוגה המצריכה גם שינוי בשיטות העבודה שעד כה התאימו לעידן הפחם" אומרים בחברה ומוסיפים: "החברה עושה כל שניתן כך שהיחידה תומר לגז כבר השנה ודירקטוריון החברה החליט לאשר את הסבת שאר היחידות מפחם עד סוף 2025 כשעד אז ישארו היחידות הפחמיות בחדרה כגיבוי לעת חירום".