המשרד להגנת הסביבה פרסם אתמול כי הודיע לחברת כרמל אולפינים (כאו"ל) מקבוצת בז"ן שבמפרץ חיפה על כוונתו להטיל על החברה עיצום כספי בסך 18,056,192 שקל, בגין חריגה מערכי הפליטה שנקבעו בהיתר הפליטה של המפעל, שניתן לו מכוח חוק אוויר נקי. במשרד להגנת הסביבה מבהירים: "ניתנה לחברה זכות טיעון על פי חוק. בשלב הבא ישקול המשרד את צעדיו ויקבל את החלטתו בדבר הטלת העיצום וסכומו הסופי, וייתכן שגובה העיצום הסופי בדרישת התשלום ישתנה".

הסיבה לעיצומים הכבדים שהוטלו על המפעל היא היערכות לקויה של החברה ואי־הקמת מתקני טיפול במזהמים שבעטיים החל מ־1 בינואר 2021 נמדדו חריגות בערכים המעודכנים של פליטת המזהמים שאושרו לחברה. המפעל השלים אומנם את התקנת אמצעי הפחתת הפליטות, אבל רק במאי 2022, כשנה וחצי לאחר המועד שנקבע בהיתר.

בתוך כך, ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת כינסה אתמול דיון בנושא הזיהום במפרץ חיפה שבו הציגה מנכ"לית איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה, ד"ר ליהי שחר ברמן, תמונת מצב חמורה של נתונים רבים על אירועים משמעותיים של דליפות חומרים מסוכנים, חריגה מההיתרים והתקנות ומפגעים סביבתיים, ואמרה: "כיום כבר ברור לכולנו שעודף התחלואה במפרץ חיפה מחייב פעולות מהירות ואמיצות.

"התקלות הבלתי נגמרות וניסיונות ההסתרה הם רק חלק מהסיבות למצב הקשה שבו אנו נמצאים. אנו קוראים לוועדה לדרוש מהממשלה תכנון מעשי ותקצוב של הפעולות לסגירת התעשיה הפטרוכימית באזור ויפה שעה אחת קודם. הציבור איבד את האמון בהבטחות ואין לתושבי מפרץ חיפה זמן לעוד דיונים".