במסגרת פרויקט בית הספר לאדריכלות במכללת SCE קמפוס באר שבע הציגה בשבוע האחרון קבוצת סטודנטים תוכנית פורצת דרך לשינוי האופן שבו תטופל הפסולת בנגב.

על פי התוכנית שערכו הסטודנטים, בשיתוף ובסיוע הפארק למחזור וחינוך סביבתי "דודאים" בנגב, פסולת תופרד במקור בבתי התושבים בבאר שבע ותוזרם ברשת של צינורות למפעל המיון המתקדם בפארק "דודאים", המטפל בפסולת עירונית ומפריד אותה על מנת לאפשר את מחזורה.

הסטודנטים דור אדלשטיין, ליאור אטיאס ואילנית מנקחימוב גיבשו תוכנית מפורטת הכוללת הדמיות של הצינורות החדשים ופריסתם ברחובות ובבתי התושבים בשכונת רמות בבאר שבע כמודל שיוכל בהמשך להיות מיושם במוקדים נוספים בארץ. במסגרת התוכנית המפורטת הסטודנטים מציעים לנקוט שורת צעדים נוספים, ביניהם שיקום נחל דודאים העובר באזור, פיתוח קהילתי של שטחים חקלאיים בין העיר ופארק המחזור ועוד.

הפרויקט הוא פרי תוכנית בית הספר לאדריכלות במכללה ובמהלכה קבוצות סטודנטים שונות חברו לארגונים מובילים בנגב וגיבשו תוכניות לשינוי פני סביבת החיים באזור.

כששמעו על התוכנית נרתמו מיד ב"דודאים" וערכו עבור הסטודנטים סיור בפארק המחזור שאפשר להם להכיר את האתגרים התכנוניים שמציב משבר הפסולת בישראל וכן ללמוד על פתרונות אפשריים המערבים את הקהילה. על מנת לאפשר גיבוש של תוכניות בעלת היתכנות הנדסית, העמידו אנשי "דודאים" עבור הסטודנטים גם ייעוץ הנדסי־סביבתי.

ד"ר גליה לימור שגיב, מובילת תחום הקיימות בבית הספר לאדריכלות בנגב של מכללת SCE, אומרת: "המצב כיום הוא שאנחנו מעדיפים לשכוח מהנזק שאנחנו גורמים לסביבה. הסטודנטים מציעים מערכת יחסים חדשה בין העיר לבין החצר האחורית שלה, אתר הטיפול בפסולת במקרה הזה, ובין התושבים לבין הפסולת שהם עצמם מייצרים".

ניר בר דוד, מנכ״ל הפארק למחזור וחינוך סביבתי דודאים בנגב, מוסיף: ״אנו רואים חשיבות ראשונה במעלה בחינוך סביבתי של הקהילה ובשילוב כוחות עם האקדמיה על מנת לייצר שינוי, מברכים על התוכנית משנת המציאות שהציגו הסטודנטים, ומייחלים לכמה שיותר התפתחויות טכנולוגיות וחברתיות שיאפשרו לישראל לצלוח את משבר הפסולת המחריף״.