הקיץ טרם החל באופן רשמי, אך במשרד הבריאות ובמשרד להגנת הסביבה כבר מפרסמים את האזהרות שהפכו לקבועות מפני כניסה לנחלי הצפון – עיון, שניר, ירדן, יהודיה וצלמון.

עד כה נהוג היה להאשים את בעלי העדרים שרועים סמוך לנחלים, אך עתה מתברר שמקור הזיהום בנחל עיון (700 קולי צואתי ב־100 מ"ל - כשהתקן הוא 400 ל־100 מ"ל) הוא כפי הנראה בלבנון, ואילו מקור הזיהום בירדן (800־1,500 קולי צואתי ב־100 מ"ל) הוא במאגר הקולחים גומא, שמקבל קולחים באיכות ירודה ממכון טיהור שפכים (מט"ש) קריית שמונה.

מבירור שערכה עמותת צלול, שאנו מפרסמים לראשונה, עולה שאיכות הקולחים במט"ש ירדה בעקבות ביטול מאגר מים לצורך הקמת פרויקט תשתית אחר באותו אתר, וכי בתוכנית להקים מט"ש ומאגר חדשים. אבל עד להשלמת פרויקטים אלה ימשיכו הקולחים לזרום בנחל ומשם לכנרת, לפחות עד לפתיחת עונת ההשקיה.

העמותה דורשת ממחוז צפון של המשרד להגנת הסביבה, מרשות המים וממשרד הבריאות לפתוח בחקירה נגד מט"ש קריית שמונה ומאגר גומא, שמזרימים קולחים לירדן בלי שקיבלו צו הרשאה מהוועדה למתן צווי הרשאה להזרמה לנחל, וכן לחקור את מקורות הזיהום בשאר הנחלים.

"נחלי הצפון הם היחידים בארץ שזורמים בהם מים בכל ימות השנה, ולכן הם מושכים קהל מטיילים רב כל כך. לא הגיוני שגם נחלים אלה יסבלו מזיהומים ממקורות שונים – במיוחד אם אפשר למנוע אותם. אם לא יימצא פתרון לזיהום, לא יהיה מנוס מלדרוש מרשות המים להגביר את זרימת המים שנלקחים כיום להשקיה חקלאית - בתקווה שמהילת המים תפחית את הזיהום. בנוסף, רצוי לשקול גם להגביל את כמות מהבקרים באזור", אומרים בעמותת צלול.

זרימת קולחים (מי ביוב מטוהרים) בנחלים, בעיקר בחורף, אופיינית לכל נחלי הארץ, והיא תוצאה של מחסור במאגרי קולחים - תופעה שרק תלך ותתעצם עם הגידול באוכלוסייה וצמצום שטחי החקלאות. צלול דורשת מרשות המים להקים את המאגרים החסרים בכל חלקי הארץ, ולשפר את איכות הקולחים ולהעמידה לפחות על זו הכתובה בתקנות (כיום רק מחצית מהקולחים עומדים בתקנות).

ד"ר סיגל בלומנפלד, מנהלת מחוז צפון של המשרד להגנת הסביבה, אומרת בתגובה: "המשרד להגנת הסביבה עוסק רבות במניעת הזיהומים בנחלי הצפון, הן במניעת הגעת בקר לערוצי הנחלים באמצעות שקתות במעלה ההר והן באמצעות אכיפה רציפה על הזרמת קולחים לסביבה. המשרד ערך שימוע לפני כמה חודשים למט"ש קריית שמונה ולתאגיד המים והביוב התנור בשל ביטול בריכת הליטוש של מערך הטיפול בשפכים במתקן, וכן בשל הפוטנציאל שנוצר, ואכן התמשש, של הרעת איכות הקולחים, ובשל כך אי־ניצולם להשקיה וגלישתם לסביבה. בבדיקה שנעשה לפני כשבועיים על ידי צוות מקצועי של מחוז צפון נמצא שהתאגיד אינו עומד בסיכומי השימוע, ולפיכך הוחלט על המשך הליך האכיפה".