הלשון מכילה מסה עצומה של שרירים ייחודיים שתופסת כשליש מהפה, והיא חיונית לדיבור, אכילה, בליעה וטעימה. אבל, לדברי מומחים, אם המרקם והצבע של הלשון משתנים לעתים קרובות, יתכן סימן למחלה. לכן, ניקוי הלשון היטב הוא חשוב מאוד.

רגישות מהצפוי
רקמות הלשון והפה דקות ורגישות, מה שמקל על רופאים ורופאי שיניים לזהות תסמינים של מחלה בפה. יש להקדיש תשומת לב רבה יותר לבדיקת הלשון בחולי סוכרת, מעשנים וחולים עם דכאות חיסונית.

תסמינים נפוצים של בעיות לשון

הלשון יכולה להיות מושפעת מהפרעות שונות הגורמות לאי נוחות. כאן, מומחים מזהים את בעיות הלשון הנפוצות ביותר שאסור להתעלם מהם:

  • לשון מוגדלת: הגדלה של הלשון ידועה בשם מקרוגלוסיה, והיא מיוצגת על ידי לשון גדולה באופן חריג ביחס לגודל הפה. לשון מוגדלת יכולה להיגרם ממספר גורמים, כולל גנטיקה, חוסר איזון הורמונלי, זיהומים, גידולים או מצבים רפואיים כגון תסמונת דאון, תת פעילות בלוטת התריס או עמילואידוזיס. בהתאם לחומרת ההרחבה, יכולות להופיע בעיות בנשימה, בדיבור ובאכילה.
  • אדמומיות הלשון: צבע הלשון משתנה עקב מחסור ברכיבי תזונה חיוניים, כמו חומצה פולית וויטמין B12. הסימן העיקרי הוא צבע אדמדם עז במקום המראה החיוור הרגיל.
  • לשון מצופה: ציפוי אפרפר-לבן נפוץ בלשון לא נקייה, במעשנים ובמטופלים עם מערכת חיסון מוחלשת כמו חולי סרטן או לאחר זיהום ויראלי חמור.
  • כתמים לבנים: משקעים לבנים מופיעים על הלשון, כעדות ברורה לזיהום פטרייתי הנקרא קיכלי פה. קיכלי פה שכיח אצל אנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת, כמו גם בחולים המקבלים תרופות סטרואידיות ארוכות טווח.
  • לשון שעירה שחורה: הפפילות הקטנות דמויות העשב המעניקות ללשון את פני השטח המחוספס שלה. תהליך ההיפטרות מהם אורך זמן רב יותר, ובמהלכו הלשון אוגרת חיידקים אם לאדם יש היגיינת שיניים לקויה. הלשון יכולה להיראות גם כהה יותר או אפילו שחורה בגלל פסולת חיידקים ופפילות מוגדלות.
  • לשון יבשה: התייבשות היא הסיבה השכיחה ביותר ליובש בפה ובלשון. ניתן לתקן בקלות על ידי שתיית נוזלים. עם זאת, זה יכול להיות גם סימן שאין מספיק ייצור רוק עקב בעיה בבלוטות הרוק.
  • לשון צריבה: תחושת צריבה על פני הלשון יכולה להיות מלווה בטעם מתכתי, מר (או איבוד טעם) עם או בלי כתמים אדומים, שיכולים להיות קשורים ללחץ, בעיות הורמונליות וחסרים תזונתיים.
  • תנועת לשון מוגבלת: התנועה המוגבלת של הלשון נובעת מחסימה בצינור הרוק, המלווה בקושי בבליעה או בהזזה של הלשון. קושי להזיז את הלשון יכול גם להצביע על שבץ ליד העצב ההיפוגלוסלי, שהוא עצב גולגולתי המעורב בתנועת הלשון, אכילה, לעיסה ודיבור.

צחצוח שיניים פעמיים ביום יכול להיות משימה לא פשוטה עבור רבים, שלא לדבר על ניקוי הלשון. עם זאת, נדרש מאמץ כדי לשמור על לשון נקייה ובכך לשמור על בריאות כללית.

דרכים מהירות וקלות לצחצוח שיניים יעיל

  • לשטוף את הפה במים רגילים לאחר אכילה או שתייה, לא לאפשר לשאריות מזון להישאר בפה לאורך זמן.
  • זמן קצר לאחר ההברשה, הפכו את המברשת והשתמשו בצד השני לניקוי הלשון. מתחילים בחלק האחורי של הלשון ומתקדמים בשימוש במשחת שיניים, אך מצחצחים בעדינות ולא משפשפים במרץ.
  • שטיפת הלשון במים חמימים עם קורט מלח היא גם דרך מצוינת למנוע צמיחה של חיידקים ופטריות בפה.