דובדבנים הם אחד הפירות האהובים ביותר ולא בכדי. הם טעימים, מלאים ויטמינים, מינרלים, ותרכובות צמחיות עם השפעות בריאותיות עוצמתיות. הנה שבעה יתרונות בריאותיים מרשימים של הפרי הנחשק.

מלאים בחומרים מזינים

דובדבנים הם פירות קטנים המגיעים במגוון צבעים וטעמים. ישנן שתי קטגוריות עיקריות, דובדבנים חמוצים ודובדבנים מתוקים. הצבעים שלהם יכולים להשתנות בין צהוב לאדום שחור. כל הזנים מלאים בסיבים, ויטמינים ומינרלים.

כוס אחת (154 גרם) של דובדבנים מגולענים מספקת:
קלוריות: 97
חלבון: 2 גרם
פחמימות: 25 גרם
סיבים: 3 גרם
ויטמין C: 18% מה
ערך יומי (DV)
אשלגן: 10% מה-DV
נחושת: 5% מה-DV
מנגן: 5% מה-DV

חומרים מזינים אלה, במיוחד סיבים, ויטמין C ואשלגן, תורמים לבריאות במובנים רבים. ויטמין C חיוני לשמירה על מערכת החיסון ובריאות העור בעוד שאשלגן נחוץ להתכווצות שרירים, תפקוד עצבי, וויסות לחץ הדם. הסיבים עוזרים לשמור על בריאות מערכת העיכול על ידי קידום סדירות המעיים. בנוסף, הם מספקים ויטמיני B, מנגן, נחושת, מגנזיום וויטמין K.

עשירים בנוגדי חמצון ובתרכובות אנטי דלקתיות

הריכוז הגבוה של תרכובות צמחיות בדובדבנים עשוי להיות הגורם האחראי ליתרונות הבריאותיים של הפרי. למרות שהכמות והסוג יכולים להשתנות בהתאם לזן, כל הדובדבנים מכילים כמות גבוהה של נוגדי חמצון ותרכובות אנטי דלקתיות. תכולת נוגדי חמצון גבוהה זו עשויה לסייע להפחית מחלות כרוניות והזדקנות מוקדמת. דובדבנים עשירים במיוחד בפוליפנולים, קבוצה גדולה של כימיקלים צמחיים המסייעים להילחם בנזק תאי, והפחתת דלקות. דיאטות עשירות בפוליפנול מגנות מפני מצבים כרוניים רבים, כולל מחלות לב, סוכרת, ירידה נפשית וסוגי סרטן מסוימים.

מזרזים את ההתאוששות מהפעילות הגופנית

מחקרים מראים כי התרכובות האנטי-דלקתיות בדובדבנים עשויות לסייע בהקלה על כאבי שרירים, נזקים ודלקות שנגרמו מפעילות גופנית. מיץ דובדבנים מזרז את התאוששות השרירים, מפחית את כאבי השרירים שנגרמו מפעילות גופנית. בנוסף, מספר ראיות מצביעות על כך שמוצרי דובדבן עשויים לשפר את ביצועי האימון.

מועילים לבריאות הלב

דיאטות עשירות בפירות קשורות בסיכון מופחת למחלות לב. דובדבנים מועילים במיוחד בהקשר זה, מכיוון שהם עשירים בחומרים מזינים ובתרכובות הידועים כמקדמים את בריאות הלב, כולל נוגדי חמצון של אשלגן ופוליפנולים.

מפחיתים סיכויים לדלקת פרקים

בשל ההשפעות האנטי-דלקתיות החזקות שלהם, דובדבנים עשויים להפחית את הסימפטומים של דלקת פרקים וגאוט, סוג של דלקת פרקים הנגרמת על ידי הצטברות של חומצת שתן שעלולה להוביל לנפיחות קיצונית, דלקת וכאב במפרקים.

משפרים את איכות השינה

אכילת דובדבנים או שתיית מיץ דובדבנים חמוצים עשויים לעזור לשפר את איכות השינה. יתרונות אלה עשויים להיות מיוחסים לריכוז הגבוה של התרכובות הצמחיות שבפרי. בנוסף, דובדבנים מכילים מלטונין, חומר שעוזר לווסת את מחזור השינה.