שמרו על הבטן שלכם: אכילת ביצים שהתקלקלו היא תופעה רווחת מדי, שטומנת בחובה סכנות לבריאות הגוף והנפש, ולא רק סלמונלה. לפי ארגון הבריאות העולמי, אכילת מזון מקולקל או מזון שהתקלקל עלולה להוביל ליותר מ-200 סוגים שונים של מחלות. אז איך אפשר לדעת אם ביצה התקלקלה או שהיא בטוחה לאכילה? הנה כמה עצות שיסייעו לכן. 

ישנן מספר דרכים שבהן ניתן לדעת אם ביצה התקלקלה, תלוי בכמה זמן יש לכם ואיזו שיטה תהיה עבורכם הכי נוחה. השיטות הבאות מומלצות על ידי שפים ומקורות כמו ה-USDA או ה-FDA, והטקטיקה הטובה ביותר היא שילוב של כמה שיטות במקום להסתמך על אחת בלבד, שכן השילוב יבטיח את התוצאות המדויקות ביותר.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

ביצה, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')
ביצה, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')

הבנת חיי המדף של ביצים

היבט קריטי בהפקת המיטב מהביצים שלך כשהן עדיין טריות הוא תחושה כללית של חיי המדף שלהן. אין להסתמך רק על זה מכיוון שכל קרטוני הביצים שונים, אבל זה יכול להיות מקום טוב להתחיל בו.

ה-FDA אומר שבהשוואה למקורות חלבון כמו בשר וחלב, לביצים חיי מדף ארוכים בהרבה. למעשה, ביצים מקוררות בקליפתן אמורות להחזיק מעמד בין שלושה לחמישה שבועות. אם מרתיחים ביצה קשה, היא אמורה להחזיק מעמד כשבוע. ואם יש לך עסק עם חלבונים נאים או חלמונים מחוץ לקליפה, אלה יחזיקו מעמד רק כיומיים עד ארבעה ימים בממוצע.

איך לדעת אם הביצה מקולקלת?

מבחן הציפה הקלאסי
בדיקת הציפה היא אחת השיטות הקלאסיות והנפוצות ביותר לבדיקה אם ביצה עדיין טובה או לא. לדברי ג'ורג' זאפס, שף ראשי ב-Cooking Genie, כל שעליכם לעשות הוא "למלא קערה במים ולהניח בה את הביצה".

"ביצים טריות ישקעו לתחתית, בעוד ביצים ישנות יותר יצופו", מסביר זאפס. "זה נובע מגודלו ההולך וגובר של תא האוויר בתוך הביצית ככל שהיא מתבגרת".

משרד החקלאות אומר שבעוד ביצה שצפה ישנה יותר, זה לא בהכרח אומר שהיא התקלקלה. אם אתה פותח את הביצה והיא משחררת ריח מוזר, זה יכול לומר שהיא התקלקלה.

בדיקת ריח ובדיקה ויזואלית של הביצים
זה אולי נראה כמו דבר לא מובן מאליו, אבל דרך אחת שתמיד יעילה לבדוק אם האוכל התקלקל היא להריח אותו. "לביצים טריות לא אמור להיות ריח", אומר זאפס. "אם ביצה מריחה או כמו גופרית, עדיף לזרוק אותה".

לצד בדיקת הריח של הביצים כדי לראות אם הן התקלקלו, זאפס אומר שלפעמים אפשר לדעת אם ביצה התקלקלה על ידי שימוש ברמזים חזותיים. "אפשר לפצח את הביצה על משטח ישר", אומר זאפס. "החלמון של ביצה טרייה יהיה בהיר ועגול, והלבן לא יתפשט הרבה".

ה-USDA גם אומר שכל צבע ורוד או ססגוני בביצה, לאחר שהיא נפתחת, יכול להצביע על כך שחיידקים החלו לגדול. לפני שאתם בכלל פותחים את הביצים, בדקו גם שאין סדקים או עקביות רירית על קליפת הביצה.

בדקו גם את הביצה המבושלת
אם אתם עדיין מרגישים לא בטוחים לאחר שבישלתם את הביצה, אפשר לחפש כמה סימנים מעידים לאחר בישולה. "אם בישלת את הביצה ועדיין צריך לדעת אם היא התקלקלה, אתה יכול להריח אותה או להתבונן במרקם", אומרת אמנה מוקם, שפית ביתית ובלוגרית אוכל ומטבח ב-Ravvy Reviews. "ביצה רעה תריח מוזר, והמרקם יהיה רירי או גירי". 

השתמשו בתאריך התפוגה כנקודת התייחסות
קל להתבלבל עם תאריכי תפוגה, תאריכי "מכירה לפי" ותוויות "השתמש עד" על גבי קרטוני ביצים, במיוחד אם אתם מתעצבנים שהביצים מתקלקלות. אתם לא רוצים לזרוק קרטון שלם רק בגלל שעבר התאריך, אבל אתם גם רוצים להימנע מצריכת מוצרים שעלולים להתקלקל.

על פי ה-USDA, תאריך ה"מומלץ לשימוש עד" על קרטון ביצים אומר ששימוש בהן בחלון זמן זה אומר שתקבל אותן באיכות ובטעם הטובים ביותר. לאחר חיפוש אחר סימנים אחרים ללקלקול, כגון ריח רע או סימנים חזותיים, הביצים אמורות להיות בסדר לאחר תאריך זה.

תאריך "מכירה עד" (כתוב גם כתאריך תפוגה) דומה מאוד בכך שהוא גם לא מציין חלון בטיחות, אבל זה אומר שאסור למכור את הקרטון לאחר 30 יום מיום אריזת הביצים. זו לא אמורה להיות השיטה היחידה לדעת אם ביצה התקלקלה, אבל היא יכולה לעזור על ידי הבנה שבתאריך "מכירה עד", הביצים היו בקרטון שלהן כ-4 שבועות.

הדרך הבטוחה ביותר לאחסן את הביצים
שמירה על חיי המדף והטריות של הביצים שלך יכולה לעזור לך לחסוך כסף ולהרגיש בטוח יותר בכל הנוגע לבטיחות שלך, ולדעת איך לאחסן אותן בצורה הטובה ביותר היא הדרך הטובה ביותר לעשות זאת. לפי ה-FDA וה-USDA, הדרך הטובה ביותר לאחסן את הביצים שלך היא על ידי קירורן ברגע שאתה מגיע הביתה. כמו כן, תרצו להימנע מלשמור אותם מחוץ למקרר למשך יותר משעתיים. ה-USDA אומר שברגע שביצה מתקררת ואז מתחממת, היא עלולה להתחיל "להזיע", מה שמגביר את הסיכוי של חיידקים לחדור לביצה.

בשורה התחתונה
הדרך הבטוחה והחסכונית ביותר להבטיח שתשתמשו בביצים שלכם לפני שהן מתקלות היא לקרר אותן ולהשתמש בהן תוך מספר שבועות. אם אתם מתקרבים לחלון הזמן המומלץ וחוששים שאולי הם התקלקלו, תוכלו להשתמש בבדיקת הציפה, בדיקת ריח פשוטה, או לבחון את הביצים באופן ויזואלי כדי לדעת אם הן התקלקלו.